بوکسوری که امدادگر شد
 

 

نیما یســــاری، عضو تیم‌ واکنش سـریع و یکی از امدادگــران کوهســـتان استــان خراســان جنوبی اســت. او دوره‌هـــای کوهنوردی را به صورت حرفه‌ای و باشگاهی گذرانده و سابقه صعود به قله‌های مرتفع کشور مانند دماوند، الوند، عَلَم‌کوه و... را در‌کارنامه دارد. این امدادگر جوان از عضویتش در تیم‌های امداد و نجات کوهستان و خاطره‌های فراموش‌نشدنی‌اش می‌گوید.
  لباس کوهنوردی به جای دستکش بوکس
شهر بیرجند در دامنه کوه قرار دارد و آخر هفته‌ها علاقه‌مندان به کوهنوردی در ارتفاعات این شهر دور هم جمع می شوند. سال 1383 ورزش را با رشته بوکس شروع کردم. اما انگار سرنوشت، برنامه دیگری برای من داشت. آخر هفته‌ها برای تمرینات هوازی بوکس به صورت دسته‌جمعی به ارتفاعات بیرجند می‌رفتیم. در این رفت و آمدهای پی‌درپی با تیم‌های کوهنوردی آشنا شدم. طولی نکشید که شوق صعود به قله در وجود من شعله‌ور شد و کمی بعد وقتی به خودم آمدم، دیدم به جای دستکش بوکس، لباس کوهنوردی به تن دارم. کوهنوردی را به صورت باشگاهی شروع کردم تا با اصول و قواعد این رشته آشنا شوم. وقتی از حوادث کوهستان و اتفاقاتی که برای تیم‌های کوهنوردی می‌افتاد باخبر شدم، پس از ورود به سازمان جوانان با تیم‌های امداد کوهستان هم آشنا شدم. همزمان اما در پایگاه جاده‌ای شهرستان بیرجند هم به مدت 10 سال فعالیت کردم و در تمام این سال ها هم در عملیات‌های امداد و نجات کوهستان در استان خراسان شمالی حضور داشتم.
 30ساعت عملیات نجات
در قله نای‌بند
در استان ما فعالیت‌های امدادی در ارتفاع و کوهستان را یک تیم پوشش می‌دهد و بیشترین حوادث استان هم به حوادث عمق چاه و قنات مربوط می‌شود. اما با توجه به وجود قلل مرتفعی مانند قله نای‌بند، حوادث کوهستان هم در استان کم نیست. بهمن ماه 93 یک تیم کوهنوردی، «قله نای بند» مرتفع‌ترین قله استان را برای صعود انتخاب کرد. یکی از اعضای تیم 8 نفره هنگام بازگشت از قله دچار آسیب شد. پای کوهنورد مصدوم 100 متر پایین تر از قله و در راه فرود، پس از برخورد با سنگ شکست. قله نای بند، یال‌های سنگلاخی و دره‌های عمیق بسیاری دارد که کار صعود به این قله را دشوار می کند. وقتی خبر به تیم ما رسید، بلافاصله برای صعود به قله و نجات کوهنوردان گرفتار اعزام شدیم. آنها از یک مسیر جدید برای صعود استفاده کرده بودند که کار را برای تیم ما هم دشوار کرد. 6ساعت طول کشید تا از مسیر آنها به قله رسیدیم و از آنجایی که به دلیل وزن زیاد مصدوم، امکان حمل او نبود، تیم امداد هوایی استان‌کرمان به کمک ما آمد. مصدوم را بسکت و به بالگرد متصل کردیم. دیگر اعضای گروه را هم پس از رسیدگی درمانی و حمایت روانی تا پایین قله همراهی کردیم. این عملیات موفقیت‌آمیز تا بازگشت به پایگاه نزدیک به 30 ساعت طول کشید.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/138051/بوکسوری-که-امدادگر-شد