شهروند| قیمت بلیتهای هواپیما ظلم به مردم است. این جمله را یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات، گفته و تأکید کرده است که نمیتوانند جلوی ایرلاینها را بگیرند! با این حال رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی که بارها گفته است هیچ گزارش گرانفروشی از ایرلاینها به دستشان نرسیده است، به «شهروند» میگوید که آقای رایگانی قیمت بلیتهای بیزنس کلاس را با قیمت بلیتهای اکونومی اشتباه گرفته است؛ چرا که ما قیمت بلیت هواپیماهایمان برای صندلیهای اکونومی به یکمیلیون تومان نمیرسد. اما نکته ماجرا اینجاست که ایرلاینها در سایتهای رسمی خود به قیمتهای مصوب پایبند هستند اما بلیتها با روشهایی که هیچکس نمیداند، به بازار سیاه و آژانسهای مسافرتی میرسد و آنها قیمت پروازهای اکونومی را در زمان پیک مسافرتها به هر نرخی که بخواهند میفروشند و بارها خبرساز میشوند.
ایرلاینها ظلم میکنند
یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات، از شش برابر بودن برخی از بلیتهای هواپیما گفته بود و در این زمینه توضیح داده بود: «بارها این موضوع را اعلام کردهایم و امروز هم با قیمت یکمیلیون و ۱۹۰هزار تومانی بلیت هواپیمای تهران-مشهد مواجه بودیم. همچنین با وجود درخواستهای مکرر سازمان تعزیرات در خصوص سروساماندادن به قیمت بلیتها، شاهدیم در برخی خطوط پرمسافر تا شش برابر قیمت دیگر روزها، بلیت به فروش میرسد.» رایگانی در ادامه اضافه میکند که هر چه مصاحبه میکنیم و فریاد میزنیم، راه به جایی نمیرسد و شرکتهای هواپیمایی آزادسازی را با رهاسازی اشتباه گرفتهاند و چندمینبار میگویم وضع قیمت بلیت هواپیما در برخی خطوط پرمصرف رها شده است و هیچ نظارتی به آن نمیشود؛ چون قیمت کف و سقف مشخص نیست تعزیرات هم کاری نمیتواند بکند و فقط امیدواریم که این مصاحبههای مکرر اتفاقی را رقم بزند. او تأکید کرده است که این ظلم به مردم است و در شرایطی که قیمت بلیت هواپیما از تهران به مشهد حداکثر ۳۵۰هزار تومان است چرا برخی روزها به یکمیلیون و ۵۰۰هزار تومان میرسد. مرتضی دهقان، معاون سازمان هواپیمایی کشوری هم با رد این موضوع در این زمینه توضیح میدهد: «به هیچ عنوان در بلیتهای اکونومی چنین قیمتی وجود ندارد؛ این رقم برای بلیتهای بیزینسکلاس است که بلیتهای بیزینس مشمول رعایت کف و سقف قیمتی نیست و این توافق ایرلاینها صرفا برای بلیتهای اکونومی است. تعداد صندلیهای بیزینس معدود است و همه هواپیماها صندلی بیزینس ندارند که نرخ خاص خود را دارد و کسی که میخواهد خدمات با کلاس بالاتر دریافت کند، باید هزینه آن را بپردازد.» البته جعفرزاده در رابطه با بالا رفتن قیمت تعرفهها به «شهروند» توضیح میدهد: «شركتهاي هواپيمايي بر نحوه توزيع بليتهاي خودشان مديريت لازم را داشته تا هيچ واسطه اي بهخصوص در ايام پيك پروازي و به مناسبتهاي مختلف كه تقاضا بالاست، بيرون از دامنه نرخهاي ارایه شده توسط شركتها اقدامي نكنند.»
سخنگوی سازمان هواپیمایی اضافه میکند «سازمان هواپيمايي كشوري همواره اقدام به نظارت و بازرسي از شركتها و دفاتر فروش بليت هواپيما را در دستور كار داشته و شكايات ارسالي را مورد بررسي قرار مي دهد به گونه اي كه در چهارماهه اول امسال به 362 شكايات رسيدگي شده است که در مدت مذكور به 14 شكايات ثبت شده در سامانه شهراه وزارت راه و شهرسازي و 5مورد شكايت ثبت شده در سامانه بازرسي كل كشور پاسخ و همچنين به 732 شكايات از طريق پيامك در سامانه حقوق مسافر پاسخ داده شده است.» معاون سازمان هواپیمایی کشوری با رد این موضوع که نرخ بلیت هواپیما رهاسازی نشده، گفت: «هزینههای تحمیلی به شرکتهای هواپیمایی در یکسال و نیم اخیر که تلاطمات ارزی ایجاد شده، بسیار بالاست اما قیمت بلیت هواپیما افزایش چندانی نداشته است. این درحالی است که بسیاری از هزینههای شرکتهای هواپیمایی شامل خرید هواپیما، تعمیرات آن، خرید قطعات، حقوق و دستمزد برخی از کروی پروازی، دورههای آموزشی برای خدمه پروازی و … به صورت ارزی است. همچنین شرکتهای هواپیمایی در ایام Low Seson یک نرخ دارند و در ایام High Seson نرخ مشخصی دارند که این سقف و کف قیمتی همواره در این مدت رعایت شده است. درحالیکه فروش بلیت در سقف قیمتی آن بسیار کم اتفاق افتاده و عمدتاً پایینتر از سقف قیمتی بوده است.»