بر اساس ضریب ایمنی تعریف شده در جهان، یک آسانسور باید بتواند ۱۲ برابر وزن خود را تحمل کند که این ضریب در ایران نیز به همین میزان است، اما این درحالی است که حوادث مربوط به این زمینه کم نیست. پیمان صابریان، رئیس اورژانس تهران به ایلنا گفت: «حوادث ناشی از آسانسور عمدتا محبوسشدگی و به علت تهویه نامطلوب مواردی چون تنگی نفس و همچنین گیر کردن و در رفتن آن و نیز ماندن اعضای بدن مسافران بین درها و در مسیر حرکت است.» او در ادامه توضیح داد که عمدهترین دلیل به وجود آمدن این حوادث به قطع برق، سوار شدن تعداد بیش از ظرفیت مسافران، فقدان سرویس دورهای و نگهداری مناسب و اصولی توسط مالکان، خارج شدن اتاقک از ریل راهنما، جمع شدن سیستم فولادی روی کابین آسانسور و گیرپاچ کردن موتور و فرسودگی و خوردگی قطعات مربوط است. رئیس مرکز اورژانس تهران گفت: «از اول امسال تا پایان دی، امدادگران اورژانس پایتخت به ۳۴ مورد عملیات حوادث آسانسور اعزام شدهاند.» در همین باره عباس ابریشمی، رئیس اتحادیه آسانسور کشور نیز به سرویس، نگهداری و خدمات پس از فروش آسانسور در کشور اشاره کرد و گفت: «باید استانداردهای دورهای آسانسور در کشور اجباری شوند که لازمه آن صدور گواهی مجدد استاندارد اجباری در فرآیندی یک تا دوساله است.» او در ادامه تأکید کرد: «دلیل اینکه مسئولان سازمان ملی استاندارد، 90درصد آسانسورهای کشور را غیراستاندارد میدانند، اخذ نکردن گواهیهای مجدد استاندارد اجباری از سوی افراد و سازمانهاست.» رئیس اتحادیه آسانسور کشور تأکید کرد: «اکنون نزدیک به ۷۰۰هزار دستگاه آسانسور در سطح کشور فعال هستند که دستکم ۴۵۰هزار دستگاه آن حداقل برای یک بار بازدید شدهاند، اما تأکید میکنیم که گواهیهای استاندارد آنها پس از یکسال دیگر اعتبار ندارد و باید پس از بازدید مجدد، دوباره گواهی دریافت کنند. ضمن اینکه بیش از ۹۰درصد آنچه گاهی در اخبار و رسانهها تحت عنوان حوادث آسانسور بیان میشوند در حقیقت مربوط به آسانسورها نیست، بلکه بهطور مثال مربوط به بالابرهای ساختمانی است که در بیشتر موارد استاندارد نیستند.»