سه عامل افزایش قیمت دلار در بازار
 

 

یک کارشناس بازار ارز معتقد است که افزایش قیمت ارز به دلیل بالارفتن پایه پولی، بسته‌شدن مرزها به دلیل شیوع کرونا و بازنگشتن ارزهای صادراتی اتفاق افتاده است.
میثم رادپور در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه علت افزایش نرخ ارز به حجم پایه پولی کشور برمی‌گردد، گفت: «این مسأله باعث افزایش قیمت در بازارهای مختلف از دلار گرفته تا مسکن شده است.»
او ادامه داد: «این مشکل سیستماتیک در اقتصاد است که با افزایش پایه پولی و نقدینگی در جامعه‌ تورم افزایش پیدا کرده و قیمت‌ها صعودی می‌شود.»
رادپور با تأکید بر اینکه شیوع کرونا باعث بسته‌شدن مرزها و کاهش تجارت خارجی و ورود ارز به کشور شد، ‌افزود: «کرونا باعث شده که بخشی از درآمد ارزی به دلیل بسته‌شدن مرزها کم شود.»
او گفت: «‌با توجه به این شرایط و وجود تحریم‌ها‌ دولت می‌تواند برای کنترل نقدینگی و در عین حال تأمین کسری بودجه ‌با انتشار اوراق در بازار سرمایه تأمین مالی کند و پایه پولی را کاهش دهد.»  
به گفته رادپور این مسأله باید به صورت نظام‌مند حل شود تا صادرکنندگان نیز انگیزه لازم را برای بازگشت ارزهای صادراتی به کشور داشته باشند.
به گزارش ایرنا، دلار این روزها به سد قیمتی ۲۰‌هزار تومان رسیده است. موضوعی که از یک سو باعث ایجاد تردید در بین فعالان این حوزه مبنی بر ادامه رشد قیمت شده و از سوی دیگر صرافی‌ها را مجاب کرده تا به دلیل ترس از افت قیمت‌ها در روزهای آینده دلار بیشتری به بازار عرضه کنند.
این دو عامل می‌تواند در هفته آینده صف فروش دلار و ارز را در میدان فردوسی ایجاد کند و زمینه را برای کاهش بیشتر قیمت ارز فراهم آورد.
همچنین در صورتی که بخشی از ۲۷‌میلیارد دلار ارز صادراتی تا پایان تیر به کشور بازگردد،‌ این امر اثر روانی مثبتی خواهد داشت و کاهش قیمت‌ها را رقم می‌زند.  

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/186279/سه-عامل-افزایش-قیمت-دلار-در-بازار