[شهروند] سیل 32 واحد آموزش را در سیستانوبلوچستان غیرقابل استفاده کرده، به 344 واحد آموزشی خسارت زده و 1390 میز و نیمکت را تخریب کرده است. این آخرین آمار مربوط به خسارت سیل به درس و مدرسه دانشآموزان سیستانوبلوچستانی است؛ آماری که بعد از تأیید و تکذیبهای فراوان، بالاخره «حمیدرضا رخشانی»، مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستانوبلوچستان اعلام کرده است.
رخشانی درباره وضع مدارس این استان گفت: «برخی مدارس آبگرفتگی داشتند که هنوز به آنها رسیدگی نشده و دانشآموزان آنها در چادر کلاسهای درس را میگذرانند. طبق بازدیدهای میدانی به عمل آمده، درحال حاضر تعداد ۳۲ واحد آموزشی در استان سیستانوبلوچستان غیرقابل استفادهاند. همچنین تعداد سرویس بهداشتی، سپتیک تأسیسات لولهکشی و برق تعداد ۳۱۲ واحد آموزشی تخریب شدند.» به گفته او: «تخریب عایق سقف ۵۶ واحد آموزشی، خسارت ۳۴۴ واحد آموزشی به شکل کلی و جزئی، تخریب ۱۳۹۰ دستگاه میز و نیمکت، تخریب ۲۳۸۰ صندلی دستهدار ازجمله خسارتهای وارد شده است.» لازم به ذکر است که ۹۵ دستگاه کانکس برای کلاسهای غیرقابل استفاده و تعدادی لوازمالتحریر برای تمام دانشآموزان شهرستانهای دشتیاری، کنارک، بنت، زرآباد، فنوج، نیکشهر ارسال شده است.» رخشانی ادامه داد: «ما از مناطق سیلزده بازدید و بررسیهای موردی از مدارس را به عمل آوردهایم. در این میان سرویسهای بهداشتی نیز با مشکل آبگرفتگی مواجه شدهاند. البته در برخی مناطق مثل منطقه نیکشهر هنوز ارتباطی برقرار نشده، زیرا جادهها و زیرساختهای آنها خراب شده است، از اینرو امکان تردد وجود ندارد. حتی در برخی مناطق با ماشینهای سنگین هم نمیتوان از جادهها عبور کرد.» به گزارش ایلنا، مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستانوبلوچستان گفت: «رفتن به برخی مناطق واقعا دشوار است، هیچیک از همکاران ما به خاطر شرایط پیشآمده نتوانستند از جادهها عبور کنند.» او درباره رسیدگی به وضع آموزشی دانشآموزان مناطق سیلزده گفت: «معلمان برخی مناطق غیربومی هستند و چون جادهها بسته است، امکان تردد وجود ندارد، به همین خاطر کلاسهای درس آن مناطق به شکل یکجا توسط یک نیروی بومی تشکیل میشود، به هرحال سعی شده کلاسهای درس برگزار شود.» مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستانوبلوچستان در پاسخ به این سوال که وضع مدارس کپری به چه صورتی است، گفت: «در مناطقی که سیل شدید بوده؛ نهتنها کپرهای کلاس درس، بلکه همه کپرها خراب شده است، اما درباره این کپرها آماری نداریم. البته در سه چهارسال اخیر آموزش و پرورش مدارسی ساخته که تلاش شده سطح این مدارس از زمین بالاتر باشد یا در نقاطی ساخته شده که مرتفعترند، خوشبختانه بسیای از مدارس ما که جدیدا ساخته شده، آسیب ندیدهاند.»