وانت نیسان، وانت پیکان، پراید و تیبا بیشترین نمره منفی را از معاینه فنی کسب کردند
 
پراید؛ صدرنشین مردودی‌ها
 

 

شهروند| پراید در صدر مردودی‌های معاینه فنی قرار گرفت. بر اساس آن‌چه مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران اعلام کرده که «پراید رتبه نخست را در انحراف فرمان و گازهای آلاینده دارد». این اتفاق اما در حالی رخ داده که پیش از آن سردار سید کمال ‌هادیانفر، رئیس‌پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، اعلام کرده بود: «از ‌سال ۹۹ شماره‌گذاری خودروی سواری پراید متوقف می‌شود».  اما نگاهی به وضع پیش‌فروش‌های این خودرو نشان می‌دهد که این خودروی پرحاشیه قصد رفتن از بازار ایران را نداشته و خط تولید آن به این زودی‌ها قرار نیست که متوقف شود.
مردودی‌های بازار خودرو ایران کدامند
 اما جز پراید کدام یک از خودرو‌ها در دسته مردودی‌ها قرار می‌گیرند؟ آیا وخامت اوضاع به‌ حدی نشده که تولید آن دست از خودرو‌ها متوقف شود؟ نواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی، در این زمینه به «شهروند» می‌گوید: «در مراکز معاینه فنی بر اساس دو عامل خودرو‌ها را بررسی می‌کنیم؛  یکی ایمنی و دیگری آلایندگی خودرو. بحث آلایندگی مربوط به کاتالیز خودرو است اما ایمنی خودرو تست ‌ترمز، انحراف فرمان و مباحث ظاهری مانند لاستیک، کمک‌فرمان و چراغ است  که باید کنترل شود.»
 او در ادامه توضیح داد: «خودرو‌ها در مراکز معاینه فنی دسته‌بندی می‌شوند و علل اصلی ما اعم از آلایندگی و‌ ایمنی؛ ترمز، انحراف فرمان، کمک فنر و عوامل ظاهری خودرو  بر اساس این 4 آیتم دسته‌بندی شده و خودرو‌های مشکل‌دار شناسایی می‌شوند و جهت اصلاح اعلام می‌شود. نکته قابل توجهی که وجود دارد، در ‌سال گذشته  بالغ بر یک‌میلیون و 200‌هزار خودرو  به معاینه فنی مراجعه کرده‌اند که این آمار براساس اطلاعات ‌سال 97 شهر تهران است که در این میان 4 خودرویی که بیشترین آمار مردودی را  داشتند عبارتند از؛  وانت نیسان، وانت پیکان، دسته خودرو‌های پراید و تیبا که این خودرو‌ها در دسته خودرو‌های پر مردودی ما قرار می‌گیرند و بیشترین تعداد مردودی را داشته‌اند.»
آلایندگی بالای  پرایدهای کاربراتوری
 بنا بر اطلاعات ارایه‌شده پراید خودروی پر تیراژ تولید داخلی، رتبه‌ نخست را در مردودی از انحراف فرمان که نشان‌دهنده جلوبندی ضعیف خودرو است، به خود اختصاص داده است؛ اما شاید ازدیاد خودروی پراید باعث شده که در رأس خودرو‌های مردودی قرار بگیرد.  او در ادامه توضیح داد: «بسیاری از مردم بر این باورند که تعداد تولید خودرو‌های پراید بیش از خودرو‌های دیگر است؛ در صورتی که این دو موضوع دو مقوله جدا از یکدیگرند زیرا  براساس مردودی‌ها و تعداد مراجعات این آمار را اعلام می‌کنیم نه براساس مراجعات کل که بگوییم چون تعداد بیشتری مراجعه وجود داشته، مردودی بیشتری هم  به دنبال داشته است؛ چرا که خودرو پراید براساس مراجعات آن اعلام می‌شود. خودرو وانت نیسان در تمام  آیتم‌ها بیشترین آمار مردودی را داشت. وانت پیکان  هم به همین منوال  اما خودروی پراید بیشترین آمار مردودی را در بخش انحراف فرمان داشته است و در بخش آلایندگی هم  تعداد زیادی مردودی داشته‌ایم؛  به‌خصوص پراید کاربراتوری هم همچنان در بین خودرو‌ها دیده می‌شود و آلایندگی بالایی هم دارد.»
پراید نمی‌تواند خودروی پایداری باشد
از ابتدای ‌سال گذشته تا کنون، بیش از 2‌میلیون و 400‌هزار خودرو برای دریافت برگه معاینه فنی به مراکز چهارده‌گانه شهر تهران مراجعه کرده‌اند که 27.7‌درصد مراجعات به مراکز  معاینه فنی شهر تهران خودروی پراید است. «پراید بر خلاف بسیاری از خودرو‌های دیگر جزو معدود خودرو‌هایی است که بیش از یک نقص فنی دارد که در مراکز معاینه فنی به ثبت می‌رسد؛ به عبارتی 206 تنها یک ایراد دارد در صورتی که پراید حداقل دارای دو ایراد فنی است و نمی‌تواند خودروی پایداری باشد زیرا استاندارد‌های لازم را ندارد؛ به‌ طوری که 9‌درصد از خودروهای پراید مراجعه‌کننده بیش از یک ایراد داشته‌اند که براساس آمار پس از انحراف فرمان، ‌درصد مردودی پرایدهای مدل 84 به بالا از تست آلایندگی  17‌درصد و میزان آلایندگی خودروی پراید مدل 84 به پایین 48‌درصد است. همچنین  پرایدها در تست ناهم‌راستایی چرخ‌ها 10.5 درصد، در تست ترمز 6‌درصد و در تست کمک‌فنر 5.7‌درصد است.» البته جالب است بدانید شرکت سایپا اگر چه مردودی‌های زیادی  را به خود اختصاص داده اما با تولید مگان نیز توانسته صدرنشین آمار قبولی‌ها هم شود. حسینی‌منش در خاتمه اضافه کرد: «مگان نیز در بین خودرو‌ها بیشترین آمار قبولی را داشته است؛  در صورتی که  پراید و مگان هر دو ساخت یک شرکت هستند. یکی بیشترین آمار قبولی در کشور را دارد و دیگری جزو مردودی‌ها قرار می‌گیرد.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/169385/پراید؛-صدرنشین-مردودی‌ها-