قضا
 

 

سخنگوی دستگاه قضائی
 در نشست خبری مطرح کرد:
از رفع حصر تا شکنجه
 در زندان و بازداشت معلمان
شهروند| غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در یکصد و بیست و هفتمین نشست خبری خود با خبرنگاران، از محمود خاوری، بدعهدی آمریکا، رفع حصر، معلمان بازداشتی، معوقات بانکی، تلگرام، شکنجه و به کمارفتن بقایی و مشایی و... گفت.غلامحسین محسنی‌اژه‌ای با اشاره به موضوع سپرده‌گذاران موسسات مالی گفت: جهت تسریع محاکمه متهمان تلاش شده است اما مسأله مهمتر قبل از محاکمه شناسایی اموال است، زیرا صرف محاکمه برای مردم پول نمی‌شود.محسنی‌اژه‌ای گفت: با جدیت زیاد شناسایی اموال ادامه دارد و در برخی موسسات تا 100‌میلیون و برخی نیز تا 200‌میلیون تومان به سپرده‌گذاران داده است.او افزود: در موسسه ثامن‌الحجج تا 10روز آینده، تا 300‌میلیون تومان به سپرده‌گذاران پرداخت می‌شود. تدبیری صورت گرفته که ظرف چند هفته آینده، یک مبلغ قابل توجه دیگری به همه سپرده‌گذاران این موسسات داده شود.
شکنجه و به کمارفتن بقایی و مشایی
 صحت ندارد
سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی در رابطه با آخرین وضع بقایی و مشایی و شائبه شکنجه‌شدن و به کمارفتن آنها گفت: آقای بقایی دوره محکومیت خود را سپری می‌کند و آقای مشایی در بازداشت موقت است اما شکنجه و کمای این افراد به هیچ عنوان صحت ندارد.وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره طرح برخی مسائل از طرف دیگر بازداشت‌شدگان محیط‌زیست مبنی بر پرونده‌سازی‌ و انتشار نامه‌ای سرگشاده در این‌باره، گفت: در یک نشست از من پرسیدند آخرین وضع بقایی چیست؟ گفتم نمی‌دانم. در مورد محیط‌زیست هم نمی‌دانم. نامه‌ سرگشاده‌ای که گفتید، به چه کسی و به چه مضمونی نوشته شده است؟خبرنگار در پاسخ گفت که آقای جلایی‌پور این نامه را به رهبری نوشته است. سخنگوی قوه‌قضائیه در واکنش اظهار کرد: آقای جلایی‌پور مگر عضو محیط‌زیست هستند؟ نامه‌ای که می‌گویید را ندیده‌ام و در حالت کلی شکنجه‌ای نداریم. اگر کسی مدعی است شکایت کند، این موضوع به جدیت دنبال می‌شود و دادسرای نظامی و سایر دستگاه‌ها این موضوع را بررسی می‌کنند اما به هیچ‌وجه از نظر قانونی این اجازه به کسی داده نشده است.
مهاجرت افراد
 به پیام‌رسان‌‌های داخلی خوب است
وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اظهارنظر وزیر ارتباطات مبنی بر این‌که از میان 40‌میلیون مخاطب تلگرام تنها یک‌میلیون نفر از تلگرام خارج شده و بقیه از فیلترشکن استفاده می‌کنند، آیا قوه‌قضائیه تصمیم دقیقی در مورد فیلتر تلگرام داشته است؟ عنوان کرد: این رقمی که گفتید، صحیح نیست. امروز از دبیر شورای‌عالی فضای مجازی در رابطه با این موضوع سوال پرسیدم و ایشان گفتند رقم بیشتری در این زمینه وجود دارد. 40‌درصد از افراد از این پیام‌رسان استفاده نمی‌کنند. محاسبه این 40‌درصد بیشتر از 13‌میلیون نفر می‌شود. اقدام قوه‌قضائیه و سایر دستگاه‌های ذیربط در این زمینه ادامه دارد و براساس گفته مسئولان این روند بسیار خوب است و مهاجرت افراد به پیام‌رسانی‌های داخلی خوب است، اما برخی نیز از فیلترشکن استفاده می‌کنند ولی مسئولان در تلاشند پیام‌رسان‌های داخلی را تقویت کنند.
دارندگان گرین‌کارت دوتابعیتی نیستند
سخنگوی قوه‌قضائیه درباره مدیران دوتابعیتی و افرادی که گرین‌کارت دارند، گفت: کسانی که گرین‌کارت داشته‌اند، الان داریم که اینها دو تابعیتی نیستند اما گرین‌کارت دارند که این یک خلأ قانونی است.او افزود: در قانون آمده که فرد دوتابعیتی نمی‌تواند مستخدم دولت شود. فرد دوتابعیتی که مشاور است، استخدام رسمی نیست اما در لفظ مستخدم است.
جلسه شورای‌عالی امنیت ملی
برای رفع حصر تشکیل نشده است
سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی در رابطه با نظر رئیس قوه‌قضائیه به‌عنوان عضو شورای‌عالی امنیت ملی در رابطه با رفع حصر گفت که هنوز جلسه این شورا در این‌باره تشکیل نشده است.محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود رفع حصر با نظر شورای‌عالی امنیت ملی است، نظر رئیس قوه به‌عنوان عضوی از این شورا چیست؟ گفت: هنوز جلسه این شورا تشکیل نشده است و اگر جلسه شورا تشکیل شد، اعضا نظر می‌دهند و تصمیم می‌گیرند.
اگر مردم اطلاعی از اموال خاوری دارند
 خبر بدهند
محسنی‌اژه‌ای درخصوص آخرین وضع شناسایی اموال خاوری گفت: حکم این پرونده غیابی بود که قطعی شد. اموال وی از همان ابتدا توقیف و هم خودش و هم بستگان درجه یک وی ممنوع‌المعامله شدند.وی ادامه داد: مردم هم اگر اطلاعی از اموال خاوری دارند، خبر دهند تا بررسی‌های لازم صورت گیرد.
با هیچ فردی به‌عنوان کارگر یا معلم برخورد نمی‌کنیم
سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی درباره نظر دستگاه قضائی در برخورد با معلمان و کارگران بازداشتی گفت: ما با هیچ فردی به‌عنوان کارگر یا معلم برخورد نمی‌کنیم بلکه کسانی که معلم یا کارگر باشند، از تخفیفاتی هم برخوردار هستند. کسی که متهم باشد، از جنبه اتهاماتی که دارد، با او برخورد می‌شود و اصلا این نوع سوال درست نیست.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/134382/قضا