مصطفی‌ هاشمی‌طبا در گفت‌وگو با «شهروند»:
 
استیضاح گودرزی، مشکلی از ورزش حل نمی‌کند
 
نمایندگان مجلس در دوران من هم گیرهای الکی زیاد می‌دادند تیم امید برای فدراسیون مهم نیست از وزارتخانه چه انتظاری دارید؟
 

حسین جمشیدی، شهروند| حدود یک‌سال از حضور محمود گودرزی در وزارت ورزش و جوانان می‌گذرد و به نظر می‌رسد خیلی از نمایندگان مجلس از عملکرد وی در یک‌سال اخیر رضایت چندانی نداشتند. سوالات متعددی که در هفته‌های اخیر از گودرزی در مجلس شده و شایعاتی همچون کارت زرد یا استیضاح وی باعث شده تا وزارت‌نشینان نگران جایگاه خود در ادامه راهی که دارند، باشند. البته رئیس اسبق سازمان تربیت‌بدنی معتقد است با استیضاح هیچ مشکلی حل نخواهد شد و بهتر است نمایندگان مجلس فضای تعاملی را ایجاد کنند. در ادامه گفت‌وگوی مصطفی‌ هاشمی‌طبا را با «شهروند» می‌خوانید.
   در هفته‌های گذشته از سوی نمایندگان مجلس انتقادهای زیادی به عملکرد وزارت ورزش شده، نظرتان دراین‌باره چیست؟
تنها شاکی بودن کافی نیست و باید دلایلی هم وجود داشته باشد. فکر نمی‌کنم وزیر ورزش تقصیر زیادی در ایراداتی که نمایندگان می‌گیرند، داشته باشد زیرا آن‌طور که می‌دانم بحث اصلی آنها ساخت‌وساز و امکانات در استان‌هاست که نیاز به بودجه دارد. واقعیت این است که دست وزارت ورزش نیز از نظر بودجه‌ای بسته است. درضمن خود مجلسی‌ها این بودجه را تصویب می‌کنند، نمی‌دانم چطور می‌شود خودشان بعد از مدتی از آن انتقاد می‌کنند.
    با این شرایط که ورزش استان‌ها رو به نابودی می‌رود...
با نظر شما موافقم. ورزش استان‌ها با این شکل رو به نابودی می‌رود اما وزارت ورزش نیز راهی ندارد. همین که الان گودرزی جوایز قهرمانان را پرداخت کرده، کار بزرگی انجام داده و دستش خالی شده است. هر جایی که کمبود مالی وجود دارد، همه از وزیر انتقاد می‌کنند و کسی به این فکر نمی‌کند که دست وزارتخانه هم خالی است و راهی جز مدیریت منابع ندارد. در دوران مدیریت من در سازمان تربیت‌بدنی نیز نمایندگان همین گیرهای الکی را می‌دادند اما وقتی بودجه‌ای در کار نیست، نمی‌توان توقع زیادی داشت.
    پس شما با بحث استیضاح وزیر ورزش و جوانان مخالف هستید؟
به نظرم با استیضاح چیزی درست نمی‌شود. باید در فضایی تعاملی مجلس بررسی کند که مشکل وزارت ورزش و جوانان کجاست. اگر مشکل شخصیتی است که موضوعش متفاوت است اما اگر گیرشان روی عملکرد گودرزی است، باید مشکلات او را هم ببینند و سپس قضاوت کنند. مثلا گودرزی استیضاح شود و رأی اعتماد نیاورد، نفر بعدی می‌خواهد چه کاری کند؟ همین نمایندگان ‌سال گذشته چند ماه وزارت ورزش را بلاتکلیف گذاشتند، درحالی‌که گزینه‌های قبل از گودرزی نیز که رأی اعتماد نگرفتند، چیزی از او کم نداشتند. مثلا نصرالله سجادی چه چیزی کم داشت که با او رأی ندادند؟ البته با اتفاقاتی که در انتخابات فدراسیون تیراندازی افتاد، فکر نمی‌کنم دیگر بحث استیضاح مطرح باشد زیرا یک نماینده مجلس برخلاف قانونی که خود وزارت ورزش به آن پایبند است، رئیس فدراسیون شد.
   از نگاه خودتان عملکرد یک‌ساله وزارت ورزش چطور بوده است؟
