چطور بیشترین وام مسکن را بگیریم؟
 

 

دریافت وام مسکن از صندوق پس‌انداز یکم، یکی از روش‌هایی است که می‌تواند تا حدودی به خانه‌دار شدن زوجین کمک کند، ‏ولی به دلیل اوج‌گیری قیمت مسکن در ماه‌های اخیر شاهد کاهش تقاضا برای دریافت این وام هستیم‎.
‎ ‎با توجه به افزایش قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید مردم در‌سال گذشته، دولت در تلاش است تا میزان وام صندوق پس‌انداز ‏یکم را همگام با گرانی در بازار افزایش دهد که این موضوع در ماه‌های اخیر در دست بررسی است و هنوز خبر قطعی درباره ‏مبلغ و میزان افزایش این وام ارایه نشده و تمامی خبر‌ها حاکی از افزایش دو برابری تا ۲۰‌میلیون وام هر یک از زوجین در حد حدس و ‏گمان است.
با وجود این، طرح ارایه وام زوجین از سوی بانک مسکن از‌سال ۹۴ آغاز شد و در شهر‌های کوچک ۶۰‌میلیون تومان، شهر‌های ‏متوسط ۶۰‌میلیون تومان و در شهر‌های بزرگ برای هر یک از زوجین ۸۰‌میلیون تومان است‎.
البته افرادی که واجد دریافت این وام هستند، باید حتما خانه اولی باشند و تا به حال سند هیچ واحد ملکی به نام خود و همسر نخورده ‏باشد و حداقل سن برای دریافت این وام ۱۸‌سال است. ولی به دلیل پایین بودن مبلغ استقبال چندانی در چند ‏ماه اخیر از آن نشده است، زیرا زوجین در پایتخت باید برای مدت ۱۰ ماه نصف مبلغ وام یعنی ۴۰‌میلیون را سپرده‌گذاری و سپس وام از ‏صندوق پس‌انداز یکم دریافت کنند و اگر هر دو فرد بخواهند وام بگیرند، باید نفری ۴۰‌میلیون مجموعا ۸۰‌میلیون را
۱۰ ‏ماهه سپرده‌گذاری و در موعد مقرر ۱۶۰‌میلیون تومان وام دریافت کنند که این افراد می‌توانند به درخواست خود نفری ۲۰‌میلیون ‏تومان نیز وام جعاله بگیرند که سود آن بسته به بافت فرسوده متغیر است و مجموع دریافت زوجین به ۲۰۰‌میلیون تومان ‏می‌رسد‎.
نکته قابل توجه اینجاست که اگر صاحب خانه‌ای هستید، ولی برای خرید و بازسازی آن از وام و تسهیلات دولتی استفاده نکرده ‏باشید، باز هم می‌توانید برای دریافت وام مسکن اولی‌ها درخواست بدهید.
شرایط دریافت وام صندوق پس‌انداز یکم شامل این است که ارزش ملک خریداری شده بایستی ۲۰‌درصد (حداقل) از مبلغ خود ‏وام بیشتر باشد، ملک نبایستی دارای عمر بالای 15‌سال باشد، میزان و سقف وام در شهر‌های کوچک ۴۰، شهر‌های بزرگ ‏‏۶۰ و در پایتخت ۸۰‌میلیون تومان است، حداقل سن برای دریافت وام مسکن اولی‌ها ۱۸ با درآمدی مستقل است، فرد یا زوجین ‏درخواست دهنده وام بایستی دارای حساب پس‌اندازی با سپرده‌ای به میزان نصف مبلغ دریافتی مورد نظر در بانک داشته باشند، ‏فرد متقاضی وام خانه اولی نبایستی پیش از این از تسهیلات دولتی برای تهیه و بازسازی خانه‌ای استفاده کرده باشد، خانه مورد ‏نظر جهت خرید می‌بایست در محدوده شهر قرار داشته باشد، معرفی یک ضامن معتبر با دارا بودن فیش حقوقی خاص و درآمد ‏ماهانه به صورت سه برابر مبلغ قسط از مهمترین شرایط دریافت وام است‎.
همچنین برای دریافت وام باید اصل و تصویر پایان کار ساختمانی، ارایه مدارک شناسایی خریدار و فروشنده، ارایه و تکمیل فرم ‏درخواست، ارایه قبض ساختمان، اصل و تصویر تمام صفحات سند مالکیت، ارایه فیش حقوقی، برگه گردش حساب ضامن، چک ‏استخدامی را ارایه کرد‎.‎
نحوه بازپرداخت وام صندوق پس‌انداز یکم قسط‌های این نوع وام‌های بانکی ۱۲ ساله هستند و می‌توان به صورت پلکانی اقدام به ‏پرداخت آنها کرد. بدین ترتیب که بعد از گذشت ‌سال اول مبلغ اقساط به صورت تدریجی افزایش پیدا می‌کند و زمان بازپرداخت ‏مسکن از ۱۲‌سال به ۱۵‌سال است‎.‎
همچنین وام مسکن یکم با نرخ سود ۸‌درصدی پرداخت می‌شود و فرد با دریافت ۸۰‌میلیون وام برای خرید خانه باید ماهانه ۹۳۰ ‏هزار تومان قسط پرداخت کند‎.
براساس این گزارش، با توجه به افزایش قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید زوجین در‌سال گذشته، دولت در نظر دارد تا با کاهش ‏هزینه ساخت‌وساز و اعطای زمین‌های ارزان قیمت قدرت خرید مردم را افزایش دهد و به عقیده وزیر راه و شهرسازی افزایش ‏وام مسکن موجب افزایش تورم بیشتر و قیمت بیشتر مسکن می‌شود و راهکار در شرایط فعلی کارساز نیست‎.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/158496/چطور-بیشترین-وام-مسکن-را-بگیریم؟