شهروند| «تولید آزمایشی پژو 301 از اواخر سال آینده شروع میشود.» این خبر را درحالی مدیرعامل ساپکو اعلام کرده که بسیاری گمان میکردند با خروج پژو از ایران، پرونده تولید محصولات این غول فرانسوی در جاده مخصوص بسته میشود، اما نجاری میگوید که حدود ۵۰ تا ۶۰درصد قراردادها برای تولید این خودرو منعقد شده و شرکت پژو نمیتواند مانع این کار شود. البته فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو معتقد است که مالکیت معنوی این محصول در اختیار شرکت پژو است و راهاندازی خط تولید آن نیاز به اخذ مجوز این غول فرانسوی دارد و تاکنون هیچ اجازهای در این رابطه صادر و اطلاعرسانی نشده است.
پژو به ایران خسارت میدهد؟
«شرکت پژو ایران را ترک کرد و از این محل باید ۷هزارمیلیارد تومان که در قرارداد سهجانبه ساپکو، ایکاپ و قطعهسازان دیده شده بود، خسارت پرداخت کند.» اما این گفتهها را در شرایطی یک مقام مسئول در صنعت خودروسازی مطرح میکند که بیش از 9 ماه از اعلام خروج این شرکت فرانسوی و عهدشکنی چندبارهاش میگذرد؛ با وجود این، هنوز هیچ پرونده حقوقی در مجامع بینالمللی در اینباره تشکیل نشده است. از طرفی، آنگونه که برخی از کارشناسان صنعت خودرو اعلام کردهاند، با توجه به خروج ناشی از تحریمها و معوقشدن قرارداد تا بعد از رفع مشکل تحریم، این شرکت فرانسوی شامل پرداخت خسارت نمیشود.
حداقل قیمت پژو 301، 200میلیون تومان
هرچند که تولید این خودرو خبر خوشایندی برای بازار خودروی ایران محسوب میشود، اما چنددرصد از مردم کشور قادر به خرید این محصول خواهند بود؟ آنگونه که آمارها نشان میدهد، بیش از 80درصد خرید و فروشهای انجامشده طی سال 96 در بازار مربوط به خودروهای کمتر از 50میلیون تومان بوده است و به دلیل کاهش قدرت خرید، بسیاری از ایرانیها قادر به خرید خودروهای گرانقیمت نیستند. محصولی که قرار بود جایگزین پژو 405 در بازار ایران شود، به گفته نجاری قیمتی بالاتر از دنا پلاس خواهد داشت. البته زاوه میگوید: «با در نظر گرفتن شرایط امروز، حداقل 200میلیون تومان قیمت خواهد داشت، البته بهطور قطع هزینه تولید در سال آینده بهمراتب بالاتر خواهد رفت.» به گفته او، در شرایطی که سراتو 250 میلیون و مزدا3 حدود 350میلیون تومان است، عرضه این محصول با قیمت کمتر از 200میلیون تومان منطقی نیست.
امکان تولید پژو 301 در ایران وجود دارد؟
مدیر عامل ساپکو اعلام کرده که در تلاش برای افزایش داخلیسازی قطعات مصرفی در تولید خودرو هستیم و قراردادهای دوجانبه بین ساپکو و سازندهها برای تولید ۱۵۰هزار دستگاه پژو ۳۰۱ طی سهسال منعقد شده است. با وجود این گفتهها، آیا امکان تولید این محصول در داخل کشور وجود دارد؟ سوالی که کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به آن میگوید: «این محصول فرانسوی تشابهات زیادی با پژو 206 دارد و میتوان بخش زیادی از قطعات آن را در داخل تولید کرد. از طرفی ایرانخودرو میتواند به چین سفارش دهد و بخشی از قطعات این محصول را از این طریق تأمین کند.»
