«شهروند» از کسب‌و‌کاری تازه در بازار ایران گزارش می‌دهد
 
ما متخصص سورپرایزیم!
 

 

پریسا اسلام‌زاده- شهروند| در پاساژی که پاتوق همیشگی‌تان است قدم می‌زنید؛ ناگهان دسته‌گل بزرگی دریافت می‌کنید و گروه موسیقی به‌صورت زنده برایتان می‌نوازد... بلیت‌تان را مامور سینما پاره می‌کند و وارد سالن می‌شوید، اما به جای تماشاگران فیلم با صندلی‌های پر از بادکنک مواجه می‌شوید... درِ خانه‌تان را باز می‌کنید و به جای دیدن اعضای خانواده‌تان با نوازنده‌های یک گروه رودررو می‌شوید... بله سورپرایز حالا در ایران تبدیل به یک کسب‌وکار پراقبال شده است. آنها تیمی دارای ایده، گروه بازاریابی و البته فهرستی از فروشگاه‌ها و صاحبان خدمات و مشاغل مختلف هستند که در برنامه‌های غافلگیرکننده‌شان به‌کار می‌آید. هزینه‌های خدمات متفاوت است، اما اگر پول کمی دارید روی این سورپرایزها حساب نکنید، چون آنها برای کارشان مبالغی بالاتر از 1.5 تا 2‌میلیون تومان از شما دریافت می‌کنند.
سورپرایز آقای قهوه‌چی!
استارت کار را استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان زده‌اند و حالا کافه‌ها، کتابفروشی‌ها، موسسه‌های خدمات مجالس و مراسم و حتی قهوه‌خانه‌ها هم به این بازار پیوسته‌اند. شاید جالب باشد که بدانید یک قهوه‌خانه در درکه تهران، سرویس قلیان و شب‌چره به همراه گروه موسیقی زنده را به خانه شما می‌فرستد. آنها برای تمام دوستان نزدیک فرد مورد نظرتان دعوتنامه می‌فرستند و حتی سفارش‌های دلخواه‌شان را می‌گیرند و البته سقف هزینه‌ها را شما باید تعیین کنید. حداقل قیمتی که آنها برای یک سرویس 10 نفره قلیان، آجیل و چای زغالی و شیرینی به‌علاوه گروه موسیقی زنده دریافت می‌کنند، دو‌میلیون تومان است.
یک برنامه غافلگیری برای فرهیخته‌ها
بوک‌سیتی‌های تهران هم سورپرایزهای ویژه خود را طراحی کرده‌اند. آنها برای شما کتاب‌هایی با طرح جلدی از نزدیکان‌تان تهیه می‌کنند. برخی از آنها حتی کتاب یا آلبوم موسیقی با امضای شاعر و نویسنده یا خواننده مورد نظرتان آماده می‌کنند. البته آنها به شما می‌گویند که امکان دسترسی به چه نویسنده‌ها یا شعرا و خواننده‌هایی را دارند یا کتاب‌ها یا موسیقی مورد علاقه فرد مورد نظرتان را به‌صورت آرشیو تهیه می‌کنند و به آدرس مورد نظرتان می‌فرستند. هزینه این سورپرایزها هم بستگی به خدماتی دارد که به شما ارایه می‌دهند.
سورپرایز عروس پرحاشیه سفیر
از این دسته از کسب‌وکارها که بگذریم، استارت‌آپ‌ها معمولا با صفحه‌های اینستاگرامی خدمات سورپرایزشان را به شما ارایه می‌دهند.
یکی از جالب‌ترین ویدیوهایی که پیج معروفی در اینستاگرام در صفحه خود منتشر کرده، فیلم سورپرایز کردن پسر سفیر سابق ایران در دانمارک توسط همسرش است؛ زوج پرسرو صدا و پرحاشیه‌ای که تا همین چند وقت پیش هم بابت مراسم عروسی لاکچری و گران‌قیمت‌شان از طرف مردم با قضاوت‌های تندی مواجه شدند. در ویدیویی که از این زوج در پیج این موسسه منتشر شده، همسر پسر آقای سفیر سابق برای دادن خبر سفر دو نفره‌ای که برای خودش و همسرش در نظر گرفته بود، او را به شهر کتاب دروس برد و آن‌جا به او اعلام کرد که برایش هدیه‌ای به‌عنوان سفر در نظر گرفته است.
