شهروند| هوای تهران پس از 10 روز جدال با آلودگی، وارد شرایط سالم شد. شرایطی که ممکن است هر لحظه تغییر کند و با چند واحد بالا رفتن، بار دیگر وارد شرایط ناسالم شود. آلودگی هوای پایتخت لب مرز است. به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، هوای تهران با ایستادن شاخص ذرات معلق کمتر از
دو و نیم میکرون روی عدد ۸۹ قرار گرفت، یعنی
11 واحد پایینتر از شاخص استاندارد. وحید حسینی به مهر میگوید: «براساس اطلاعات رسیده از ایستگاههای سنجش آلودگی هوای شهر تهران از میزان غلظت تمام آلایندهها نسبت به روز جمعه کاسته شده است. به این ترتیب میانگین غلظت تمام آلایندهها به غیر از ایستگاههای اقدسیه، پارک رز، دانشگاه صنعتی شریف، شهرری، پارک رازی، پارک سلامت، پارک قائم، دانشگاه تهران، دانشگاه علم و صنعت، شهرک چشمه و فرمانداری شهرری به لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون در سایر ایستگاهها درحد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوا هماکنون در شرایط سالم است.» سخنگوی همین شرکت هم شاخص کیفیت هوای تهران را 93 اعلام کرده بود؛ شاخصی که هوای تهران را در مرز شرایط ناسالم قرار میدهد. حالا همه در انتظار بارندگی هستند تا شرایط جوی تکانی بخورد. ماجرای آلودگی هوا و حاشیههای آن اما با وضع بنزین مصرفی گره میخورد. داستانی که حالا مدتهاست به شدت از سوی مسئولان محیطزیست و نمایندگان مجلس و حتی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مطرح میشود. حالا حسینی بهعنوان مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، به بررسیهایی اشاره میکند که این شرکت در دوسال گذشته روی 15 پارامتر آلاینده انجام داده. بررسیهایی که شان میدهد 11 پارامتر از این آلایندهها همیشه درحد استاندارد بوده و فقط میزان 4 پارامتر یعنی بنزن، گوگرد و عدد اکتان و دیزل موجود در سوخت خارج از حد استاندارد بود که اکنون به حالت طبیعی خود بازگشتهاند. حسینی به آنا میگوید: «میزان دیزل موجود در بنزین سال 90، 8هزار ppm، گوگرد بوده که بسیار وحشتناک است و نمیدانم چرا کسی درباره آن سخنی نمیگوید. البته اکنون میزان آن در سوخت به 40 ppm، رسیده که تغییری چشمگیر محسوب میشود؛ چرا که استاندارد آن 10 تا 50 ppm اعلام شده است.» او ادامه میدهد: «بررسیهای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ازسال 90 تاکنون نشان میدهد که میزان بنزن، گوگرد، عدد اکتان و دیزل بنزین پتروشیمی بیش از حد استاندارد بوده که البته میزان این آلایندهها به تدریج با حذف این بنزین تا به امروز بهتر شده و کاهش یافته است.» مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تأکید میکند: «طبق استاندارد یورو 4، بنزن باید در بنزین زیر یک باشد، اما در ابتدای سال 90، عدد بنزن در سوخت حدود 8/2درصد یعنی بیش از دوبرابر حد استاندارد بود و اکنون این عدد به 9/0درصد رسیده است. همچنین استاندارد میزان گوگرد موجود در سوخت باید 10 ppm باشد اما در بنزین پتروشیمی این میزان 200 ppm، بوده است و اکنون این میزان به 40 ppm رسیده است.»