گزارشی از عملیات غرورآمیز انهدام پهپاد آمریکایی و بازتاب‌هایش
 
روایت یک سقوط شیرین
 
پاسخی به این پرسش همگانی: چرا ترامپ پا پس کشید؟ تحلیل کارشناسان، تأثیر پهپاد بر ادامه برجام چه خواهد بود؟
 

آیت وکیلیان| سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که یک پهپاد تجسسی آمریکایی (پهپاد ساقط‌شده از نوع آر-کی گلوبال‌هاوک RQ-4 Global Hawk و متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده بوده است) را در فضایی که حریم آب‌های داخلی ایران بوده، مورد هدف قرار داده و سرنگون کرده است، اما منابع نظامی آمریکا ضمن تأیید سرنگونی این پهپاد خود، پرواز در آسمان ایران را تکذیب کردند. پیشتر، وزارت خارجه و شماری از مقامات سیاسی و نظامی ایران در واکنش به این خبر، گفته بودند که عبور از مرزهای ایران را تحمل نخواهند کرد. البته صبح پنجشنبه، ۳۰ خرداد، خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع نظامی آمریکایی نیز نوشت که یک فروند پهپاد متعلق به فرماندهی مرکزی آمریکا - سنتکام - هنگام پرواز در حریم آب‌های بین‌المللی بر فراز تنگه هرمز با شلیک موشک زمین به هوای نیروهای ایرانی سرنگون شده است.  سردار سلامی، فرماندهی جدید سپاه هم در پاسخ به تناقض‌گویی‌های مقامات کاخ سفید و فرماندهان نظامی این کشور گفت که «مرزهای ایران را خط قرمز دانسته و نسبت به عبور از آن هشدار داده است.» روابط‌عمومی سپاه پاسداران نیز گزارش داد که صبح پنجشنبه یک هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکا «پس از ورود به فضای ایران» در استان هرمزگان هدف قرار گرفته و سرنگون شده است. این حادثه درحالی رخ داد که سردار «امیرعلی حاجی‌زاده»، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه در توییتی آورده که «ما می‌توانستیم هواپیمای p8 آمریکا که بین۲۰_۳۰ سرنشین داشت را مورد هدف قرار دهیم، اما این کار را نکردیم چرا که هدف ما از سرنگونی پهپاد آمریکایی اخطار به نیروهای تروریست رژیم آمریکا بوده است.»
بازتاب‌های بین‌المللی
سرنگونی پهپاد جاسوسی مدل تریتون MQ-4Cآمریکا در سواحل هرمزگان توسط پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشته است. شبکه المیادین اعلام کرد: «سپاه پاسداران یک پهپاد جاسوسی آمریکا را سرنگون کرده است.» اسپوتنیک عربی، روسیاالیوم، اسکای‌نیوز عربی، القدس العربی و برخی رسانه‌های دیگر نیز به این حادثه پرداختند.
گزارش نیویورک‌تایمز و آینده روابط دو طرف
 نیویورک‌تایمز گزارش داده است که دونالد ترامپ ساعاتی پس از موافقت خود با حمله محدود به برخی اهداف نظامی در داخل خاک ایران، از تصمیم خود منصرف شده است. ترامپ در توییتی نوشته بود که «دیشب می‌خواستیم سه نقطه مختلف در ایران را هدف بگیریم، وقتی پرسیدم چندنفر می‌میرند؛ گفتند ۱۵۰ نفر.  10 دقیقه قبل از حمله، آن را متوقف کردم.» احمد زیدآبادی، کارشناس مسائل سیاسی در مورد این رویکرد ترامپ در یادداشتی نوشت که «در واقع ترامپ با طرح احتمال غیر عمدی‌بودن سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط یگان‌های نیروی هوا - فضای سپاه پاسداران، به‌طور تلویحی از ایران خواسته است که با پذیرش سهوی‌بودن سرنگونی پهپاد، او را از دست‌زدن به حمله نظامی معاف کند.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/165240/روایت-یک-سقوط-شیرین