البته سورپرایزهای این زوج پرحاشیه همچنان ادامه داشته و به فرودگاه و هتل محل اقامت‌شان هم کشیده شده است. جالب اینجاست که این پیج یکی دیگر از خدماتی که به‌عنوان سورپرایز ارایه می‌دهد، گرفتن فیلم با دوربین مخفی از سورپرایز شدن افراد است که بعدها این فیلم به خود افراد ارایه داده می‌شود.
جلوی همه سورپرایزر شوید!
یکی از مهمترین نکاتی که این شرکت‌ها از شما می‌پرسند این است که می‌خواهید سورپرایز خصوصی داشته باشید یا عمومی؟ البته جالب است که آنها به «شهروند» می‌گویند مردم به سورپرایزهای عمومی بیشتر علاقه‌مندند و تعداد مشتریان این نوع خدمات بیشتر است؛ سورپرایزهای عمومی معمولا در مکان‌های شهری و عمومی اتفاق می‌افتد.
برای این‌که برنامه سورپرایز عمومی را برای طرف مقابل‌تان در نظر بگیرید، باید هزینه‌ای میلیونی متحمل شوید. هزینه برگزاری چنین مراسم‌هایی از یک‌میلیون تومان به بالا است که البته با خدمات جانبی این هزینه افزایش پیدا می‌کند و حتی بالاتر هم می‌رود؛ خدماتی مثل ارایه هدیه و شاخه گل از طرف افراد غریبه در اماکن عمومی و هواکردن بادکنک، خرید بلیت کنسرت یا سفر، رزروکردن رستوران، هدیه‌دادن باکس گل و خدمات دیگر همه مواردی هستند که هزینه سورپرایز کردن را بالاتر می‌برد و گاهی حتی این هزینه را به چندین ‌میلیون می‌رساند.
یک جعبه عاشقانه جلوی مردم
از یکی از همین سایت‌هایی که کارشان سورپرایزکردن آدم‌ها است، می‌خواهم ایده‌ای ارایه دهد که جدید باشد و تاکنون اجرا نشده باشد؛ ایده‌ای که پیشنهاد شد این بود که برای فرد مورد نظر جعبه‌ای در ابعاد 70 در 70 با طراحی خاص در نظر گرفته شود که روی آن نوشته‌های رمانتیک حک شده باشد. این جعبه در مکانی که پاتوق فرد مورد نظر قرار است سورپرایز شود، قرار داده می‌شود که ممکن است یک رستوران باشد یا حتی محل کار او. این جعبه به آن مکان برده می‌شود در حالی ‌که داخل آن پر از بادکنک و نامه‌های عاشقانه است که برای فرد مورد نظر نوشته شده است؛ داخل این جعبه پر از گل و شکلات و انواع هدیه‌های کوچک است و البته یادداشتی که به این فرد گفته می‌شود، قرار است با خودرویی که منتظر او است، به جایی برود که کسی انتظار او را می‌کشد. بعد یک خودروی مدل بالای خارجی در حالی ‌که آهنگ مورد علاقه طرف سورپرایزشونده را پخش می‌کند او را به محل قرار ملاقات می‌برد که آن محل می‌تواند یا رستوران محبوب او باشد یا فرودگاهی که قرار است با یک سفر بیشتر از این سورپرایز شود. برای چنین سورپرایزی شما 3‌میلیون و 500‌هزار تومان هزینه می‌کنید. اگر مایلید و بودجه اقتصادی‌تان به شما این اجازه را می‌دهد، بفرمایید!
