برداشت کوتاه از سیره آیت‌الله مرعشی‌نجفی
 
کتابخانه‌ «روحانی ‌اخلاق»
 

 

هلیا منشاری|  آیت‌الله سیدشهاب‌الدین مرعشی‌نجفی فقیه، از مرجع تقلید شیعه  و مدرس‌حوزه (۱۳۶۹-۱۲۷۶) در عصر معاصر بوده است. وی به جمع‌آوری نسخ خطی کتب علوم اسلامی اهتمامی فوق‌العاده داشت و کتابخانه‌ بزرگی از خود حاوی نسخ خطی ارزشمند در قم به جا گذاشته‌ است. این مرجع بزرگوار، از طرف مادری به شاه‌سلطان حسین صفوی منسوب بود و از جانب پدری هم به میرقوام‌الدین مشهور به میر بزرگ.
آیت‌الله سید شهاب‌الدین مرعشی‌نجفی کتابخانه‌ای را از خود در قم به جا گذاشته ‌است که هم‌اکنون بیش از ۲۵۰هزار جلد کتاب چاپی و ۳۱هزار جلد کتاب خطی دارد و جزو سه کتابخانه مهم اسلام قرار گرفته است . مرحوم آیت‌الله مرعشی‌‌نجفی شیفته‌ کتاب و کتابخوانی بود. گفته می‌شود که ایشان برای خرید یک کتاب حتی چندین ماه نماز و روزه استیجاری به جا می‌آورده تا از قِبَل آن بتواند کتابی تهیه کند. آیت‌الله سیدشهاب‌الدین مرعشی‌نجفی نتوانسته بود به زیارت کعبه مشرف شود و می‌گفت:   «استطاعت و تمکن مالی که لازم وجوب تشرف به خانه خداوند کریم است را ندارم»، چون تمام درآمد خود را صرف خرید کتب می‌کرد. دلبستگی این مرجع بزرگوار به کتاب سبب شد تا مجموعه عظیمی از کتاب‌های گرانقدر شیعه را جمع‌آوری کند.
این کتاب‌ها اینک در کتابخانه (کتابخانه آیت‌الله مرعشی‌نجفی در قم) موجود است. آیت‌الله مرعشی هنگام ساخت این کتابخانه، چهار گوشه آن زمین را تربت سیدالشهدا می‌ریزد و می‌گوید: «من با این کار، افرادی که به این کتابخانه می‌آیند را بیمه می‌کنم تا از طریق خواندن کتاب‌های این کتابخانه انحرافی حاصل نکنند. این کتابخانه اینک با 250هزار جلد کتاب چاپی و 31هزار جلد کتاب خطی، یکی از بزرگترین کتابخانه‌های کشور است. بسیاری از ساداتی که به دنبال نسب‌نامه خود هستند، به این کتابخانه مراجعه می‌کنند. یکی از ویژگی‌های مرحوم مرعشی، علم نسَب‌شناسی بود. این مرجع بزرگوار کتاب «مشجّرات النَسب» را نوشته‌اند که حاوی شجره‌نامه سادات است. کتاب «تراجم السادات» آیت‌الله سیدشهاب‌الدین مرعشی‌نجفی در بیان نسَب علمای سادات و احوال ایشان از روزگار صفویه تا زمان مولف است. کتاب «طبقات النسابین» وی هم در فواید علم نسَب و ذکر علمای آن به ترتیب قرون از اول هجرت تا عصر حاضر را شامل می‌شود.  رویه اخلاقی در شیوه تدریس آیت‌الله هم نمایان بود، گفته می‌شود که جلسه درس ایشان یکی از مهمترین حلقه‌های درسی حوزه علمیه قم بوده است.
 راز این فراگیری، مباحث اخلاقی و تربیتی بوده که وی در خلال مباحث فقهی و اصولی طرح می‌کردند. این روحیه در تدریس سبب می‌شد که ایشان گاهی تا سطح فهم پایین‌ترین افراد هم جلسه درس خود را تنزل دهد. منش آیت‌الله مرعشی اما به گونه‌ای بوده که در حجره‌های شاگردان خود هم حاضر می‌شده و با آنها به مباحثه می‌پرداخته است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/147716/کتابخانه‌-«روحانی-‌اخلاق»