هنرمندان عرصه تئاتر، سینما و موسیقی برای سیل سیستان‌وبلوچستان پای کار آمدند
 
دست یاری هنرمندان
 
شراره رخام در گفت‌وگو با «شهروند»: هنرمندان هوشمندانه برخورد کنند تا راه سوء‌استفاده بسته شود
 

‏  [نیره خادمی] «گاندوها در فصل زمستان آرامند اما سیل به آنها استرس وارد می‌کند و احتمال حمله آنها بیشتر می‌شود.» این سوژه یک فیلم ترسناک هالیوودی نیست این حقیقت زندگی مردم سیستان‌وبلوچستان است که جز مواجهه با سیل ویرانگر و بی‌خانمانی با انواع خطرات روبه‌رو هستند، بنابراین فراموش‌شدگان جنوب شرق ایران این روزها بیشتر از همیشه نیاز به کمک دارند. حالا هم مثل زلزله کرمانشاه یا سیل فروردین امسال، هنرمندان پای کار آمده‌اند تا دردی از دردهای آنها کم کنند. صفحه‌های اینستاگرام در همین روزها کارکرد قابل قبولی پیدا می‌کنند؛ منتها به این شرط که شماره‌حساب‌های فردی اعلام نشود و کمک‌ها انسجام بیشتری داشته باشد. تجربه زلزله کرمانشاه و ورود فردی سلبریتی‌ها به حیطه کمک‌رسانی درنهایت منجر به احضار و بسته‌شدن حساب‌های فردی‌شان شد بنابراین حالا کمتر وارد عمل شده‌اند یا در اقدامی پخته‌تر خیریه‌های امین خود را برای کمک به سیل‌زدگان سیستان‌و‌بلوچستان معرفی کرده‌اند.

رضا صادقی دیروز با انتشار پستی از حضورش به همراه شراره رخام، در پویشی با حمایت خیریه مهر آفرین خبر داد که روز پنجشنبه برگزار خواهد شد. « قطعا این اتفاقات رو باید مسئولین و آدم‌هایى انجام بِدَن كه وظیفه مدیریت این بحران و به عهده دارن، اما واقعیت اینه كه الان هر بودنى كنار مردم آسیب‌دیده و داغ‌دیده وطن شاید بتونه ذره‌اى از تلخى این روزگار و كم كنه. به همین جهت براى بار دوم این حركت مردمى با مشاركت مردم و اهالی هنر به‌خصوص موسیقى در قالب «رنگ لبخند» انجام خواهد شد.» شراره رخام هم که این پست را در صفحه‌اش منتشر کرده، به «شهروند» گفت که به دعوت رضا صادقی به این پویش پیوسته است: «هنرمندان همه محبوبیت خود را از مردم دارند و بدون مردم هنرمند وجود خارجی ندارد، بنابراین وقتی هنرمند به چنین جایگاه اجتماعی می‌رسد، رسالت دارد که در مواقع نیاز به کمک مردم جامعه برود و این حرکت هم در این زمینه است. هنرمند می‌تواند از لطف مردم نسبت به خود در جهت انسانیت کمک بگیرد و این وظیفه‌ بر دوش هنرمندان     است.»