پژو 301 چقدر ایمن است؟
پژو ۳۰۱ در تستهای سال ۲۰۱۴ موسسه Euro NCAP موفق به کسب سه ستاره ایمنی شده است که نتیجه چندان خوبی بهشمار نمیرود. بررسیها نشان میدهد این خودرو باید 71درصد شاخصهای محافظت از سرنشینان، 54درصد شاخصهای محافظت از عابرانپیاده و 33درصد سیستمهای ایمنی و کمکی راننده را پاس کند. همانطور که ملاحظه میکنید، این خودرو بخش عمدهای از نمرههای خود را در بخشهای سیستمهای ایمنی و کمکی راننده و محافظت از عابرانپیاده از دست داده است و شاید بتوان توجیه نمرات ضعیف در بخشهای یادشده را بازه قیمتی این خودرو دانست؛ البته باید توجه کرد که نتایج ذکرشده به نسل پیشین پژو ۳۰۱ تعلق دارد و هنوز نسخه فیسلیفتشده آن مورد بررسی قرار نگرفته است. با این حال، پیشبینی تغییر عمدهای در نتایج تست تصادف این خودرو نمیرود.
امکانات رفاهی پژو 301
پژو ۳۰۱ از امکانات رفاهی نسبتا مناسبی بهره میبرد که از بین آنها میتوان به مواردی همچون کروز کنترل و سیستم محدودکننده سرعت، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP، دوربین دندهعقب، سیستم پایش فشار تایرها و روشن شدن خودکار چراغهای خطر حین ترمزگیریهای شدید اشاره کرد. سیستم سرگرمی پژو ۳۰۱ شامل مواردی همچون نمایشگر ۷ اینچی لمسی، پورتUSB، AUX و بلوتوث است، سیستم موقعیتیابی سهبعدی TomTom و سازگاری با پلتفرمهای Apple CarPlay، Android Auto و MirrorLink از جمله قابلیتهای دیگری است که پژو برای سیستم سرگرمی خودروی پژو 301 در نظر گرفته است.
۳۰۱ شاید به خوبی سدانهای کرهای مجهز نباشد، اما امکانات تعبیهشده در این خودرو میتواند نیازهای قشر عمدهای از خانوادهها را تامین کند.
مسئولان خودروساز در پاسخ به «شهروند» اعلام کردند: 45هزار خودروی ناقص کف کارخانه ایرانخودرو و سایپا
نخستین روزهای اسفند بود که فعالان صنعت خودرو از دپوی 120هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان به دلیل نقص قطعه خبر دادند. اما حالا در شرایطی که کمتر از دو هفته از انتشار آن خبر میگذرد، مدیران جاده مخصوص تعداد خودروهای ناقص را حدود 45هزار دستگاه اعلام کردهاند. معصوم نجفیان، رئیس هیأت مدیره سایپا در پاسخ به «شهروند» میگوید: «به تعداد 10 روز کاری خودروی ناقص از محصولات پرتیراژ و کمتیراژ در کارخانه قرار دارد که درصدد رفع نواقص آنها هستیم.» مدیرعامل ساپکو نیز تعداد خودروهای ناقص ایران خودرو را معادل 10 روز تولید اعلام میکند. درواقع اگر تولید این خودروساز را مجموعا حدود 4هزار دستگاه در روز فرض کنیم، 45 تا 50هزار خودروی ناقص کف کارخانه ایرانخودرو و سایپا وجود دارد که بیشتر آن مربوط به خودروهای پرتیراژی همچون پراید و تیباست. حالا آبیپوشان جاده مخصوص از بهترشدن شرایط نسبت به ماههای گذشته خبر میدهند. مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو نیز با اشاره به پرداختی که به تازگی از سوی خودروسازان به قطعهسازان انجام شده است، گفت: «بروز دو اتفاق به صورت همزمان در صنعت خودرو و قطعهسازی سبب شد تا اوضاع قطعهسازان بهتر شده و تولید نیز بیشتر شود؛ بهخصوص اینکه از قبل نیز اعلام کرده بودیم که اگر مطالبات قطعهسازان پرداخت شود، خواهیم توانست ظرف مدت ۶ تا ۸ هفته، تولید خودرو را ریکاوری کنیم.»
بیگلو، با بیان اینکه هر 2هزارمیلیارد تومان برای تولید 2هزار دستگاه در روز کفایت میکند، گفت: «قطعهسازان تمام تلاش خود را برای حفظ تولید کرده و در ماههای آینده نیز تلاش خود را برای حفظ تولید خواهند داشت.»