نظر کاربران درباره یک فروند بویینگ کلاسیک که در آسمان ایران همچنان می‌پرد
 
تا سقوط نکرده بفروشیدش
 

 

طرفداران «بویینگ 747 SP » برای پرواز با این هواپیما برای هر صندلی از 150 تا 250 یورو پول پرداخت کردند. این هواپیما که تا قبل از قطع روابط ایران و آمریکا در‌سال 1359، در مسیر تهران- نیویورک درحال پرواز بود، هم‌اکنون از تهران به مقاصدی در مالزی، چین و هند پرواز می‌کند. یکی از هواپیماهای بی‌نظیر و کلاسیکی که طرفدارانش را از سایر کشورهای جهان به تهران کشاند تا تجربه پرواز با تنها هواپیمای بویینگ 747 SP  باقی مانده دنیا را در سابقه خود ثبت کنند. حدود 90 نفر از هواداران این هواپیما از کشورهایی مانند لوکزامبورگ، بلژیک، آمریکا، سوئد، چین، آلمان و هلند به تهران آمدند و  هفته گذشته با هواپیمای بویینگ 747 SP پرواز کردند. این برنامه توسط یکی از آژانس‌های مسافرتی در آلمان هماهنگ شده بود.
 علاقه‌مندان خارجی برای حضور در این برنامه پرواز، برای هر صندلی مبلغ 150 یورو و صندلی کنار پنجره هم 250 یورو پرداخت کرده بودند. هم‌اکنون تنها هواپیمای بویینگ 747 SP جهان در ایران و شرکت هواپیمایی«ایران‌ایر» (هما) فعال و مشغول پرواز است. این هواپیمای 37 ساله در‌ سال 1977 در کارخانه هواپیماسازی بویینگ آمریکا در شهر سیاتل تحویل طرف ایرانی شد. ایران جزو اولین کشورهای درخواست‌کننده و استفاده‌کننده از این هواپیما بود. هدف از خرید این هواپیما در آن مقطع، استفاده در خط پروازی تهران- نیویورک بود. در آن برهه زمانی، این خط پروازی، طولانی‌ترین خط پروازی جهان به‌شمار می‌رفت. در این برنامه، هواپیمای
 بویینگ 747 SP  از فرودگاه مهرآباد تهران پرواز خود را آغاز کرد و پس از رسیدن به نزدیکی شهر بابل، دوباره به تهران برگشت.
مسافران و علاقه‌مندان به این هواپیما توانستند قبل، هنگام و بعد از پرواز، از بخش‌های مختلف هواپیما عکس و فیلم بگیرند و خاطره حضور خود را در این پرونده ثبت کنند. اکثر حاضران در این پرواز را عاشقان هواپیماهای قدیمی تشکیل می‌دادند. در کنار این افراد، 160 ایرانی علاقه‌مند به پرواز هم در این پرواز حضور داشتند.
بویینگ 747 SP  هم‌اکنون به‌عنوان یک هواپیمای کلاسیک و تنها بازمانده از نسل این نوع از هواپیماها، در میان فعالان و علاقه‌مندان به صنعت هوایی در جهان شناخته شده است.
آنچه در ادامه می‌آید، واکنش کاربران سایت «عصر ایران» به این خبر است.
 کاربری نوشته است: من 250 يورو مي‌دم كه تو اين پرواز نباشم. من 3‌سال پيش مجبور شدم با ايران‌اير برم پكن. هواپيما مال حدود 40‌سال پيش بود. اينقدر قديمي بود كه خلبان اعلام نكرد موبايل‌هاتون‌رو خاموش كنيد. کاربر دیگری نوشته: کم‌کم با این تحریم‌ها همه‌چیمون داره عتیقه میشه. کاربری با شناسه ناشناس نوشته: تو ایران این‌قدر هواپیمای عتیقه هست که اگه یه موزه هواپیما بزنن یه‌عالمه توریست میان ایران. کاربر دیگری با همین شناسه نوشته: یک برنامه‌ای هم برای پراید بذارید.‌ هادی نوشته: به این صورت که همه حین پرواز سرپا بودند، روی چه حساب برخی صندلی کنار پنجره‌رو دوبرابر خریدند؟ صابر هم نوشته:   اکثر دانشجویانی که در‌ سال 56 در هند تحصیل می‌کردند تا بمبئی را با این هواپیما پرواز می‌کردند. مسعود نوشته است:  حالا خلبان واسش پیدا می‌شه یا همه بازنشسته شدن؟ ما آرزومون اینه که A380 سوار شیم. اونها هم آرزوی سوارشدن هواپیماهای کلاسیک و قدیمی را دارن. امیدوارم حداقل یک‌سری قطعه براش از بویینگ خریده باشن. به درد جذب توریست می‌خوره. کاربر دیگری نوشته: ایران جزو اولین کشورهای درخواست‌کننده و استفاده‌کننده از این هواپیما بود. هدف از خرید این هواپیما در آن مقطع، استفاده در خط پروازی تهران- نیویورک بود. در آن برهه زمانی، این خط پروازی، طولانی‌ترین خط پروازی جهان به‌شمار می‌رفت و اکنون!... کاربر دیگری هم نوشته: خیلی‌خوبه باید از این هواپیما به‌عنوان جاذبه گردشگری استفاده کنند و در این صورت اگر خدای ناکرده سقوط کرد شاید دنیا به خودش بیاد و چندتا هواپیمای دسته‌اول به ما بده تا دوباره عتیقشون کنیم. کاربری هم نوشته: صنعت توریسم. کاربری هم با شناسه ناشناس نوشته: تا سقوط نکرده و از بین نرفته بفروشینش به یه علاقه‌مندی، کسی و به‌جاش یه هواپیمای نو بخرین. امین هم نوشته است: من در هفته گذشته با همين هواپيما تا كوالالامپور رفتم و برگشتم. خيلي هم عالي بود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/14768/تا-سقوط-نکرده-بفروشیدش