اخبار دیپلماسی
 

 

موگرینی: موضوع مورد بحث وزیران خارجه اروپایی حفظ توافق هسته‌ای خواهد بود
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: نخستین موضوع مورد بحث در نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو،‌ حفظ توافق هسته‌ای با ایران خواهد بود.
به گزارش ایسنا، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از برگزاری نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو این اتحادیه در جمع خبرنگاران گفت که در درجه نخست حفظ توافق هسته‌ای با ایران از موضوعات مورد بحث در این نشست خواهد بود.
موگرینی ادامه داد: من وزیران را در جریان دیدار خوب کمیسیون مشترک که روز جمعه در وین برگزار شد، قرار می‌دهم. در این نشست کشورهای مانده در توافق هسته‌ای بدون آمریکا در سطح معاونان وزیر با حضور یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با یکدیگر دیدار کردند. کسی که برای یازدهمین‌بار تایید کرد ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش ذیل توافق پایبند است.
وی افزود: بنابراین این فرصتی است تا درباره این موضوع و مسائل دیگر همچون ونزوئلا، وضع کنونی غزه و جمهوری کنگو بحث و رایزنی داشته باشیم. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت: هیچ‌کس فکر نمی‌کند که این (حفظ توافق هسته‌ای پس از خروج آمریکا) یک کار ساده است، اما ما مصمم به انجام آن هستیم.
در نشست روز دوشنبه وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا  قرار است درباره سیاست اروپا در قبال توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 تصمیم‌گیری شود. پس از اعلام خروج آمریکا از این توافق، ایران از اتحادیه اروپا خواسته است تا تضمین‌های لازم برای برخورداری از منافع اقتصادی مورد انتظار از توافق را بدهد تا تهران در توافق هسته‌ای باقی بماند.

سفر نتانیاهو به پاریس و برلین و گفت‌وگو درباره ایران
دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی اعلام کرد: بنیامین نتانیاهو قرار است هفته آینده به فرانسه و آلمان سفر کرده و در دیدار با مقامات این کشورها درباره ایران گفت‌وگو کند. بنابر اعلام دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، وی روز چهارم ژوئن به برلین سفر خواهد کرد تا با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان دیدار کند. نتانیاهو سپس به پاریس خواهد رفت تا با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه دیدار داشته باشد. این دیدارها درواقع نخستین دیدار نتانیاهو با مرکل و مکرون از زمان اعلام تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران و بازگرداندن تحریم‌های این کشور است. نتانیاهو که ازجمله معدود مقامات دنیاست که از این تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا حمایت کرده است، انتظار می‌رود در دیدارهای پیش‌روی خود درباره ایران و توافق هسته‌ای رایزنی کند. وی مدعی است که ایران در سوریه حضور نظامی دارد و اسراییل با این مسأله مقابله خواهد کرد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز گذشته نیز در نشست هفتگی کابینه با تکرار این ادعاهای خود گفت که مبارزه با ایران هنوز پایان نیافته است. مقامات صهیونیستی درحالی این ادعای بی‌اساس و نخ‌نمای خود را تکرار می‌کنند که مقامات کشورمان بارها ضمن رد این ادعاها تاکید کرده‌اند حضور ایران در سوریه تنها به صورت مستشاری و بنا به درخواست دولت مشروع دمشق بوده است.

وزیر خارجه هند: در زمینه تحریم‌ها فقط از سازمان ملل پیروی می‌کنیم، نه آمریکا
وزیر امورخارجه هند با اشاره به تصمیم آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های ایران گفت که کشورش تنها از تحریم‌های سازمان ملل پیروی می‌کند، نه تحریم‌های یک‌جانبه هیچ کشور دیگری. به گزارش رویترز، سوشما سوارج، وزیر امورخارجه هند روز گذشته در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های ایران پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای تاکید کرد که موضع دهلی مستقل از هر کشور دیگری است و هند تنها تحریم‌های سازمان ملل را دنبال خواهد کرد. سوارج تصریح کرد: دهلی تنها از تحریم‌های سازمان ملل پیروی می‌کند، نه تحریم‌های یک‌جانبه کشورها. ایران و هند روابط قدیمی در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی دارند و تهران از تامین‌کنندگان اصلی نفت هند به شمار می‌آید. اکنون با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و تصمیم واشنگتن برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران نگرانی‌هایی درباره مجازات آمریکا علیه شرکت‌هایی که با ایران تجارت می‌کنند، ایجاد شده است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/134471/اخبار----دیپلماسی