شهروند| نشست نمایش و نقد فیلم «میهمان داریم» شامگاه دوشنبه سوم آذرماه با حضور محمدمهدی عسگرپور کارگردان، منوچهر محمدی تهیهکننده، جواد طوسی منتقد و سعید قطبیزاده مجری کارشناس به همت باشگاه فیلم فرهنگسرای انقلاب در سینما فلسطین برگزار شد. عسگرپور در این نشست تایید کرد که فیلمش سفارشی نیست و از آن طرف خلافِ آن چیزی است که از او انتشار داشتهاند: «این فیلم به سفارش هیچ سازمانی نیست اما بعضی انتظار داشتند با توجه به بعضی از اتفاقاتی که رخ داده است من باید وارد حوزههای اجتماعی میشدم و فیلم «عصبانی هستم» را بسازم. زمانی که محمدی این طرح را به من پیشنهاد داد فیلم و سریالهای دیگری هم به من پیشنهاد شد. من طرح «میهمان داریم» را دوست داشتم. با اینکه سرمایهگذاری هم برای آن وجود نداشت و زمان نگارش فیلمنامه هم به دلیل شرایطی که در آن زمان داشتم از خدا خواستم که قلمم سمت عصبانیت نرود.» او همچنین درباره فاصلههای طولانی بین ساخت فیلمهایش گفت: «این وقفه بیشتر بین فیلم اول «پرواز در نهایت» و فیلم دوم «قدمگاه» ایجاد شد که حدود 13سال طول کشید چون در آن دوره من به کارهای اجرایی در تلویزیون و مدیریت بنیاد فارابی مشغول بودم. میهمان ازجمله مسائلی بود که چه در نگارش و چه بعد از آن همواره بهطور جدی بین ما مطرح بود چون این خانواده باید به دلیل مشخصی دور هم جع شوند. میهمان عزیزی وارد میشود و اهل خانه میخواهند خانه را سروسامان بدهند؛ بنابراین باید قاعدههای طبیعی و غیرطبیعی به هم بریزد. احساسم این بود که از روی دایره ارزشهای این خانواده میشد، حدس زد که میهمان چه کسی است. البته دلیل اصلی شکلگیری داستان میهمان نیست بلکه موقعیتی است که ایجاد شده و خانوادهای به آن دلیل دور هم جمع میشوند. کسانی که یک دوره آرمانگرایی را پشت سر گذاشتهاند و بخشی از واقعیتهایی که بعد از این دوره با آن مواجه شدهاند با هم تجربه میکنند. او درباره فیلمنامه این اثر و دو جهان رئال و غیررئالی که در آن وجود دارد، توضیح داد: «افراد بسیاری هستند که شاید بتوانند از خاطرهای بگویند که برایشان ملموس نیست یا کسانیکه معمولا به کما میروند از یک دالان نورانی حرف میزنند.حال قرار نبود وقتی من فیلمنامه را مینویسم با دو جهان مواجه شوم»