مروری بر تاک‌شو های موفق تلویزیونی
 
اجرا به سبک ایرانی
 

 

|  آوا پرتو  |  

 یکی از مولفه‌های سبک و سیاق‌دار رسانه، نمایش تاک‌شوهای پرمخاطب تلویزیونی در سراسر دنیا است. کم نیستند برنامه‌های تاک‌شویی که رکورد تماشاگر تلویزیونی را از آن خود کرده‌اند. این مدل برنامه‌ها گستردگی و امکاناتی را برای ارزیابی، تحلیل و برآورده‌کردن نیازهای روزمره مخاطب به وجود می‌آورند. در اغلب برنامه‌های تاک‌شو توانایی‌های مجری، حرف اول را در موفقیت یا ناکامی برنامه‌های گفت‌وگو محور می‌زند. از طرفی باید توجه داشت که «تاک‌شو»ها و «هارد تاک»ها به‌طور مستقیم وابسته به مجری و مهمان هستند. یعنی همان قدر که مجری باید بر بیان و نحوه اجرای برنامه تسلط خوبی داشته باشد، به همان نسبت باید مهمانی را به برنامه دعوت کنند که مختصات رسانه را به خوبی بشناسد و از بیان خوبی برخوردار باشد. در غیر این صورت مجری هر چقدر هم انرژی صرف کند به جایی نمی‌رسد. در طول سال‌های اخیر برنامه‌های تاک‌شو موفقی در تلویزیون ساخته شده‌اند که بدون‌شک حضور مجری در موفقیت آنها سهم بسزایی داشته است. در این‌جا مروری داریم به برنامه‌های مجری محوری که موفق بودند و پربیننده.
داریوش کاردان| صندلی داغ
برنامه جنجالی و جذاب «صندلی داغ» یکی از برنامه‌های محبوب‌ سال 84  بود، زمانی که برنامه‌های «تاک شو» هنوز جایگاه خاصی در تلویزیون پیدا نکرده بودند. «صندلی داغ» با اجرای داریوش کاردان ازجمله برنامه‌های موفقی بود که با لحن خاص مجری تقریبا اغلب مردم را جمعه شب‌ها، پای گیرنده‌های خود می‌نشاند. شاید دلیل استقبال از این برنامه، بیشتر به تجربه و جاافتادگی کاردان در نحوه اجرا و رفتارش با میهمانان برمی‌گشت. برنامه‌ای که بسیار به لحن و شیوه اجرای او متکی بود.
فرزاد حسنی| کوله‌پشتی و جزر و مد
«کوله‌پشتی» اولین برنامه جـوان‌پسندی بود که از ‌سال 83 در شبکه جوان (شبکه 3) پخش شد. برنامـه‌ای که نه از مرسومـــات برنـــامــــه‌هـایی مثل«نیمرخ» (که تا قبل از«کوله‌پشتی» تنها برنامه برای مخاطبان جوان بود) پیروی می‌کرد و نه به برنامه‌هایی که تا قبل از آن در تلویزیون پخش می‌شد، شباهت داشت. درخشندگی مجری کاملا جسوری چون فرزاد حسنی با آن کلام پرطمطراق که هنوز هم حتی در برنامه رادیویی این روزهایش (موسیقی من) این شیوه را تکرار می‌کند، تقریبا «کوله‌پشتی» را به یک برنامه جذاب و پرمخاطب تبدیل کرده بود. هرچند جذابیت «کوله‌پشتی» بسیار وابسته به اجرای بی‌مهابا و کاملا جسورانه حسنی بود، اما غافلگیری‌های کلامی و رفتاری او با یکی از مهمانان برنامه (سردار رادان)، برای مجری این برنامه دردسرساز شد و به نوعی باعث ممنوع‌التصویری او شد. او چند ‌سال بعد از این اتفاق از ممنوع‌الکاری درآمد و ویژه برنامه‌های نوروزی شبکه دو سیما را اجرا کرد.
رضا رشیدپور| مثلث شیشه‌ای
