روی میز خبر
 

 

نماینده هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ایران: ایدز در ایران 5000 نفر را کشت
شهروند| پیش‌بینی‌ها از وجود 75‌هزار مورد مبتلا به ایدز در ایران حکایت دارد، درحالی‌که تنها 29‌هزار نفرشان شناسایی شده‌اند. همه اینها در شرایطی است که از زمانی که موارد ابتلا به ایدز شناسایی شده‌اند، مرگ 5‌هزار نفر به ثبت رسیده است. گری لوئیس، نماینده هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ایران اینها را اعلام می‌کند و می‌گوید: «در ‌سال 2013، ایران 9‌هزار مورد جدید ابتلا به ایدز داشت. این آمار نشان‌دهنده شکاف در مسأله پیشگیری است، بنابراین باید بررسی شود چگونه باید در این زمینه پیشگیری کرد.» به گزارش خبرآنلاین، لوئیس ادامه می‌دهد: «باید خدمت درمان، پیشگیری، مراقبت و هدایت را افزایش دهیم تا سطح دسترسی را از 15‌درصد بیماران فعلی به ‌درصد بالاتری برساند. ماهیت خدماتی که در ایران ارایه می‌شود بسیار شگفت‌انگیز است، اما مسأله این است که این خدمت به همه نیازمندان نمی‌رسد.» به گفته او، سازمان ملل در چارچوب سومین برنامه کنترل این بیماری با دولت ایران همکاری‌هایی می‌کند. سازمان ملل متحد آمادگی کامل دارد از طریق تکوین برنامه چهارم کنترل ایدز با وجود تأکید برنامه سوم بر گروه‌های کلیدی، بحث درمان همه را مورد تأکید قرار دهد. با این همه ایران چالش‌ها و کمبودهایی در این زمینه دارد. لوئیس می‌گوید: «در ایران با گونه‌ای ابتلا به HIV سروکار داریم که هنوز در بین افراد در معرض خطر محدود شده. این گروه‌ها شامل معتادان تزریقی و مردان و زنان
 در معرض آسیب هستند.»

در سی‌وپنجمین تهرانگردی احمد مسجدجامعی مطرح شد:   احیای هنرهای سنتی با مهندسی معکوس
شهروند| مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران و تهرانگردان این هفته و در ادامه برنامه تهرانگردی با حضور در منطقه 10 به سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رفتند و ضمن بازدید از کارگاه‌های هنرهای سنتی و شنیدن ویژگی‌های این هنرها، اسناد ثبت‌شده‌ای از تهران را در اختیار خبرنگاران قرار دادند. سی‌‌وپنجمین تهرانگردی احمد مسجدجامعی با حضور در سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آغاز شد.
 احمد مسجدجامعی و احمد دنیامالی، دیگر عضو شورای شهر تهران که در چند هفته‌ گذشته پای ثابت تهرانگردی شده است، برنامه این هفته را با دیدن از کارگاه‌های هنرهای سنتی واقع در ساختمان مرکزی سازمان میراث فرهنگی آغاز کردند. مسجدجامعی، دنیامالی و سایر تهرانگردان از کارگاه‌های سفالگری، قالی‌بافی، چاپ روی پارچه، گلیم‌بافی، پارچه‌بافی، زری‌بافی، ترمه‌بافی، قلم‌زنی، خاتم‌کاری، میناکاری، نگارگری، سازسازی، نقاشی پشت شیشه، گچ‌بری روی شیشه، خوشنویسی و نقاشی قهوه‌خانه‌ای و چندین کارگاه دیگر دیدن کردند. توضیحات هنرمندان حاضر درباره نحوه کار، ویژگی‌های هنرشان و مشکلات و موانع موجود مورد توجه تهرانگردان قرار گرفت. دستیابی به شیوه پدیدآوری برخی از هنرهای فراموش‌شده، به‌ویژه در بافت پارچه‌های گرانبها با شیوه مهندسی معکوس، تعطیل بودن برخی از کارگاه‌ها به دلیل کمبود نیروی متخصص هنرمند یا مواد اولیه از نکاتی بود که مورد توجه مسجدجامعی و تهرانگردان قرار گرفت.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/14810/روی-میز-خبر