گفت‌وگوی «شهروند» با علیرضا فغانی در آستانه قضاوت در جام ملت‌ها
 
امیدوارم ایران به فینال آسیا برسد
 
نمی‌توانم عنوان بهترین داور تاریخ ایران را بپذیرم
 

شهروند| در سال‌های اخیر شاید به اعتقاد خیلی از کارشناسان و اهالی فوتبال داوری ایران به شدت افت داشته است اما داور بین‌المللی ایران که اخیرا جام‌جهانی را هم تجربه کرده و می‌تواند در 2 دوره دیگر این رقابت‌ها نیز شرکت کند، فاصله زیادی با داوری ایران گرفته و دائما در رقابت‌های بین‌المللی قضاوت‌هایی می‌کند که باعث افتخار جامعه داوری ایران می‌شود. او همچنین از نگاه «گلوب ساکر اواردز» به‌عنوان یکی از بهترین داوران جهان شناخته شده و این را می‌توان آخرین افتخار او قبل از حضور در جام ملت‌های آسیا نامید. در ذیل گفت‌وگوی «شهروند» با فغانی را می‌خوانید.
 ‌‌ شنیدیم که به‌عنوان کاندیدای بهترین داور جهان برای مراسمی که امروز در دوبی برگزار می‌شود، معرفی شدید. دراین‌باره صحبت کنید.
روال این انتخاب طوری است که داورانی که در فینال مسابقات قاره‌ای قضاوت کرده اند، برای دریافت این جایزه کاندیدا می‌شوند که من نیز به دلیل قضاوت دیدار رفت فینال لیگ‌قهرمانان آسیا در میان کاندیداها حضور دارم. همچنین نیشیمورا که دیدار برگشت را سوت زده بود، در این لیست حضور دارد. البته من به این مراسم دعوت نشدم زیرا کسی که به‌عنوان نفر برتر انتخاب می‌شود، دعوت می‌شود و مشخص است که من بهترین نیستم. البته نمی‌دانم که چه کسی در بخش داوری به‌عنوان نفر برتر انتخاب می‌شود.
 ‌ ‌ چند روز دیگر هم راهی جام ملت‌های آسیا می‌شوید، استرس ندارید؟
روز جمعه به همراه سخندان و ابوالفضلی راهی استرالیا می‌شویم تا یک هفته قبل از آغاز رقابت‌ها در کلاس‌های آموزشی و توجیهی شرکت کنیم. دلیلی برای استرس داشتن وجود ندارد زیرا هنوز مشخص نیست کدام داور کدام مسابقه را قضاوت می‌کند. اخیرا مسابقات بزرگی را قضاوت کردم و امیدوارم این‌بار نیز در کارم موفق باشم.
 ‌  در این راه کامرانی‌فر نیز قرار بود با شما باشد اما به نظر می‌رسد در آستانه خداحافظی از داوری قرار گرفته است...
حتی قبل از جام‌جهانی کامرانی‌فر دچار مشکل معده بود اما بیماری او در مدت اخیر شدیدتر شده بود. ما برای تست بدنی به مالزی رفتیم ولی به دلیل بارش باران شدید، او نتوانست در این تست قبول شود و تصمیم گرفت که به دنبال درمانش برود. البته بحثی درباره خداحافظی او مطرح نیست زیرا آن‌طور که با کامرانی‌فر صحبت کردم، قرار است ماه آینده برای تست دوباره برود. فقط جای او در استرالیا قطعا کنار ما خالی خواهد بود.
 ‌ ‌ ممکن است بازی‌های گروهی که ایران در آن حضور ندارد اما در دور بعدی با تیم‌های اول و دوم آن برخورد می‌کند، به شما برسد؛ این حساسیتی ایجاد  نمی‌کند؟
من یک داور حرفه‌ای هستم و این موارد روی کارم تأثیری ندارد. قطعا ما به جز گروه ایران در 3 گروه دیگر شانس قضاوت داریم و مشکلی هم به وجود نخواهد آمد. این مسأله برای داوران سایر کشورها هم وجود دارد و مشکلی نیست.
 ‌ ‌ شانس خودتان را برای قضاوت دیدارهای پایانی جام چقدر می‌دانید؟
قبل از این‌که بخواهم به قضاوت دیدارهای پایانی فکر کنم، امیدوارم تیم‌ملی کشورمان به فینال این بازی‌ها صعود کند تا من هم از همان دور نیمه‌نهایی شانسی برای قضاوت نداشته باشم، اگرچه باز هم در شرایطی این امکان وجود دارد. در هر صورت از نظرم مهم این است که در هر بازی تمرکز لازم را داشته باشیم تا خوب قضاوت کنیم، نه این‌که فقط بخواهیم به قضاوت دیدارهای مهم فکر کنیم.
 ‌ ‌ کامرانی‌فر بعد از کنار رفتنش از جام ملت‌ها، این مسأله را زیاد مهم ندانسته بود زیرا اعتقاد داشت به هدف اصلی‌اش که حضور در جام‌جهانی بوده، رسیده است. از نظر شما هم قضاوت در جام‌جهانی و جام ملت‌ها این‌قدر متفاوت است؟
کامرانی‌فر که این صحبت را کرده، تنها کمک‌داور ایرانی است که در 2 دوره جام‌جهانی حضور داشته و شاید جام‌ملت‌های ‌آسیا دیگر آن‌قدر برایش مهم نبوده است اما از نظر من تمام بازی‌هایی که مخصوصا در عرصه بین‌المللی به ما سپرده می‌شود، مهم است و شخصا برای تمام بازی‌ها به یک مقدار انگیزه دارم و تلاش می‌کنم.
 ‌  حساس‌ترین بازی‌ای را که تا به حال قضاوت کرده‌اید،  کدام دیدار می‌دانید؟
یکی دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا بود که همین امسال رخ داد و دیدار مهم دیگرنیز رده‌بندی جام باشگاه‌های جهان بود که در آن دیدار رونالدینیو را اخراج کردم. شاید آن دیدار در ذهن خیلی‌ها به دلیل تصمیمی که در قبال رونالدینیو گرفتم، باقی بماند. البته از اینطور صحنه‌ها در فوتبال زیاد است اما چون آن بازیکن رونالدینیو بود، سروصدای بیشتری داشت.
 ‌  برخی معتقدند اگر علیرضا فغانی همین‌طور ادامه دهد می‌توان نام بهترین داور تاریخ فوتبال ایران را روی او گذاشت. با این نظریه موافق هستید؟
داوران ایرانی همه زحمتکش هستند و من هم در هر رقابت بین‌المللی که شرکت می‌کنم، به‌عنوان نماینده داوری ایران هستم. امیدوارم با قضاوت‌هایی که می‌کنم باعث افتخار و سربلندی ایرانیان شوم و این برایم مهم‌ترین چیز است. البته من هم مثل سایر داوران اشتباهاتی می‌کنم و روزهای خوب و بدی داشتم. من هم قضاوت بد داشته‌ام و الان نمی‌توانم خودم را با داوران نسل‌های قبلی مقایسه کنم.

