بایدها و نبایدهای روزه‌داری کودکان و نوجوانان
 

 

شهروند| ماه رمضان که می‌آید، برخی از کودکان هم برای همراهی با والدینشان، تمایل به روزه‌داری پیدا می‌کنند. در این میان هم گروهی از نوجوانان با توجه به این‌که به سن تکلیف رسیده‌اند، خود را موظف به روزه‌داری می‌دانند. اما سوال این‌جاست که این افراد چگونه باید روزه بگیرند تا سلامتی‌شان تحت‌تأثیر قرار نگیرد. محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی به این سوال پاسخ می‌دهد.
مهمترین نکته در روزه‌داری نوجوانان این است که در این شرایط مواد غذایی مورد نیاز و مواد مغذی میکرو و ماکرو تامین شود، بنابراین باید 4 گروه مواد غذایی در برنامه ‌غذایی نوجوان قرار بگیرد، مثل شیر و لبنیات کم‌چرب، نان و غلاتی که از آرد کامل تهیه می‌شود، سبزی، صیفی و میوه، گوشت‌ها، مثل گوشت قرمز و سفید، میگو، پنیر، تخم‌مرغ و مغز دانه‌ها. اگر برنامه غذایی در ماه رمضان به‌گونه‌ای تهیه شود که این چهار گروه اصلی در وعده افطار تا شام و البته سحر به بدن برسد، می‌توان مطمئن بود که مواد مغذی مورد نیاز به‌طور کامل تأمین می‌شود. اصولا تعداد وعده‌ها و میان‌وعده‌های غذایی در ماه مبارک رمضان باید مانند سایر روزهای ‌سال باشد. یعنی حداقل 5 تا 6 وعده و میان‌وعده هر چند کوچک وجود داشته باشد. نوجوانان باید از زمان افطار تا وقتی که می‌خوابند 2 تا 3 وعده غذایی داشته باشند. هنگام‌ سحر هم بهتر است یک ساعت زودتر از خواب بیدار شوند و یک میان‌وعده و سپس یک وعده غذایی را در سحر داشته باشند. به هیچ عنوان به نوجوان درحال رشد توصیه نمی‌شود که فقط وعده افطار و سحر داشته باشد.
مهمترین نکته در مورد روزه‌داری در فصل تابستان تأمین مایعات کافی است. برای همه افراد و به‌خصوص نوجوانان مهمترین مایع آب است. مصرف چای، قهوه، نسکافه و حتی آبمیوه باید در این ماه به حداقل برسد، زیرا اگر زیاد مصرف شود از آن‌جا که ادرارآور است باعث افزایش دهیدراتاسیون بدن و کم‌آبی می‌شود. مقداری از آب و مایعات لازم می‌تواند از طریق میوه‌ها و سبزی‌های تازه و سالم که در فصل تابستان تنوع‌شان زیاد است، تأمین شود. مصرف میوه و سبزی می‌تواند بین افطار تا شام و البته در سحر باشد تا به این‌ترتیب تمام ویتامین‌ها و املاح این گروه سنی تأمین شود. خوردن خاکشیر یا شربت آبلیمو در صورتی که کم‌شیرین باشد هم توصیه می‌شود.
منبع: سایت دکتر سلام


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/134415/بایدها-و-نبایدهای-روزه‌داری-کودکان-و-نوجوانان