اخبار روز
 

 

اسراییلی‌ها علیه طرح الحاق کرانه باختری تظاهرات کردند
هزاران اسراییلی در اعتراض به طرح بنیامین نتانیاهو برای بسط حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بخش‌هایی از کرانه باختری تظاهرات کردند. این طرح عملا به منزله الحاق اراضی مد نظر فلسطینی‌ها برای ایجاد کشور مستقل‌شان است. به گزارش ایسنا، این تظاهرات روز شنبه تحت شعار «نه به الحاق، نه به اشغالگری، بله به صلح و دموکراسی» برگزار شد و تظاهرکنندگان ماسک به صورت داشتند و فاصله‌گذاری اجتماعی را در سایه تدابیر شدید مقابله با کرونا رعایت کرده بودند. برخی ماسک خود را به رنگ پرچم فلسطین نقاشی کرده بودند. این تظاهرات را گروهی از چپگراها ترتیب دادند.
ترتیب‌دهندگان تظاهرات سخنرانی تلویزیونی برنی سندرز، سناتور دموکرات آمریکا، را پخش کردند. برنی سندرز اعلام کرد که این مهم‌ترین لحظه تأیید عدالت و مبارزه برای آینده‌ای است که همه مستحقش هستیم باید در برابر رهبران مستبد بایستیم و آینده‌ای مملو از صلح برای اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها بسازیم. فلسطینی‌ها خواستار تشکیل کشور مستقل فلسطین در کرانه باختری، قدس شرقی و غزه هستند که اراضی اشغال‌شده به وسیله اسراییل در جنگ ۱۹۶۷ محسوب می‌شوند.


ترامپ می‌خواست ۱۰هزار نیرو برای کنترل اعتراضات مستقر شود
روزنامه واشنگتن‌پست و شبکه سی‌بی‌اس به نقل از منابع مطلع گزارش دادند که دونالد ترامپ می‌خواست ۱۰‌هزار نیرو برای کنترل اعتراضات روز شنبه در واشنگتن دی‌سی مستقر شود. به گزارش ایسنا، یک مقام ارشد پنتاگون گفت که ویلیام بار، دادستان کل، مارک اسپر، وزیر دفاع و مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در نشست روز دوشنبه گذشته دفتر ترامپ با طرح استقرار این تعداد نیرو مخالفت کردند. به گفته این منبع مطلع در پنتاگون، ترامپ گفته بود: «ما باید خیابان‌ها را کنترل کنیم. ما به ۱۰‌هزار نیرو در اینجا (واشنگتن) نیاز داریم؛ همین الان می‌خواهم.» یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا به سی‌بی‌اس گفت که ترامپ در بحث درخواست استقرار نیرو بر سر مارک اسپر که با استفاده از «قانون شورش» مخالفت کرده بود، فریاد زد. این قانون مرتبط با قرن نوزدهم به رئیس‌جمهوری آمریکا اجازه می‌دهد تا ارتش آمریکا را برای اجرای مقررات در داخل، در سراسر این کشور مستقر کند.


وزیر خارجه آلمان: چین ابرقدرت آینده است
وزیر خارجه آلمان با ابراز نگرانی از اوضاع کنونی در آمریکا و تأثیر آن بر تنش‌های بین‌المللی، روابط کشورش با آمریکا را پیچیده و چین را ابرقدرت آینده و بزرگ‌ترین شریک تجاری آلمان خواند.
هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، در گفت‌وگو با روزنامه بیلد گفت:   «اگر آمریکا بخواهد طرح خروج صدها نیرویش را از آلمان اجرایی کند، برلین این مسأله را به ‌طور جدی مورد نظر قرار خواهد داد.» او همچنین درباره روابط با چین گفت: «روند امور هر چه که باشد نباید رایزنی با پکن را به مسائل اقتصادی و تجاری محدود کنیم، ما به استراتژی مشترک اروپایی نیاز داریم تا از ارزش‌های آزاد ما دفاع کند.»
وزیر خارجه آلمان در خصوص متهم‌کردن چین به پنهان‌کردن منبع شیوع ویروس کرونا گفت: «شماری از کشورهای جهان در هفته‌های نخست شیوع ویروس کرونا مرتکب خطا و اشتباهاتی شدند. البته که ما نیاز به شفافیت کامل داریم تا منشأ اصلی شیوع ویروس کرونا را پیدا کنیم.»
هایکو ماس همچنین تأکید کرد که دلیل به تعویق افتادن نشست اتحادیه اروپا و چین که قرار بود در ماه سپتامبر برگزار شود، تنها به همه‌گیری ویروس کرونا مربوط است. او ابراز امیدواری کرد که این نشست قبل از پایان ‌سال جاری میلادی برگزار شود. وزیر خارجه آلمان همچنین عنوان داشت که این نشست کارآمد و موثر خواهد بود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/185453/اخبار--روز