چند نکته درباره شروین حاجی آقاپور که احتمالا از آنها بی‌خبرید
 
شورش ستاره «عصر جدید» از کاور تا اوریجینال
 
شروین پیش از مشهورشدن، در قطعه‌ای «خندوانه» و اهالی آن را با لحن تندی نقد کرده بود. کلیپ اجرای این اثر حالا از صفحه او حذف شده است! پسر محبوب بابلسری به کاورکردنِ آهنگ از کدام خواننده‌ها علاقه‌مند است؟
 

ریما محمدزاده| با همان اجرای اولش نشان داد که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. تمام کارهای قطعه‌اش را خودش انجام داده بود و خاص بود؛ «خاص‌بودن» اصلی‌ترین دلیل برای محبوبیتش شد: او نه مثل فردی دیگر می‌خواند و نه قطعه‌اش تکراری بود. شروین حاجی آقاپور پسر بیست‌ودوساله مازندرانی خودِ خودش بود. برای همین توانست بیشترین آرای مردمی را به دست آورد و کلیپ‌هایش بیش از 4میلیون بار در فضای مجازی دیده شود. صفحه شروین در اینستاگرام حالا بیش از 250هزار فالوور دارد و ویدیوی آخر آن بیش از یک‌میلیون بار دیده شده است. او را می‌توان به جرأت ستاره عصر جدید و پرطرفدارترین شرکت‌کننده این برنامه دانست. حضور او در تلویزیون اما آن‌قدرها با کاراکترش سازگار نیست! بررسی‌های ما نشان می‌دهد که صفحه اینستاگرام قبل و بعد از مشهورشدن شروین تفاوت‌هایی با هم دارد که شاید مهمترین تمایز آن حذف قطعه‌ای است که شروین در نقد خندوانه اجرا کرده بود! انگار او هم با حضور در صداوسیما و استفاده از ظرفیت آن برای شهرت، وارد یک بده‌بستانی شده که اولینِ آنها تن‌دادن به ممیزی و خودسانسوری است. برای همین هم دیگر اثری از قطعه او در نکوهش رامبد جوان نیست.

من دیگه خسته شدم، از تو و جناب‌خان

اما ماجرای این قطعه چه بود و شروین چه ترانه‌ای برای آن سروده بود؟ شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید شروین دل پری از رامبد جوان و خندوانه‌اش دارد. شروین را می‌توان جزو آن دسته از آدم‌هایی دانست که خندوانه را مساوی با بی‌مایگی می‌دانند. او قطعه ویژه‌اش را برای خندوانه در ماشین و در کنار یکی از دوستانش اجرا کرده بود:  

 


وقتی که می‌خندی
دندونام می‌لرزن
چه‌جوری بهت بگم
شوخی‌هات بی‌مزن؟
من دیگه خسته شدم
از تو و جناب‌خان
تو که سیصدسالته
چرا بت میگن جوان؟

هم کاور؛ هم اورجینال!
هر چند که این روزها شروین مدام قطعه‌های تولیدیِ خودش را منتشر می‌کند، اما باید بدانید که این خواننده جوان پیش از این علاقه خاصی به بازسازی قطعات مختلفی از دیگر خواننده‌ها داشت. صفحه او هنوز هم میزبان تعدادی از کاورهاست. شروین با هشتگ‌های «اورجینال» و «کاور» تمایز بین آثار منتشرشده در صفحه شخصی‌اش را مشخص می‌کند: «رفقا واسه این‌که دوباره نپرسین کار کیه از کجا دانلود کنیم، بگم کارایی که هشتگ کاور نداره، کارای اورجیناله و یعنی مال خودمه که قرار بود با دوستم رضا منتشر کنیم که یه وقفه بابت یه سری مسائل پیشومد...!» او صاحبان آثار را هم در هر پُست، تگ یا منشن می‌کند.

بی‌پروایی در ترانه‌سرایی

شروین حاجی آقاپور اهل بابلسر (هادیشهر) و دانشجوی رشته اقتصاد در دانشگاه مازندران است. شاید جالب باشد که بدانید او عضو کانون موسیقی دانشگاه مازندران هم است؛ یعنی اگر همین حالا به سایت دانشگاه مازندران سری بزنید، می‌توانید اسم شروین را بین اسامی منتخبان کانون‌های دانشگاه مازندران ببینید. شروین حاجی آقاپور یک «دهه هفتادی» است.
 او در ترانه‌هایش بی‌محابا از واژه‌ها بهره می‌برد. همین مورد هم یکی دیگر از تفاوت‌های او با دیگر خوانندگان است. بعضی از واژه‌هایی که در کارهایش استفاده می‌کند، مخصوص به خودش است. این را هم بگوییم که شروین یک گزینه خوب برای گروهی است که عادت به ایجاد پیج‌های فیک یا فن‌پیج دارند! اگر اسم او را در اینستاگرام جست‌وجو کنید، می‌بینید که پیج‌های بسیاری به نام او ساخته شده است!