«مثلث شیشه‌ای» (ادامـــه ســری برنامــه‌های «شب شیشه‌ای» و «عبور شیشه‌ای»)، تنها ناجی شبکه تهران در ‌سال 87 به حسـاب می‌آمــد. رضا رشیدپور خالق این 3 برنامه، اکثر ابعاد این برنامه را به حضور مهمانان و خصوصا ستاره‌های هنری و ورزشی اختصاص داده بود. این برنامه که کم‌کم به یکی از برنامه‌های مهم و مخاطب‌پسند تلویزیونی تبدیل شده بود، نهایتا پس از پخش 35 قسمت به ناگاه متوقف شد. رشیدپور بعد از این برنامه تا خرداد ۱۳۹۲ کمتر در برنامه‌ها به‌عنوان مجری ظاهر می‌شد، تا این‌که در هجدهم خرداد ۱۳۹۲ با حضور در میتینگ پرشور انتخاباتی دکتر حسن روحانی، به صراحت از ایشان حمایت کرده و اجرای برنامه را برعهده گرفت. او امسال با برنامه«عینک آفتابی» در شبکه نسیم حضور پیدا کرد. اما رشیدپور با حضور در این برنامه نتوانست موفقیت برنامه‌های گذشته خود را تکرار کند.
 محمدرضا شهیدی‌فرد|
مردم ایران سلام
حضور تعدادی از پیشکسوتان هنر در بین استعدادهای حـوزه اجــرا، در برنامه‌ای که حوالی ساعــت 6 صبــح پخش می‌شد، یکی از اتفاق‌های مهم‌ سال 85 در حوزه رسانه بود که محمدرضا شهیدی‌فرد پدیده این برنامه سهم بسزایی در موفقیت آن داشت. مجری فرهیخته‌ای که اگرچه با برنامه «پارک ملت» دوباره   تلویزیون حضور پیدا کرد، اما موفقیت «مردم ایران سلام» را نتوانست دوباره تکرار کند. به یکباره متوقف شدن این برنامه هم حکایاتی دارد، مهم‌تر از همه این‌که شهیدی‌فرد بعد از آن و تاکنون موفق نشده در تلویزیون به فعالیت بپردازد. او در مدت غیبتش کارهایی مثل تهیه‌کنندگی مجموعه «منظومه حسن» (زندگی علامه حسن‌زاده‌آملی) را روانه آنتن شبکه 4 کرد. چند ماهی مشغول داوری جشنواره رادیو بود و در جشنواره فجر مجری نشست‌های خبری و مراسم اختتامیه بود.
احسان علیخانی| ماه عسل
احسان علیخانی از همان سال‌هایی که فرزاد حسنی برای اجرای «جزر و مد» کنار گذاشته شد، به‌عنوان بهترین گزینه برای اجرای برنامه‌های ماه رمضان شبکه سه سیما شناخته شد. مجری باهوشی که تقریبا اکثر کسانی که برنامه «صبح آمد»ش را دیده بودند، او را می‌شناختند. او خیلی زود توانست در همان سال‌های اولیه خودش را به‌عنوان یک مجری سبک و سیاق‌دار نشان دهد و نبض مخاطب رابشناسد. حتی یکی، دو سالی که او در «ماه عسل» حضور پیدا نکرد، بدون‌شک حسن جوهرچی و علی ضیا نتوانستند خلأ حضور او را پر کنند. «ماه عسل» از ‌سال 86 در ذهنیت مخاطبان عمق پیدا کرد و به تدریج به‌عنوان یک برنامه موفق شناخته شد. برنامه اثبات شده و موجهی که به شدت موضوع محور و اجرا محور است و یکی از دلایل استقبال از آن به نحوه پرداختن بی‌واسطه علیخانی به موضوعات عینی جامعه‌ برمی‌گردد. «ماه‌عسل» که با نام علیخانی پیوند خورده است ازجمله برنامه‌هایی به حساب می‌آید که هنوز نتوانسته رقیبی پیدا کند.
علی ضیا| ویتامین 3
علی ضیا به واسطه حضورش در برنامه «نیمروز»، به‌عنوان مجری برنامه «ویتامین 3» انتخاب شد. این برنامه که تا قبل از نوروز 93 هر روز با اجرای علی ضیا روی آنتن می‌رفت، با وجود ضعف‌های زیادی که داشت، تاحدی توانسته بود به یک برند در میان برنامه‌های صبحگاهی تبدیل شود و کاری کند که مخاطبان در ساعات اولیه روز، کانال تلویزیون‌شان را روی شبکه سه تنظیم کنند. با رفتن ضیا، برنامه تعطیل شد و اینطور به نظر می‌رسید که شبکه سه بدون ضیا دیگر تمایلی به ادامه آن نداشته باشد چون به‌هرحال برنامه، برنامه‌ای بود که خوب یا بد به دست ضیا شکل گرفته بود و ‌درصدی از مخاطبان هم به‌خاطر او تماشایش می‌کردند. علی ضیا این روزها با برنامه نسبتا قابل تأمل «بعضیا» در تلویزیون حضور دارد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/17019/اجرا-به-سبک-ایرانی