سخنگوی شورای نگهبان:
 
محکومان انتخابات گذشته برای انتخابات بعدی ردصلاحیت می‌شوند
 

 

سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری روز گذشته که در محل این شورا برگزار شد درباره آخرین اعلام نظرهای این شورا درخصوص مصوبات مجلس شورای اسلامی و نحوه تأیید صلاحیت داوطلبان انتخاباتی اطلاع‌رسانی کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، نجات‌الله ابراهیمیان، با اشاره به بررسی طرح دو فوریتی نحوه اجرای بخشی از ماده ۱۶۰ قانون اساسی که مربوط به وظایف و اختیارات وزیر دادگستری می‌شود، تصریح کرد:  شورای نگهبان پس از بررسی مفصل این طرح، در
۶ بند ایرادات مربوط به قانون اساسی و ابهامات خود را به مجلس شورای اسلامی منعکس کرده است که تاکنون نیز مجلس به آن پاسخی نداده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تجمیع انتخابات‌ اظهار داشت: درگیر کردن کشور به فاصله‌های زمانی اندک در انتخابات‌ مختلف و مهم باعث می‌شود هزینه‌های بسیار زیادی صرف شود و برای این‌که ما استفاده بهینه‌ای از زمان و هزینه داشته باشیم، برخی از این انتخابات براساس مصوب قانونی تجمیع شده است.
شرایط احراز اصل برائت در بررسی صلاحیت
وی در ادامه این نشست در پاسخ به این سوال که اصل برائت در تأیید صلاحیت‌های کاندیداها به چه شکلی ارزیابی خواهد شد، گفت: برخی بندهای این اصل ازجمله اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی در چند‌سال اخیر رنگ سیاسی به خود گرفته است. در همین زمینه نیز اعتقاد به اسلام یعنی فرد، مسلمان باشد که در این مورد بحثی وجود ندارد، اما بحث مربوط به التزام عملی مربوط به متدین بودن مسلمان است که سوال پیش می‌آید، آیا اصل متدین بودن را باید با اصل برائت سنجید؟ که ما اعلام می‌کنیم شرایط اعلام اصل برائت در این زمینه وجود ندارد.
ابراهیمیان گفت: با اصل برائت، عدالت احراز نمی‌شود و التزام عملی هم به صرف اصل برائت، احراز نمی‌شود.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا در احراز صلاحیت کاندیداها فعالیت‌های گذشته آنها در برخی گروه‌های سیاسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت یا خیر؟ گفت: قانون، عضویت و هواداری از گروه‌ها و احزاب غیرقانونی را که مراجع رسمی آنها را غیرقانونی اعلام کرده‌اند جزو موانع در تأیید صلاحیت‌ها می‌داند.
سوءپیشینه مانع تأیید صلاحیت است
ابراهیمیان در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که آیا کسانی که در ستادهای انتخاباتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری سال‌های گذشته فعالیت داشته‌اند و محکومیت خود را سپری کرده‌اند امکان شرکت در انتخابات را دارند یا خیر گفت: ماده 31 قانون انتخابات مواردی از محکومیت کیفری را ذکر می‌کند که صرف سابقه به‌عنوان مانع تلقی شده است، در صورتی که فردی به حدود شرعی، اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران، خیانت، اختلاس، کلاهبرداری و سوءاستفاده‌های مالی محکوم شود صرف این سابقه محرومیت ولو این‌که اعمال مجازات شده کافی است که ما آن را به‌عنوان مانع در صلاحدید کاندیدای مورد نظر تلقی کنیم.وی افزود: اگر از این عناوین باشد سپری شدن مدت زمان مجازات و محکومیت کافی نیست. وجود سابقه کیفری به‌عنوان مانع برای داوطلبان تلقی می‌شود.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از سخنان برخی افراد که نسبت به سخنرانی دبیر شورای نگهبان در نماز جمعه انتقاداتی داشتند و ادعا و عنوان کردند که این صحبت‌ها موجب جانبداری شورای نگهبان از یک گروه سیاسی خاصی می‌شود چیست گفت: دبیر شورای نگهبان سمت‌ها و نقش‌های متفاوتی دارد. ایشان دبیر شورای نگهبان، خطیب نمازجمعه تهران و یک مبارز باسابقه هستند و فقط به‌عنوان عضو شورای نگهبان اظهارنظر نمی‌کنند. بنابراین در مسائل مربوط به شورای نگهبان خود ایشان هم تأکید دارند که رسانه‌ها فقط به مواضع رسمی که از طریق مقام سخنگویی اعلام می‌شود
توجه کنند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/18530/محکومان-انتخابات-گذشته -برای-انتخابات-بعدی-ردصلاحیت-می‌شوند--