گزارش «شهروند» از اقدام عجیب سازمان خصوصی‌سازی قبل از واگذاری
 
بدهی‌ سرخابی‌ها یک چهارم شد!
 
استقلال: 70‌میلیارد بدهکاریم، نه 20 میلیارد پرسپولیس: تعریف ما از بدهی با تعریف حسابرسان متفاوت است
 

شهروند| به نظر می‌رسد اختلافات میان وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی ادامه دارد و به این زودی‌ها شاهد واگذاری 2 باشگاه سرخابی پایتخت نخواهیم بود. از زمانی که هیأت‌مدیره جدید استقلال و پرسپولیس در این 2 باشگاه شروع به کار کردند، حسابرس‌های سازمان خصوصی‌سازی نیز با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان، در این 2 باشگاه حاضر شدند تا میزان دقیق بدهی‌های 2 باشگاه را برآورد و سپس اعلام کنند. همان زمان توسط مدیران 2 تیم ارقامی بسیار بالا اعلام شد و دیگر کسی سراغ این پرونده نرفت تا این‌که به نظر اختلافی میان خصوصی‌سازی و وزارت ورزش بر سر این مبالغ پیش آمده است.
رحیمی 100‌میلیارد را سر زبان‌ها انداخت
با این‌که امیررضا خادم، نماینده تام‌الاختیار وزیر ورزش در امور خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس با ورود حسابرس‌ها و تخمین ‌اولیه بدهی پرسپولیس را حدود 70‌میلیارد و سپس استقلال را 40‌میلیارد اعلام کرد، علیرضا رحیمی، مدیرعامل وقت این باشگاه با رد این اعداد بدهی باشگاه پرسپولیس را بیش از 100‌میلیارد اعلام کرد که باعث حیرت همه شد. در آن زمان هیچ‌کدام از مسئولان وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی این مسأله را تکذیب نکرد تا بدهی بیش از 100‌میلیارد پرسپولیس به واقعیت نزدیک شود. با حاشیه‌هایی که در این مدت برای پرسپولیس به‌وجود آمد، اکثر رسانه‌ها و مسئولان بحث بدهی‌ها و خصوصی‌سازی را برای مدتی فراموش کردند.
استارت جلسات فشرده
با توجه به فشاری که مجلس شورای اسلامی به سبب قانون اجبار واگذاری باشگاه‌های دولتی ازجمله استقلال و پرسپولیس تا پایان‌سال 93 به سازمان خصوصی‌سازی و وزارت ورزش و جوانان آورد، حدود یک ماهی است که ماجرای خصوصی سازی بار دیگر به صورت جدی دنبال می‌شود. این مسأله با دعوت شدن مسئولان باشگاه استقلال و پرسپولیس به سازمان خصوصی‌سازی و حتی حضور مسئولان این سازمان در 2 باشگاه پرطرفدار پایتخت کاملا نمود داشت. به نظر می‌رسد مسئولان استقلال و پرسپولیس که دائما با امیررضا خادم و وزارت ورزش بر سر این مسأله مشورت می‌کنند، اختلافات زیادی با سازمان خصوصی‌سازی پیدا کرده‌اند. البته هنوز هم این جلسات ادامه خواهد داشت زیرا طبق اعلامی که مسئولان داشته‌اند، قرار است از یک دی ماه پروژه واگذاری 2 باشگاه استارت بخورد.
اختلافات میلیاردی عجیب
در همین راستا چند روزی است که حسابرس‌های سازمان خصوصی‌سازی که مدتی در باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس حضور داشتند، مبالغ نهایی بدهی‌های این 2 باشگاه را به صورت محرمانه اعلام کرده‌اند. به نظر می‌رسد جمع‌بندی‌ای که آنها داشتند، با چیزی که در واقعیت وجود دارد و باشگاه محکوم به پرداخت آن است، دچار اختلافات فاحشی است. شنیده می‌شود برای باشگاه استقلال این مبلغ بدهی‌ها 20‌میلیارد عنوان شده و برای باشگاه پرسپولیس نیز 34‌میلیارد که با اعداد و ارقامی که قبلا از مسئولان وزارت ورزش و این 2 باشگاه شنیده بودیم، اختلاف معناداری دارد. امیررضا خادم، نماینده تام‌الاختیار وزیر ورزش در امور خصوصی‌سازی دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «جلسات زیادی با مسئولان سازمان خصوصی‌سازی داشتیم. درواقع وزارت ورزش به وظیفه خود در قبال این 2 باشگاه عمل کرده است. البته به نظر می‌رسد بدهی‌های انباشته این 2 باشگاه بسیار بیشتر از مبالغی است که اعلام می‌شود زیرا بدهی‌های پنهان زیادی وجود دارد که هر روز یکی از آنها آشکار می‌شود.»
