رئیس‌جمهوری در دیدار با اساتید و فعالان اقتصادی:
 
اگر کنار هم باشیم، هر تحریمی را به فرصت تبدیل خواهیم کرد
 

 

شهروند| رئیس‌جمهوری برون‌گرایی اقتصاد ملی را از الزامات و سیاست‌های اصلی نظام دانست و با بیان این‌که اگر کنار هم باشیم، هر تحریمی را به فرصت تبدیل خواهیم کرد و بخش خصوصی قادر است حربه تحریم را خنثی و فرصت‌سازی کند، گفت: دروغ می‌گویند که هدف‌شان از تحریم‌ها مردم ایران نیست؛ آنها ملت ما را هدف گرفته‌اند. حسن روحانی شامگاه یکشنبه در دیدار صمیمی با جمعی از اساتید و فعالان اقتصادی با اشاره به این‌که «برای پیشرفت، باید همزمان از سرمایه‌گذار خارجی و صادرات ملی حمایت شود»، گفت: به سرمایه‌گذاران ایرانی داخل و خارج کشور باید اولویت و اطمینان خاطر داد.
دولت تمرکز زیادی را صرف بخش اقتصاد کرد
وی با بیان این‌که دولت یازدهم از آغاز کار بخش قابل توجهی از تمرکز خود را صرف مسأله اقتصاد کرد، افزود: دولت از ابتدا رسیدگی به مسائل حوزه سیاست داخلی، سیاست خارجی، مسائل فرهنگی و دیگر مسائل را نیز مورد توجه قرار داد، اما از آن‌جا که وضع اقتصاد کشور عادی نبود، دولت تمرکز زیادی را صرف مسائل بخش اقتصاد کرد تا بتوانیم وضع را در این حوزه به حالت عادی بازگردانیم. رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که در این راستا در بعضی از زمینه‌ها موفقیت‌های خوبی به دست آوردیم و در بعضی زمینه‌ها موفقیت‌ها در سطح متوسط بود، افزود: با توجه به نیاز کشور و تبیین برنامه‌های بلندمدت برای دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصد، نیاز به جذب سرمایه قابل توجهی داشتیم؛ در 4‌سال دولت یازدهم به‌طور متوسط بیش از 4‌درصد رشد اقتصادی سالیانه داشتیم که اگرچه خوب بود، اما با هدف‌گذاری انجام شده فاصله داشت، اما در زمینه سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه برآیند کلی منفی بود و رقم جذب سرمایه‌گذاری در این 4‌سال منفی 1.8 دهم‌درصد بود.
در زمینه اشتغال، دولت توفیقات نسبی داشت
روحانی اظهار کرد: در زمینه اشتغال دولت توفیقات نسبی داشت و به‌عنوان مثال رقم اشتغال خالص ایجاد شده در‌ سال گذشته اندکی کمتر از 800‌هزار شغل بود، اما با این وجود، باز هم در زمینه رفع بیکاری جوانان، آمارها وضع خوبی را نشان نمی‌دهند و نیاز به تلاش بیشتری داریم. رئیس‌جمهوری با بیان این‌که دولت از ابتدا توجه زیادی را صرف بهبود اقتصاد و معیشت مردم کرد، ادامه داد: دولت در این زمینه، هم به تولید و رشد شتابان اشتغال‌زایی توجه کرد و هم در زمینه عدالت در توزیع و گسترش عدالت اجتماعی و فقرزدایی، گام‌های خوبی برداشت و اجازه نداد یکی از این دو فدای دیگری شود. روحانی تصریح کرد: تلاش ما این بود که ماشین اقتصاد کشور را که از ابتدای کار مشکلاتی داشت به تحرک انداخته و اشکالات آن را نیز تا حدودی اصلاح کنیم. در این راستا مسیری را ترسیم کرده بودیم که امروز مجبوریم مقداری در آن تغییر دهیم و باید مراقب باشیم، چراکه موانع راه بیشتر از گذشته خواهد بود.
جمهوری اسلامی ایران از یک حمایت بین‌المللی برخوردار است
رئیس‌جمهوری اضافه کرد: امروز به جز چند کشور، اکثریت قاطع کشورها، بدخواهی آمریکا در مقابل ایران را محکوم کرده و جمهوری اسلامی ایران از یک حمایت حقوقی بین‌المللی و پشتوانه گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برخوردار است و این موضوع اثبات ادعاها علیه جمهوری اسلامی ایران را سخت می‌کند. روحانی اظهار کرد: البته با این وجود باید از فرصت پیش‌رو به درستی استفاده کنیم؛ امروز شرایط تغییر کرده و اگر درست عمل کنیم، می‌توانیم از این شرایط تغییر یافته به نفع کشور استفاده کنیم.
به بخش خصوصی نیاز داریم تا حربه فشار آمریکا را از دست آن خارج کند
رئیس‌جمهوری تصریح کرد: نخستین زمینه‌ای که باید به آن ورود کنیم، واگذاری تصدی بنگاه‌هاست. به یک بخش خصوصی فعال نیاز داریم تا حربه اصلی فشار آمریکا را از دست آن خارج کند. آمریکایی‌ها امروز و در ظاهر مدعی هستند که قصدشان فشار به دولت ایران و کمک به مردم ایران است. اگر ما یک بخش خصوصی فعال داشته باشیم، این حربه از دست آمریکا خارج خواهد شد، چراکه فشار به بخش خصوصی کشورمان برای آنها سخت‌تر از فشار به بخش دولتی است. روحانی با تاکید بر این‌که بخش خصوصی باید به‌طور جدی وارد صحنه شود، خاطرنشان کرد: البته دولت هم باید به بخش خصوصی کمک کند و در این زمینه باید به تولیدکنندگان اطمینان لازم را بدهیم تا بتوانند از منابع ارزی صندوق توسعه ملی استفاده کنند. روحانی با بیان این‌که باید بخش خصوصی واقعی را وارد عرصه بنگاه‌داری کنیم، افزود: یکی از کارهای مهمی که مرحوم آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی بعد از جنگ انجام داد، همین تقویت بخش خصوصی بود و پس از آن نیز مقام معظم رهبری با تدوین و ابلاغ سیاست‌های کلی خصوصی‌سازی اجرای آن را به شرط اجرای صحیح، انقلاب اقتصادی توصیف کردند، اما متاسفانه نتیجه اجرا این شد که ما عملا یک‌سری نهادهای غیرتخصصی را به میدان آوردیم و بنگاه‌های تخصصی را در اختیار آنها قرار دادیم که مشکلات زیادی را هم ایجاد کرد.
برخی از عدم سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران خوشحال هستند
روحانی افزود: متاسفانه امروز برخی از این‌که بعضی شرکت‌های خارجی نمی‌توانند در ایران سرمایه‌گذاری کنند، خوشحال هستند و با خوشحالی اعلام می‌کنند که فلان شرکت از ایران رفته است و تصور می‌کنند که اگر یک شرکتی برود، دوباره نوبت به آنها خواهد رسید؛ درحالی‌که نباید اجازه دهیم اشتباهات‌ سال‌های 90 و 91 در اقتصاد کشور تکرار شود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/134449/اگر-کنار-هم-باشیم،-هر-تحریمی-را-به-فرصت-تبدیل-خواهیم-کرد