کیفیت در ایران!
 

 

شهرام شهیدی طنزنویس
[email protected]

- دیروز روز ملی کیفیت بود. میزان توجه و اهمیت‌دادن ما ایرانی‌ها به مقوله کیفیت را در همین رفتار امروز ما می‎توانید مشاهده کنید. وقتی به روزهای ملی یا جهانی دیگر از قبیل روز معلم، روز کارگر، روز سینما، روز چپ‌دست‎ها و... نزدیک می‎شویم، به پیشواز رفته و پیش از رسیدن روز موعود، مطلبی در مورد آن می‎نویسیم؛ اما در مورد کیفیت می‎گذاریم از روزش که گذشتیم، آن وقت در موردش مطلب می‎نویسیم.
- در واقع کیفیت خوب مثل میهمانی است؛ خوب است باشد اما کسی مسئولیتش را نمی‌پذیرد.
- عزیزی که هر چه جست‌وجو کردم، نامش را پیدا نکردم، گفته است که «برای نابودی یک ملت نیاز به حمله نظامی نیست. فقط کافی است کیفیت آموزش آن کشور را پایین بیاورید. آن وقت شهروندان به دست پزشک قلابی کشته می‌شوند و خانه‌ها توسط مهندسان بی‌کیفیت ویران می‌شوند و منابع مالی به دست حسابداران بی‌کیفیت به یغما می‌رود.»
پرسش: یک آزمایشگاه مجهز کنترل کیفیت در کشور نام ببرید.
پاسخ: میله‌های واگن‌های مترو؛ چون هر دستفروشی موظف است جنس خود را در مترو با کوبیدن به آن میله‌ها در ملأعام و انظار عمومی تست کرده و رضایت مشتریان بالفعل حاضر در مترو را فراهم کند.
پرسش: مهمترین مکان شناسایی‌شده برای اعتراض به کیفیت بد غذا کجاست؟
پاسخ: سلف سرویس دانشگاه‌ها
پرسش: مهمترین مکان شناسایی‌شده برای اعتراض به کیفیت بد آموزش در کشور کجاست؟
پاسخ:  رستوران‌ها
یکی از مهمترین مسائلی که کیفیت در آن نقش ارزنده‌ای دارد، موضوع پیشگیری است. پیشگیری از افزایش مرگ‌ومیر از طریق واکسیناسیون با کیفیت، پیشگیری از مرگ‌ومیر جاده‌ای از طریق کیفیت خودروها و ترمزها و پیشگیری از.... همه چیز را که ما نباید بگوییم. همین را از ما بپذیرید که کیفیت در پیشگیری مهم است.
- البته کیفیت همیشه هم خوب نیست؛ مثلا وحشی بافقی می‌گوید: عجب کیفیتی دارم بلند از عشق و می‌ترسم / که چون منصور حرفی گویم و در پای دار افتم!
- و کیفیت گاهی قناعت به همراه می‎آورد. مثل صاحبان خودروی با کیفیت داخلی که سراغ هیچ خودروی دیگری نمی‎روند. در زمینه کیفیت و اثرش بر قناعت، باباطاهر سروده است: مرا کیفیت چشم تو کافیست / ریاضت‌کش به بادامی بسازد!
- و نکته اینکه اگر نمی‌توانید کیفیت چیزی را بالا ببرید، قیمتش را بالا ببرید. مردم ما عقلشان به چشمشان است؛ مثلا اگر قبلا که فلان خودروی داخلی
 02 میلیون تومان بود، به کیفیت آن انتقاد می‌کردند و به آن می‎خندیدند، کاری کنید قیمت آن بشود 001 میلیون تومان. آن وقت صدها مقاله در مدح کیفیتش نوشته می‌شود و مردم مدام از کیفیت بالای آن برای هم داستان‌سرایی می‌کنند.
- و ایران تنها جایی است که کیفیت اجرای زنده خواننده در کنسرت از کیفیت اجرای آن در استودیو و ضبط موسیقی خیلی پایین‌تر است. هشتگ حمید هیراد.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/147267/کیفیت-در-ایران!