18 غار جدید در روستای صخره‌ای «صور» بناب شناسایی شد
 

 

ایرنا| نماینده انجمن غارنوردان ایران در بناب گفت: گروه غارنوردان این شهرستان موفق به شناسایی و کشف 18 غار جدید در روستای تاریخی و صخره‌ای صور از توابع بناب شدند.
فریدون وحدانی با بیان این‌که غارنوردان بنابی با همکاری اداره میراث فرهنگی و گردشگری این شهرستان برای کاوش از غارهای معماری صخره‌ای صور عازم این منطقه شده بودند، ادامه داد: این غارها در سمت راست و چپ رودخانه‌ای که از وسط این روستا می‌گذرد در مسیر جنوب به شمال امتداد یافته‌اند و یکی از این غارها در بالادست روستا برای آب انبار استفاده می‌شود.
او گفت: به نظر می‌رسد در گذشته این غارها باعث تشکیل یک روستا در زیرزمین شده بود که امروزه اهالی در روی این غارها سکنی دارند. در ساختار معماری این غارها راهروهای ارتباطی به زیرزمین وجود دارد که در گذشته توسط سیل و یا اهالی بسته شده و قابل کاوش و بازگشایی است.
او پیچیدگی‌های ساختار معماری این غارها را از ویژگی‌های حایزاهمیت آن برشمرد و گفت: ساختار معماری غارهای صور بسیار پیشرفته‌تر از ساختار صخره‌ای خانه‌های روستای کندوان است. غارهای کندوان به گونه‌ای ساده ساخته شده، این درحالی است که در داخل غارهای صور گودال‌های کوچکی وجود دارد که برای ذخیره آب استفاده می‌شده است. وحدانی ادامه داد: در غارهای کشف شده فقط توانسته‌ایم ورودی‌های طبقه زیرزمین را علامت‌گذاری کنیم تا در آینده امکان کاوش وجود داشته باشد. در این کاوش‌ها تالارهای اصلی و فرعی در ابعاد کوچک، بزرگ و میانه به‌عنوان نشیمن، مکانی برای خنک کردن موادغذایی، اتاق اصلی و دخمه، معبر، راهرو انبار علوفه، محل نگهداری احشام، دودکش و هواکش از سقف غارها را مورد کاوش و شناسایی کامل قرار دادیم.
او با بیان این احتمال که تاریخ ساختاری این غارها به دوران غارنشینی برگردد، گفت: غارهای کشف شده در روستای صور از لحاظ تنوع خاک‌شناسی با خاک روستای کندوان یکی است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/18496/18-غار-جدید-در-روستای-صخره‌ای-«صور»-بناب-شناسایی-شد