ستاره‌باران با حضور رئالی‌ها

شهروند| علیرضا فغانی، داور شایسته کشورمان، رقبایی مانند نیکولا ریتزولی (ایتالیا)، بورن کویپرس (هلند)، یوئیچی نیشیمورا (ژاپن)، جانی سیکازوه (زامبیا)، باکاری پایا گاساما (گامبیا)، عبدالقادر زیتونی (تاهیتی)، نوبرت‌ هائاتا (تاهیتی)، ویلمار رولدان (کلمبیا)، ساندرو میرا ریچی (برزیل)، روبرتو گارسیا (مکزیک) و مارکو آنتونیو (مکزیک) را برای انتخاب شدن به‌عنوان بهترین داور در مراسم سالانه اهدای جوایز «گلوب ساکر اواردز» در پیش دارد. در سایر بخش‌ها، رئال مادريد، يوونتوس، بايرن‌مونيخ و آژاکس و بازل، براي کسب عنوان بهترين باشگاه‌ سال با هم رقابت خواهند کرد و انتظار می‌رود کارلو آنچلوتی و چند ستاره اصلی رئال در مراسم ‏حضور پیدا کنند. در مراسم اهدای جوایز چهره‌هایی همچون فابیو کاپلو و میشل پلاتینی هم حضور دارند. در بخش بهترین مربیان یوآخیم‌لو، کارلو آنچلوتی و پپ گواردیولا به رقابت می‌پردازند. به نظر می‌رسد کریس رونالدو که اخیرا قرار شده ماهی 7‌هزار پوند از لوک‌شاو، هم تیمی و مستاجر جدید خانه اشرافی‌اش بگیرد، بخت اول دریافت جایزه بهترین بازیکن‌ سال است.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/17847/-امیدوارم-ایران-به-فینال-آسیا-برسد