یک خواننده دیگر هم مجاز شد
 
آرمین زارعی از زیرزمین به روی زمین
 

 

پولاد امین| بی‌مقدمه برویم سر اصل مطلب: قرار است دنیای موسیقی در ماه‌های آتی با شنیدن خبر دریافت مجوز آرمین 2afm شوکه شود. این خبر داغ را از «شهروند»  داشته باشید تا برویم سراغ بقیه داستان.
این روزها کسانی که در مجامع هنری رفت‌وآمدی دارند، با دیدن آرمین زارعی یا همان آرمین 2afm  خودمان در کنار محسن رجب‌پور یاد یک داستان تکراری می‌افتند که همواره به یک شکل اجرا شده و آن چیزی نیست مگر آمدن آن خواننده از زیرزمین به روی زمین. روندی که در آغازش چند وقتی خواننده گم‌وگور می‌شود و از حجم فعالیت‌هایش می‌کاهد. بعد کم‌کم او را در مجامع رسمی می‌بینیم و یا در خیریه‌ها تا حضورش در مجامع رسمی عادی شود. در آخر هم به‌یک‌باره می‌بینیم اثر جدید او به شکل رسمی منتشر شده. به‌نظر می‌رسد آرمین 2afm در حال طی کردن این روند است.
از زیرزمین تا روی زمین
شاید مشهورترین خواننده‌ای که این روند را طی کرده، محسن چاوشی باشد. خواننده‌ای که بعد از این‌که با چند آلبوم هیت چون نفرین، خودکشی ممنوع، لنگه کفش و متاسفم دیده شد و سپس با خواندن در فیلم سنتوری فعالیتش جنبه رسمی‌تری به خود گرفت، اما در اصل سال‌ها بعد برای آلبوم یه شاخه نیلوفر بود که مجوزدار شد و رفیق همراهش محسن یگانه را پشت سر گذاشت. رضا مهدوی مدیرکل پیشین مرکز موسیقی حوزه هنری درباره آن روزها به«شهروند» می‌گوید: آن روزها همزمان داشتیم پروژه‌ای به نام سه محسن را پیش می‌بردیم؛ محسن نامجو، محسن چاوشی و محسن یگانه. دو نفر اولی مجوز گرفتند، اما فرصت به محسن نرسید.
علاوه بر این سه خواننده؛ دیگرانی چون مهدی مقدم، سیروان و زانیار خسروی، مهدی یراحی، مسعود سعیدی و آرش و مسیح هم در سال‌های اخیر این روند را طی کرده‌اند.
روی زمین چه می‌گذرد؟
درآمدزایی در موسیقی ایران فقط با کنسرت رخ می‌دهد. طبق شنیده‌ها درآمد یک خواننده زیرزمینی غیرعروسی‌خوان از اجراهای نیمه‌خصوصی حدود یک‌ونیم میلیون تومان است. حالا این خواننده برای اینکه درآمدش را بیست برابر کند، باید به تهیه‌کننده‌اش امتیاز دهدکه اغلب در قالب قراردادهای بلندمدت است. براساس این قراردادها، بخش اعظمی از درآمدهای آثار و کنسرت‌های خواننده برای یک دوره 5 تا 7ساله به دفتر پخش اختصاص می‌یابد.
چگونه روی زمین بیاییم؟
روند تبدیل خواننده زیرزمینی به خواننده مجاز روندی مبهم است و فقط از تهیه‌کنندگان معدودی برمی‌آید. محسن رجب‌پور درباره این روند به «شهروند» می‌گوید: روند پیچیده و دشواری نیست و با توجه به چهره‌ای که می‌خواهد مجوز بگیرد می‌تواند آسان هم باشد. رجب‌پور درباره استعلام‌های ارگان‌های گوناگون فرهنگی و امنیتی نیز می‌گوید: ما تنها طرف حسابمان وزارت ارشاد است. یعنی از الف تا ی ماجرا را با ارشاد طرفیم و حالا اگر در این میان استعلام هم نیاز باشد، این را خود ارشاد می‌گیرد. رجب‌پور درباره زمان روند مجوز گرفتن نیز می‌گوید: این روند مشخصی که باید طی شود، در موارد گوناگون با توجه به فعالیت‌هایی که آن شخص در گذشته انجام داده، ممکن است با دشواری‌هایی مواجه شود و همین است که کار یکی را زودتر و دیگری را دیرتر به نتیجه می‌رساند.
مورد آرمین 2afm
طبق روندی که رجب‌پور ترسیم می‌کند؛ به‌نظر می‌رسد آرمین 2afm از آنهایی باشد که کارش ممکن است با گرفت‌وگیرهایی همراه باشد. به هر حال او یکی از شناخته‌شده‌ترین‌های موسیقی زیرزمینی بوده و برای رسمی شدن قطعا موانعی پیش رو دارد. محسن رجب‌پور اما در این مورد به هیچ پرسشی پاسخ نمی‌دهد: «درباره آرمین 2afm یا هیچ شخص دیگری تا نهادهای رسمی خبری در این زمینه نداده‌اند چیزی نمی‌گویم.»
-آیا پیگیر کارهای مجوز گرفتن ایشان هستید یا نه؟
-حتی به این نیز پاسخی ندارم که بدهم.
زمان، پاسخ همه سوالات را خواهد داد. منتظر می‌مانیم.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/137711/آرمین-زارعی -از---زیرزمین- به-روی-زمین-