سورپرایزکردن در سینمای اختصاصی
 و رستوران
یکی دیگر از استارت‌آپ‌های معروف پکیج‌های ویژه برای سورپرایزکردن افراد دارد و به صورت آنلاین هم فعالیت می‌کند. در سایت این موسسه شما می‌توانید با هر هزینه و سلیقه‌ای هدیه تهیه کنید و آن را به هر کجای دنیا که می‌خواهید ارسال کنید. نکته جالب درباره فعالیت‌های این سایت این است که شما می‌توانید از آنها بخواهید هدایای مورد نظرتان را به هر کجای دنیا که می‌خواهید ارسال کنند تا بتوانید عزیزان‌تان را در هر کجای کره خاکی که هستند، سورپرایز کنید. یکی از روش‌های دیگری که این سایت به شما کمک می‌کند افراد را سورپرایز کنید، خرید همه بلیت‌های یک سانس سینما است. ماجرا از این قرار است که شما با هماهنگی قبلی همه بلیت‌های یک سانس سینما را می‌خرید و افرادی را که دوست دارید، در آن سانس به سینما دعوت می‌کنید. اگر هم بخواهید بیشتر هزینه کنید، می‌توانید فیلم شخصی و کوتاهی را در اختیار مسئولان سینما قرار دهید تا وقتی برنامه سورپرایزتان آغاز می‌شود، این فیلم هم روی صفحه سینما پخش شود. هزینه این سورپرایز به سانس سینما و تایم فیلمی که قرار است روی پرده پخش شود، هم بستگی دارد اما معمولا هزینه برای برگزاری چنین سورپرایزهایی بالای 2‌میلیون تومان از آب درمی‌آید. علاوه بر سینما یکی دیگر از اماکن عمومی هم که می‌شود در آن برنامه سورپرایز را اجرا کرد، رستوران است. این استارت‌آپ هدایای رزرو رستوران‌ها به همراه سرویس ایاب و ذهاب را ارایه می‌دهد. برای هماهنگی ساعت ارسال وسیله ایاب و ذهاب چند روز پیش از زمان مقرر با ایشان تماس گرفته می‌شود و توضیح داده می‌شود که از طرف شما به این میهمانی دعوت شده‌اند. در روز رزرو، به همراه سرویس ایاب و ذهاب به رستوران مورد نظر رفته، غذای خود را بدون هیچ‌گونه محدودیتی انتخاب می‌کنند و پس از صرف غذا مجدد به منزل بازگردانده خواهند شد. برای چنین سورپرایزی هم معمولا باید بالای 3‌میلیون تومان هزینه کنید که البته همه چیز به رستوران، تعداد میهمان‌ها و غذایی که قرار است سرو شود هم بستگی دارد.
آنها از شما چه اطلاعاتی می‌خواهند؟
برای سورپرایزکردن باید به چند سوال مهم جواب بدهید. شما با ادمین این پیج ارتباط برقرار می‌کنید و برای‌شان توضیح می‌دهید که قرار است چه کسی را سورپرایز کنید. سوال‌هایی که از شما پرسیده می‌شود این است که این فرد چه ارتباطی با شما دارد و قرار است برای چه مناسبتی سورپرایز شود.
این‌که می‌خواهید در چه فضایی این اتفاق رخ دهد و این‌که دوست دارید در فضایی عمومی طرف مقابل‌تان را سورپرایز کنید یا این‌که برای این کار خلوتی خانوادگی در نظر گرفته‌اید هم از مواردی هستند که حتما لازم است درباره‌شان تصمیم گرفته باشید؛ چون این پیج اغلب ایده‌هایی که برای سورپرایزکردن اطرافیان به شما ارایه می‌دهد، ایده‌هایی هستند که در فضاهای عمومی مثل پارک، رستوران، پاساژها و هر جایی که فکرش را بکنید با حضور مردم عادی و افرادی که هیچ شناختی از آنها ندارید، اجرا می‌شوند.
در واقع از جالب‌ترین بخش‌های ایده‌های این پیج این است که مردم عادی هم در شادی جشن شما شریک می‌شوند و حتی با هماهنگی‌های از قبل انجام‌شده به شما یا طرف مقابل‌تان گل یا هدیه‌های کوچک می‌دهند تا همه چیز رویایی‌تر و رمانتیک‌تر برگزار شود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/154223/ما-متخصص-سورپرایزیم!