هنرمندان هوشمندانه برخورد کنند
علی دایی، مهراب قاسم‌خانی، الهام پاوه‌نژاد و صادق زیباکلام ازجمله افرادی بودند که در زلزله کرمانشاه شماره حساب شخصی برای کمک اعلام کردند اما چند ماه بعد حساب‌های آنها مسدود شد و به قوه قضائیه احضار شدند. همین اتفاق هم باعث شد که آنها در سیل اخیر طور دیگری عمل کنند؛ مثلا الهام پاوه‌نژاد حالا خیریه حامیان فرزندان ایران را برای کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان سیستان‌وبلوچستان معرفی کرده است و مهراب قاسم‌خانی اصلا پستی در این زمینه ندارد. بقیه افراد مثل حسن فتحی، برزو ارجمند، احترام برومند، پرویز پرستویی، پوریا پورسرخ، تهمینه میلانی یا پوریا تابان مشخصات خیریه‌ها ازجمله خیریه مه‌بان، موسسه خادمین امام علی(ع) و خیریه نیکان ماموت را برای کمک در صفحات خود منتشر کرده‌اند. شراره رخام هم در این‌باره می‌گوید که حواشی پیش‌آمده در گذشته منجر شده است تا هنرمندان کمتر در این زمینه فعال باشند: «فعالیت هنرمندان به‌طور ناخواسته و بدون آنکه گناهی داشته باشند درگیر حواشی شد و زیر سوال رفت. حرکت هنرمندان در دوره‌های قبل برای حمایت از مردم و کمک به آنها بسیار تأثیرگذار بود اما به دلیل همان حاشیه‌ها در شرایط بحرانی حمایت به شکل پیشین کم و با احتیاط‌‌تر شده است؛ چون هنرمندان نمی‌خواهند وارد این حواشی شوند.» او معتقد است که ما هیچ وقت در مصدر قضاوت نیستیم که بدانیم دقیقا داستان چه بوده است اما به ‌هر حال باید به بهترین روش به مردم کمک کنیم: «بهترین روش کمک‌رسانی باید براساس شرایط روز جامعه ارزیابی شود و هنرمند هم باید هوشمندانه  برخورد کند تا راه سوءاستفاده‌گران بسته شود؛ چون وقتی قانون وارد ماجرا شود همه با هم درگیر می‌شوند بنابراین ‌تر و خشک با هم می‌سوزند.»

اجرا به نفع سیل‌زدگان
در ادامه حرف‌وحدیث‌های این چند روز درباره لغو یا لغونکردن کنسرت یا سایر فعالیت‌های فرهنگی، حالا برخی خوانندگان اعلام کرده‌اند که اجرایشان را لغو نمی‌کنند اما بخشی از عواید آن را به سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان اختصاص می‌دهند. دیروز علی زند وکیلی در اینستاگرام خود در این‌باره نوشت: «پنجم بهمن هم‌صدا با هم در برج میلاد تهران در خدمت شما عزیزان خواهیم بود. با افتخار بخشی از عواید این کنسرت به سیل‌زده‌های مظلوم سیستان‌وبلوچستان تقدیم خواهد شد.» فرزاد فرخ و علیرضا طلیسچی هم  دیروز از اختصاص بخشی از عواید کنسرت‌های اخیرشان به مردم سیستان‌وبلوچستان خبر دادند. جز هنرمندان عرصه موسیقی یک گروه تئاتری هم دیروز اجراهایش را به مردم آسیب‌دیده سیل تقدیم کرد. بنابراین اثر نمایشی «مرگ در می‌زند» از مهم‌ترین نوشته‌های وودی آلن، در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ۲۵، ۲۶ و ۲۷ دی ماه در تماشاخانه ایران تماشا به نفع سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان اجرا خواهد شد. فارغ از عواید تبلیغاتی که چنین اجراهایی برای گروه دارد، چنین حرکت فرهنگی، باعث دلگرمی آسیب‌دیدگان خواهد شد. البته در این شرایط انتشار فیش‌های واریزی به خیریه‌ها یا دستگاه‌های مرتبط از سوی هنرمندان به شفافیت کمک‌رسانی بیشتری خواهد کرد. دیروز  ابراهیم داروغه‌زاده ،دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر نیز اعلام کرد که با توجه به فضای عمومی جامعه وهم دردی با خانواده‌های داغ‌دار حوادث تلخ اخیر جشن افتتاحیه جشنواره برگزار نمی‌شود و به جای آن، سینماگران ایرانی در راستای مسئولیت اجتماعی خود، در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان مشارکت خواهند کرد.به دنبال سیل در هفته‌های نخست دی ماه امسال در استان سیستان‌وبلوچستان راه ارتباطی حدود ۳۹۰ روستای سیل‌زده بسته شده است و نبود راه دسترسی باعث اختلال در کمک‌رسانی به ۱۲۰‌هزار سیل‌زده شده است. همچنین  ۷۸۳ روستای این استان دچار قطعی برق شده‌اند که البته تا دیروز برق نزدیک به 500 روستا وصل شد. بر اثر این سیل هزاران نفر در جاسک، کنارک و سایر بخش‌های این استان بی‌خانمان شدند و با انواع مشکلات بهداشتی و اقتصادی روبه‌رو هستند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/179284/دست-یاری-هنرمندان