بدهی استقلال حداقل 70‌میلیارد است
پندار توفیقی، عضو هیأت‌مدیره استقلال که در جریان مسائل خصوصی سازی است و یکی از نمایندگان این باشگاه در جلسات با مسئولان این سازمان بوده، به «شهروند» می‌گوید: «دیروز بار دیگر صورت‌های مالی باشگاه را با امور مالی حاضر در باشگاه استقلال بررسی کردیم. نمی‌دانم اعداد و ارقام اعلام شده از سوی سازمان خصوصی‌سازی بر چه مبنایی است اما چیزی که من می‌دانم بدهی استقلال حداقل 70‌میلیارد است. باشگاه استقلال قصد دارد در روزهای آینده خودش میزان دقیق بدهی را اعلام کند تا تمام هواداران و مردم از این ماجرا با خبر شوند. همین حالا فقط می‌توانم بگویم که 15‌میلیارد به بازیکنان خارجی بدهکاریم، 20‌میلیارد اسناد پرداختی در باشگاه وجود دارد، 20‌میلیارد به اداره مالیات بدهکار هستیم و چند مورد دیگر که نشان می‌دهد، بدهی باشگاه بسیار فراتر از 20‌میلیارد است.» وی همچنین در پاسخ به این سوال که این اختلاف مالی چگونه قابل حل خواهد بود، می‌افزاید: «متاسفانه سازمان خصوصی‌سازی خیلی باعجله قصد دارد که واگذاری 2 باشگاه را انجام دهد، به همین دلیل خیلی از مسائل پیچیده شده است. هر کسی که این بدهی را پایین‌تر از واقعیت اعلام کند، خودش باید پاسخگوی طلبکاران باشد. البته سازمان خصوصی‌سازی نیز توسط مجلس شدیدا تحت فشار است.»
خواجه‌وند:  تعریف‌ها از بدهی متفاوت است
مهدی خواجه‌وند، سخنگوی باشگاه پرسپولیس در رابطه با میزان بدهی‌های این باشگاه به «شهروند» می‌گوید: «من هنوز اعداد و ارقامی که سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده را ندیدم اما قطعا بعد از مشاهده آنها با امور مالی باشگاه اسناد را بررسی می‌کنیم. باید تمام بدهی‌ها و صورتحساب‌های مالی کنترل شود و ریز این بدهی‌ها به دست آید تا مشخص شود چقدر اختلاف وجود دارد.»
وی همچنین می‌افزاید: «اختلافاتی در این زمینه وجود دارد که به دلیل تعریف‌های مختلف از بدهی است. همین حالا سندی در دست بنده است که فردی از باشگاه 100‌میلیون طلبکار بوده و در امور مالی باشگاه نیز اینطور ثبت شده اما بابت خسارت عدم پرداخت این مبلغ در سال‌های اخیر این مبلغ به 420‌میلیون تومان افزایش یافته است. این مسأله یک نمونه‌اش است که می‌تواند منشأ برخی از اختلافات باشد.»
خصوصی‌سازی بازهم به تعویق می‌افتد؟
به نظر می‌رسد با توجه به اختلافاتی که بر سر بدهی‌های 2 باشگاه وجود دارد، خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس بازهم به تعویق بیفتد و به این زودی‌ها نباید انتظار آن را بکشیم. البته شاید زیاد هم انتظار درستی نباشد که بدهی‌های بیش از یک دهه اخیر این 2 باشگاه در 6 ماه پرداخت شده یا این‌که با افراد طلبکار توافقی صورت گرفته باشد.
به هرحال اگر همین شرایط ادامه دار باشد و سازمان خصوصی‌سازی روی واگذاری سرخابی‌ها با میزان بدهی‌هایی که اعلام شده، پافشاری کند، مشخص نیست چه بلایی بر سر افرادی که خریدار این باشگاه هستند، خواهد آمد زیرا با حضورشان متوجه بدهی‌هایی فراتر از انتظارشان می‌شوند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/13950/بدهی‌-سرخابی‌ها-یک-چهارم-شد!