تکرارفاجعه در قاب هنر
 
فیلم‌هایی بر اساس داستان‌های واقعی از زندگی شهدای منا
 

شهروند| چهار سال قمری از فاجعه تلخ  منا می‌گذرد؛ مرگبارترین حادثه در جریان برگزاری حج تمتع که به کشته و مفقود شدن بیش از هفت‌هزار تن از حاجیان انجامید. زائرانی از ۳۹ کشور در این فاجعه دچار آسیب شدند. در طول این سال‌ها هنرمندان بسیاری در عرصه دنیای تصویر و در قالب عکس، فیلم بلند داستانی و مستند سعی در بازسازی فاجعه خونین منا داشته‌اند. «شهروند» در ادامه به معرفی چند نمونه برجسته در این زمینه پرداخته است.

فیلم سینمایی ۲۴ سپتامبر؛ راوی فاجعه
زندگینامه شهید «محسن حاجی حسنی کارگر» از شهدای فاجعه منا در مراسم رمی جمرات در قالب یک فیلم سینمایی 120 دقیقه‌ای ساخته ‌شد. مریم ابراهیم‌وند، کارگردانی و تهیه‌کنندگی این اثر را با عنوان ۲۴ سپتامبر برعهده دارد. فیلم سینمایی ۲۴ سپتامبر به نویسندگی علی‌اکبر محلوجیان و به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مریم ابراهیم‌وند داستان زندگی محسن حاجی حسنی کارگر یکی از قاریان قرآن ایرانی شهید شده در حادثه منای ‌سال ۲۰۱۵ را روایت می‌کند. در این فیلم داستان شهیدشدن برخی چهره‌های معروف ایرانی در این حادثه، نظیر غضنفر رکن‌آبادی (سفیر سابق ایران در لبنان) و حسن دانش (قاری قرآن) نیز روایت شده‌است.
حوالی پاییز، عاشقانه‌ای تلخ
سریال تلویزیونی حوالی پاییز نام یک مجموعه تلویزیونی ایرانی به کارگردانی حسین نمازی و تهیه‌کنندگی سعید پروینی با موضوع حادثه منا در ‌سال ۹۴ است که از شبکه سوم سیما پخش شد. مجموعه تلویزیونی حوالی پاییز که روانه آنتن شبکه سه سیما ‌شد، برخلاف داستان پرپیچ‌وخم و پرفراز و فرود دلدادگان، ماجرایی ساده‌تر داشت و در بستر ملودرامی عاشقانه و در فضایی خانوادگی روایت می‌شد. حوالی پاییز که در ابتدای شروع ساخت «بازگشت» نام داشت، مجموعه‌ای به نویسندگی و کارگردانی حسین نمازی و تهیه‌کنندگی سعید پروینی محصولی از گروه فیلم و سریال شبکه سه سیماست که نگارش آن براساس طرح اولیه‌ای از معصومه بیات کلید خورد. رویا تیموریان، لیلا اوتادی، حسین مهری، بهرام ابراهیمی، مونا کرمی، کیوان ساکت‌اف، جوانه دلشاد، تورج فرامرزیان، مهرنوش مقیمی و ارشا اقدسی بازیگران اصلی این مجموعه تلویزیونی را تشکیل می‌دادند. تیم بازیگرانی که البته یک بازیگر عرب‌زبان و لبنانی آنها را همراهی می‌کرد و از قضا این بازیگر، ازجمله بازیگران اصلی مجموعه به شمار می‌آمد.
«عروج بی‌خروش» به کارگردانی امیر مهریزدان، «آقای سفیر» به کارگردانی ناصر نادری، «آن‌جا کربلا شد» به کارگردانی محسن جهانی و محسن عقیلی، «خیابان ۲۰۴» به کارگردانی محمدامین امامی و  «می‌کشیم» به کارگردانی سیدمهران علوی ازجمله مستند‌هایی است که در مورد فاجعه منا ساخته شده است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/169028/تکرارفاجعه-در-قاب-هنر --