یک‌سال اخیر بیشتر برای وزارتخانه‌سال انتصابات، بودجه و برگزاری انتخابات بوده است. به همین دلیل زیاد نمی‌توان درباره عملکرد گودرزی در وزارت ورزش نظر داد. البته معتقدم اشکالاتی وجود داشته که مهم‌ترین آن به عدم نگاه عادلانه در بحث انتخابات فدراسیون‌ها باز می‌گردد. در این یک‌سال انتخابات فدراسیون‌های زیادی را شاهد بودیم که نگاه‌های مختلفی در آن وجود داشته است. در انتخابات فدراسیون تیراندازی این مسأله را کاملا دیدیم.
    شما معتقدید نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر نمی‌توانند در انتخابات فدراسیون‌ها شرکت کنند؟
این را من نگفتم، بلکه قانونی است که وزارت ورزش یک‌سال است آن‌را به اجرا در آورده اما تبعیض را دراین‌باره شاهد هستیم. نفراتی چون ساعی، دنیامالی و جدیدی‌سال گذشته به همین دلیل از انتخابات کنار رفتند اما‌هاشمی در تیراندازی توانست مجوز حضور در انتخابات را بگیرد. البته اعتقاد شخصی من این است که کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌ها شغل محسوب نمی‌شود، البته درباره بازنشسته‌ها این قضیه فرق دارد و باید مجوز بگیرند.
    به بحث اختلاف فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش بپردازیم. تشکیل کمیته مربیان خارجی از نظر شما قانونی است؟
اصل این مسأله را که کمیته‌ای برای تأیید مربیان خارجی داشته باشیم، اقدام پسندیده‌ای است اما شرایط فعلی کاملا متفاوت است. مورد اول این‌که قبل از مذاکره با مربی مورد نظر باید رزومه آن مورد بررسی قرار گیرد و سپس فدراسیون با آن مربی به توافق برسد. دوم این‌که این کمیته باید از افراد متخصص تشکیل شود که
 هم تحصیلاتی در این خصوص داشته باشند، هم این‌که خودشان قبلا مربیگری کرده باشند.
    اما الان هیچ‌کدام از این شرایط مهیا نیست و تیم امید همچنان بدون سرمربی باقی مانده است؟
به نظر می‌رسد این کمیته با هدف مخالفت با سرمربیگری کرانچار از سوی وزارت ورزش تشکیل شده است. البته مشکل فقط از وزارت ورزش نیست زیرا فدراسیون نیز اصلا کارهای تیم امید را جدی نمی‌گیرد تا جایی که تصور می‌شود تیم امید از سوی فدراسیون اصلا هویتی ندارد. مشکل تیم امید البته حضور کرانچار یا یک مربی ایرانی نیست.
    راه‌حل شما برای مشکل تیم امید در شرایط فعلی چیست؟
فدراسیون اصلا برای تیم امید ارزشی قائل نیست. کرانچار هم بیاید، این تیم توانایی رسیدن به المپیک را با شرایط فعلی ندارد. تیم امید باید یک راه ورود برای تیم‌ملی بزرگسالان باشد و حتی اردوهایش مثل تیم‌ملی دائما برگزار شود. البته نیازی به تعطیلی لیگ نیست. از نظر من تیم امید باید حساب جدایی نسبت به بزرگسالان داشته باشد و بازیکنان تا زمانی که زیر 23‌سال هستند، فقط در این تیم بازی کنند و اگر تیم بزرگسالان به آنها نیاز داشت، کاملا از تیم امید جدا شوند. متاسفانه تعریفی برای تیم امید نداریم و همین موارد باعث ابهام در وضع تیم می‌شود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/14851/استیضاح-گودرزی،-مشکلی-از-ورزش-حل-نمی‌کند