شروین به کاورکردن از کدام خواننده‌ها علاقه دارد؟

خب برویم سراغ خواننده‌هایی که شروین به قطعات آنها علاقه‌مند است و کار یا کارهایی از آنها را بازسازی کرده است. این لیست، لیست متنوعی است. البته با این روندی که شروین طی می‌کند، اصلا بعید نیست که تا چند وقت دیگر اثری از این کاورها و پُست‌ها در صفحه اینستاگرامش نباشد. او همین‌طور که بزرگتر می‌شود و پوست می‌اندازد، متوجه خواهد شد که برای به دست آوردن یک‌سری از چیزها در عرصه موسیقی کشور، باید یک‌سری از چیزها را هم –دست کم به صورت نمایشی- از دست بدهد!
در میان قطعاتی که شروین کاور کرده، موزیک فولک، سنتی و پاپ دیده می‌شود. یکی از قطعات موزیک ترکی «کوچه لره» است: «از تموم دوستا و مخاطبای تُرک‌زبانم به خاطر لهجه افتضاحم عذر می‌خوام! من خیلی این ملودیو دوس داشتم و صرفا واسه همین کاورش کردم! نسخه کامل رو می‌زارم توی چنل!» او حتی یکی از کارهایش با نام «یه تیکه ابر» را با تحریرهای سنتی اجرا کرده است: «هر کار کردم نتونستم از خیر فُرم شرقی آخرش بگذرم. شرمنده از سنتی‌‎بازایی که فهمیدن سنتی‌باز نیستم؛ ولی دوست داشتم تجربه کنم تحریرای ایرانیو.» شروین فرد بااستعدادی در حوزه موسیقی است. او با شناخت از همه سبک‌ها و تجربه آنها به سبک ویژه خودش رسیده است. یکی از خوانندگانی که شروین دو قطعه از او را بازسازی کرده، مهدی یراحی است. اولین قطعه «زمستون» نام دارد: «تو تا می‌تونی نیا و تلافی کن / من تا می‌تونم به یاد تو می‌مونم!» قطعه دیگری که شروین از مهدی یراحی کاور کرده، «نفس» است:   «عاشقت می‌شم دوباره/ عاشق اونی که نیست». او این اثر را با پیانو اجرا کرده است.
کاور بعدی شروین از موزیک «دلسرد» کیان پورتراب آهنگساز، ترانه‌سرا و خواننده گروه کامنت است: «شاید خیلی پایین نباشه این گام ولی واسه صدای من پایین بود به هر حال سعیمو کردم امیدوارم بدوستینش امّا!»
«عطر تو» کاوه آفاق، «خاطرات تو» سیروان خسروی و «اشارات نظر» میلاد درخشانی هم از دیگر قطعاتی است که شروین حاجی آقاپور بازسازی کرده است.
اما کاورکردن‌های ستاره «عصر جدید» به همین‌جا ختم نمی‌شود. او موزیک «دردسر» از دنیا دادرسان -که این روزها به واسطه موزیک ویدیوهایش(!) طرفداران بسیاری پیدا کرده- را کاور کرده است. «پرتقال من» از مرجان فرساد و قطعاتی از زدبازی، سوگند، عرفان و مهرداد هیدن نمونه‌های دیگری از بازسازی‌های شروین است.

پاراگراف آخر
آخرین نکته هم این‌که: شروین در ویدیویی که بعد از حذف از عصر جدید منتشر کرده و بیش از یک میلیون‌بار دیده شده، می‌گوید «قطعا این پایان ماجرا نیست». او در ادامه از خبرهای جدید در ماه‌های آینده می‌گوید؛ طبیعتا هم همین‌طور است.
 او تنها بیست‌ودو سال و سبک متفاوتی دارد و با اقبال ویژه‌ای هم مواجه شده است. روزها و سال‌های پیش رو، روزها و سال‌های شروین است. فقط آرزو می‌کنیم که او «شروین» بماند و دست روزگار او را به فرد دیگری تبدیل نکند!


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/165818/شورش-ستاره--«عصر-جدید» --از-کاور-تا--اوریجینال --