«شرایط مطلوب» ساختنی و گرفتنی است
 

 

شهروند|‌ اگر موضوع سیاست در یک گفتمان، معطوف به تغییر باشد، بستر تحقق آن در دموکراسی، از رهگذر فعالیت‌هایی هدفمند می‌گذرد که قرار است زندگی بهتری را نمایندگی کند. اصلاح‌طلبان نمایندگی بخشی از جامعه را به شکلی نمادین برعهده دارند که قرار است بازیگر عرصه سیاسی کشور باشند. محمدرضا تاجیک رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در دولت خاتمی، در گفت‌وگویی با سایت تدبیر گفته است: «آینده موضوع اراده‌ معطوف به آگاهی و کنش ماست. «تغییر» جایی در گوشه و کنار تاریخ به انتظار ما ننشسته است، بلکه «تغییر» در «ما» و با «ما»ست.  اما اگر «اراده» همان نشانِ تغییر است، در میان اصلاح‌طلبان این نشان را نمی‌بینم. تاجیک درمورد فشارهای بیرونی بر اصلاحات معتقد است:  «شرایط بیرونی موثر است، اما شرایط درونی موثرتر. اصلاح‌طلبان به تجربت و دانش نیک دریافته‌اند که شرایط بیرونی تابعی از شرایط درونی آنان است و نیز دریافته‌اند که «شرایط مطلوب» امری «بخشودنی» و «دادنی» نیست، بلکه امری «ساختنی» و «گرفتنی» است.»
وکیل مدافع سراج‌الدین میردامادی از تقلیل محکومیت موکل خود از 6 به 3‌سال خبر داد. گیتی پورفاضل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به پرونده سراج‌الدین میردامادی عنوان کرد:  در مراجعات قبلی اعلام می‌شد حکم صادر نشده است اما روز شنبه با مراجعه به شعبه 36 با پرس‌وجو از مسئول بایگانی متوجه شدیم حکم میردامادی در تاریخ 7 آبان‌ماه صادر شده است. پورفاضل با اعلام این خبر که حکم پرونده میردامادی از 6‌سال به سه‌سال حبس تعزیری تقلیل پیدا کرده است، یادآور شد: البته علاوه بر این موکلم برای 2سال نیز ممنوع‌الخروج شده است.
رسانه‌ها نقش بی‌بدیلی در توسعه سیاسی و تحقق دموکراسی برعهده دارند. دبیرکل حزب مردم‌سالاری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌تواند با تصویب طرح ایجاد شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی خصوصی، موجبات تنوع رسانه‌های دیداری در کشور را فراهم کند، گفت: تنوع رسانه‌های دیداری در کشور باعث می‌شود که رقابت‌ها به صورت جدی‌تری پیگیری شود. در این صورت مشخص می‌شود که نفوذ و برد کدام گفتمان در جامعه بیشتر از دیگری است. این موضوع همچنین می‌تواند تأثیرات بسیاری در توسعه فرهنگی و سیاسی داشته باشد.
آیت‌الله جوادی‌آملی در بخشی از درس اخلاق خود که در محل بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا برگزار شد، به تشریح وظیفه مسئولان نسبت به مردم و مردم نسبت به یکدیگر پرداخت. به گزارش میزان جوادی‌آملی با تأکید بر احیای امر به معروف و نهی از منکر، طریقه صحیح انجام این فریضه واجب را یادآور شدند و اذعان داشتند: اگر کسی با بدحجابی یا مشکلی دیگر در جامعه حضور پیدا کرد لازم نیست به او گفته شود یا با او برخوردی صورت گیرد؛ بلکه هنگام حضور این فرد در جامعه بعد از انزجار قلبی داشتن از رفتار وی، نشان دادن چهره عبوس و ابروی درهم‌کشیده به نشانه اعتراض به وی او را نسبت به کارش آگاه می‌کند و این شخص وقتی توجه همه افراد را به این صورت به رفتار خود ببیند رفتار خود را اصلاح می‌کند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/14826/«شرایط-مطلوب»-ساختنی-و-گرفتنی-است