از «سخا» چه می‌دانید؟ طراح این سامانه از کارکردهای متنوع این نرم افزار می‌گوید
 
دست سودجویان کوتاه!‏
 

 

شهروند| سامانه «سخا» برای احراز صلاحیت دریافت خدمات حمایتی بیماران نیازمند و رفع موارد ‏همپوشانی با سایر سازمان‌های حمایتی راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسیده است‎.‎‏ این سامانه در راستای ‏برخورداری از دید نظارتی و مرتفع کردن نیازهای واقعی طراحی شده است‎.‎‏ سامانه هوشمند «سخا» ‏تحت وب و با تمامی سیستم‌های مرورگر اینترنتی و حتی از طریق تلفن‌های همراه قابل بهره‌برداری ‏است که امکان گزارش‌گیری و ثبت آرشیوی درخواست‌های بهره‌وران را به سهولت برای مددکاران ‏ستادی، استانی و شعب فراهم آورده است. «بهبود برزین» طراح و توسعه‌دهنده سامانه خدمات اجتماعی ‏‏(سخا) است. او در مورد این سامانه گفت: «سخا» را به‌صورت کاملا داوطلبانه طراحی کردیم و ‏دراختیار سازمان داوطلبان گذاشتیم. دلیل این کار هم این بود که زمان پذیرش بهره‌وران واقعا طولانی ‏بود و خواستیم برای تسریع این روند قدمی برداریم. با این‌که این ماجرا برای ما هزینه داشت، اما با ‏رغبت و داوطلبانه انجامش دادیم تا فرآیند پیچیده پذیرش بهره‌ور ساده‌تر شود. مدیرعامل شرکت آرشیت ‏مهر رایانه ادامه داد: «کار ما تولید نرم‌افزار برای خیریه‌هاست. از سه‌سال پیش همکاری با سازمان ‏داوطلبان را برای تولید «سخا» آغاز کردیم که با پیگیری‌های مدیریت جدید به‌صورت کامل در تمام ‏استان‌ها عملیاتی شد. ما در ابتدا یک نرم‌افزار آماده داشتیم. اما با بررسی‌های بیشتر به این نتیجه رسیدیم ‏که برای هدفی که سازمان دنبال می‌کند، مناسب نیست. برای همین نرم‌افزار تخصصی‌ای تولید کردیم که ‏کارکرد بیشتری داشته باشد.» ‏
برزین درباره ویژگی‌های این سامانه گفت: «در طراحی «سخا» سعی کردیم 6 مرحله مددکار را داخل ‏یک فرم بیاوریم. درواقع از پذیرش تا تحقق خدمت در یک فرم قرار دارد و به این شکل مددکار ‏راحت‌تر کارش را انجام می‌دهد و وقت کمتری هم از بهره‌ور گرفته می‌شود. یعنی فرآیند پذیرش بهره‌ور ‏سریع‌تر شده است. ازطرفی، در این سامانه امکان پایش و بودجه‌ریزی هم فراهم شده. ویژگی دیگر این ‏سامانه این است که جلوی سودجویی برخی‌ها هم گرفته شده است. یعنی دیگر کسی نمی‌تواند بیشتر از ‏حدنیاز خدمات دریافت کند. سیستم به بهره‌ور تا سقف مجاز خدمات می‌دهد تا همه بتوانند به یک‌میزان از ‏خدمات بهره‌مند شوند.‏»
طراح سامانه «سخا» افزود: «این سیستم کمک بزرگی به روند الکترونیکی‌شدن سازمان و اصل شفافیت ‏در خدمت می‌کند. کاری که قبلا ممکن بود سه‌روز طول بکشد، حالا در مدت بسیارکمتری انجام و ‏اطلاعات به‌راحتی ثبت و پایش می‌شود. این یک سیستم آماری خوب برای هلال‌احمر است. حالا آمار ‏دقیقی از بهره‌وران وجود دارد و بر همین اساس می‌توان برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری برای آینده در نظر ‏داشت. سازمان داوطلبان خلأ دیگری در این حوزه دارد که آن‌هم سیستم داوطلبی‌اش است. بخش جذب و ‏سیستم داوطلبی سازمان در حوزه نرم‌افزار ضعیف است. داوطلبان درحال حاضر نمی‌دانند که چقدر ‏خدمت کرده‌اند و چه مشوق‌هایی دارند. در زمینه کمپین‌سازی هم همین‌طور. مردم دوست دارند در جریان ‏جزییات پروژه نیکوکاری‌ای که در آن مشارکت کرده‌اند قرار بگیرند. اینها مواردی است که در حوزه ‏نرم‌افزاری جای کار دارد.‏»
برزین در پایان گفت: «حالا فرآیند مددکاری ساده‌تر شده و مددکاران و بهره‌وران رضایت بیشتری دارند. ‏این پروژه بزرگ در همه استان‌ها عملیاتی شده است. در نظر داریم که این سامانه را به سازمان تأمین ‏اجتماعی، ثبت‌احوال و سامانه دولت وصل کنیم.‏»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/164122/دست-سودجویان-کوتاه!‏