به استقبال انتخاب مرد ‌سال آسیا
 
ایستاده با بهزادی و دایی
 

 

 شهروند| در شرایطی که شنیجی اوکازاگی هر کاری از صدرنشینی در جدول گلزنان بوندس‌لیگا تا یک چیپ باورنکردنی در بازی اخیر دوستانه ژاپن انجام می‌دهد، اصرار کنفدراسیون آسیا مبنی بر انتخاب مرد ‌سال فوتبال قاره از بین بازیکنان شاغل در لیگ‌های کشورهای این قاره خنده‌دار‌تر از همیشه به نظر می‌رسد. جای هوندا، بهترین گلزن این فصل میلان و حتی قوچان‌نژاد و دژآگه، ستاره‌های ایرانی جام‌جهانی بین نامزدهای نهایی، توسط ناصر الشمرانی(مهاجم الهلال)، اسماعیل احمد(پدیده العین) و خلفان ابراهیم قطری (مرد‌ سال 2006 فوتبال آسیا) اشغال شده است. ازبین این 3 نامزد، یک نفر در مراسم روز 9 آذرماه در مانیل فلیپین، مرغوب‌ترین جایزه مراسم سالانه کنفدراسیون فوتبال آسیا را تصاحب می‌کند.
حضور کمرنگ ایران
در این مراسم که بزرگداشت شصتمین سالگرد تأسیس کنفدراسیون فوتبال آسیا هم محسوب می‌شود، کشور ما در بخش‌های مختلف، کاندیدای دریافت جایزه ندارد اما کاملا هم بی‌نصیب نیستیم. قرار است در این مراسم از 10 چهره ویژه تاریخ قاره کهن تجلیل شود که نام همایون بهزادی و دایی در این لیست دیده می‌شود. رویترز از علی دایی چنین توصیفی دارد:  «بازیکن سابق بایرن با سابقه 149 بازی و بیش از 100 گل ملی» علاوه بر او و همایون بهزادی (بازیکن سابق پرسپولیس، اولین سرطلایی تاریخ فوتبال ایران و اولین و تنها ایرانی دارای سابقه هت تریک در دربی پایتخت) از چهره‌های دیگری مانند هری کیول (بهترین بازیکن تاریخ استرالیا)، سو چین اون مالزیایی، یوشیکو اوکودرای ژاپنی، سامی الجابر عربستانی (تنها آسیایی زننده گل در 2 جام جهانی)، بوچانگو بوتای هندی و هونگ میونگ بو (زننده یکی از گل‌های کره‌جنوبی به اسپانیا در جام‌جهانی 1994 در جریان بزرگترین بازگشت آسیایی‌ها در جام جهانی) هم تجلیل می‌شود. سون ون چینی و هومارا ساوا (عضو انکارناپذیر ژاپن در جریان قهرمانی در دوره قبلی جام‌جهانی زنان) هم تنها 2 زن این جمع 10نفره محسوب می‌شوند.
تاریخ برنده‌ها
انتخاب مرد‌ سال آسیا از‌سال 1984 با انتخاب ماجد عبدالله عربستانی شروع شد. در 30 دوره گذشته، این ستاره عربستانی با 3 عنوان مرد سال، پرافتخارترین بازیکن این عرصه است. در جدول کشورها هم عربستان با 7 تجربه این عنوان پیشتاز بقیه محسوب می‌شود و پس از ژاپن با 6 جایزه، ایران و کره‌جنوبی با 4 عنوان در رده سوم قرار دارند. خداداد عزیزی، علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا و علی کریمی، ایرانی‌های برنده این جایزه محسوب می‌شوند.
2 جایزه مجزا
کنفدراسیون آسیا به بهانه توجه به لیگ‌های داخلی آسیا به لژیونرهای درخشان، جایزه‌ای جداگانه به نام «بهترین بازیکن بین‌المللی سال» اهدا می‌کند که از عمر این عنوان به مراتب کم‌اهمیت‌تر نسبت به جایزه مرد ‌سال آسیا، 2‌سال می‌گذرد. 2 جایزه مهم دیگر هم هترین بازیکنزن‌ سال و بهترین بازیکن خارجی لیگ‌های آسیایی نام دارد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/13953/ایستاده-با-بهزادی-و-دایی