مانور زلزله و ایمنی در مدارس سراسر کشور برگزار شد
 
دانش‌آموزان، پناه‌گیری و تخلیه اضطراری را مشق کردند
 

 

شانزدهمین مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس کشور روز گذشته با شعار «آیا مدرسه من در برابر زلزله ایمن است» برگزار شد.
به گزارش «شهروند»، در تهران این مانور با مشارکت جمعیت هلال‌احمر، اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، سازمان دانش‌آموزی، سازمان آتش‌نشانی و پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله برگزار شد. این مانور در شهرستان پاکدشت استان تهران با حضور دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان شهرستان به صورت همزمان در مدارس برگزار و مسئولان با حضور در هنرستان نمونه دولتی پسرانه امام رضا علیه‌السلام پاکدشت شاهد اجرای مراحل مانور پناه‌گیری، تخلیه اضطراری و امداد و نجات توسط دانش‌آموزان با همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان بودند.
مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس، صبح دیروز در دبیرستان دخترانه مکتبی اصفهان با حضور مسئولان استانی برگزار شد. در مجموع با همکاری 26 شعبه هلال‌احمر استان اصفهان،320 نفر نجاتگر، 26 دستگاه آمبولانس، 17 دستگاه خودروی نجات، 17دستگاه موتورسیکلت امدادی، 26 خودروی کمک‌دار و سگ‌های زنده‌یاب در این مانور به کار گرفته شدند.
این مانور در هنرستان دخترانه سردار شهید رییسی بندرعباس با حضور فرماندار و شهردار بندرعباس، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان، مدیرکل مدیریت بحران و جمعی از مسئولان برگزار شد.
دانش‌آموزان با شنیدن صدای آژیر زلزله در کلاس و حیاط در نقاط امن قرار گرفتند و با مسائل ایمنی و نکات حفاظتی زلزله آشنا شدند.
در دبیرستان نمونه اطهر شهر اراک نیز نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر، آتش‌نشانی، فوریت‌های پزشکی و نیروی انتظامی در نخستین لحظات وقوع زلزله فرضی در محل حاضر شده و توانایی خود را به نمایش گذاشتند.
نیروهای هلال‌احمر و اورژانس در این عملیات مصدومان فرضی را به محل امن و مراکز درمانی منتقل کردند و برخی دیگر نیز به صورت سرپایی در اتوبوس – آمبولانس‌های مستقر در محل مداوا شدند. مانور زلزله و ایمنی همزمان در مدارس شهرستان‌هاي خمين، آشتيان و زرنديه نيز برگزار شد.
مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس در مدرسه راهنمایی حضرت زینب(س) و دبیرستان پسرانه سماء تربت‌جام برگزار شد. جمعیت هلال‌احمر تربت‌جام توانسته بود در مدت یک‌ماه آموزش‌های تئوری و عملی کمک‌های اولیه در زلزله مدارس را برای 400 نفر از دانش‌آموزان شهرستان ارایه دهد.
مانور زلزله و ایمنی در دبیرستان پسرانه متوسطه‌ هاشمی گرگان برگزار شد. دانش‌آموزان پس از آغاز مانور، در مکان‌های مناسب پناه‌گیری کردند و سپس از محل‌های پناهگیری خارج و به سمت حیاط مدرسه رفته و در پایان اعضای شورای ایمنی درقالب 3 گروه سبز (اطلاعات، ارتباطات و پشتیبانی)گروه سفید (کمک‌های اولیه، تغذیه و اسکان موقت)گروه قرمز (آتش‌نشانی و نجات) به کمک‌رسانی و امدادرسانی به آسیب دیدگان پرداختند.
در مازندران، مانور مدرسه منتخب استانی در مدرسه مرحوم بصیری شهرستان ساری با حضور مسئولان شهرستان برگزار شد. پس از نواختن زنگ زلزله، پناه‌گیری دانش آموزان، امدادرسانی به مصدومان فرضی و انتقال به مراکز درمانی توسط عوامل امدادی انجام شد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/14779/دانش‌آموزان،-پناه‌گیری-و-تخلیه-اضطراری-را-مشق-کردند-