ظهور شبح نئو‌نازیسم در آلمان
 

 

شهروند| آلمان در‌ سال‌جاری به صحنه نمایشی برای یهودستیزی و اسلام‌هراسی بدل شده ‌است و به دنبال جنگ 50روزه در غزه و جنایات داعش در خاورمیانه موجی از افراط‌گرایان آلمانی در تلاشند تا افکار عمومی این کشور را به سود خود دستکاری کنند.
در ماه گذشته، در روز 26 اکتبر هزاران نفر در شهر کلن آلمان تظاهراتی را در اعتراض به خشونت‌های افراطیون در خاورمیانه به راه انداختند. این تظاهرات که توسط گروهی موسوم به «اوباش مخالف سلفی‌ها» سازمان‌یافته ‌بود به سرعت به هرج‌و‌مرج و خشونت کشیده‌شد. معترضان حاضر در این تظاهرات دست به شورش زدند و شعار‌هایی ضداسلامی سر دادند که از گرایشات نئو‌نازیستی خبر می‌داد؛ شعار‌هایی نظیر این‌که «آلمان برای آلمانی‌ها، خارجی‌ها  بیرون»!
3 ماه قبل از این وقایع، هزاران نفر از مردم برلین در مجموعه‌ای از تظاهرات به اقدامات نظامی اسراییل در نوار غزه اعتراض کردند. آنها هدف خود از شرکت در این تظاهرات را اعلام همبستگی با فلسطینیان و انتقاد از اقدامات اسراییل خواندند. با این حال فریاد‌ها و شعار‌هایی ضد‌یهودی نیز از سوی صد‌ها تن از معترضانی که در این اعتراضات حاضر شده‌بودند به گوش می‌رسید.
ظهور موجی از شعار‌های نژادپرستانه در جامعه‌ای که آثار وقایع هولناک جنگ‌جهانی دوم هنوز در آن به چشم می‌خورد امری حساسیت‌برانگیز است و همین امر نیز موجب واکنش سریع مقامات آلمانی شد. «فرانک هنکل»، سناتور امور داخلی برلین در هفته گذشته گفته بود که هرچه در توان دارد انجام خواهد‌ داد تا مانع برگزاری تظاهرات گسترده 15 نوامبر حزب راست افراطی در پایتخت آلمان شود. در همین راستا آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز با مشارکت در راهپیمایی شورای مرکزی یهودیان در ماه سپتامبر وعده ‌داده‌بود با یهود‌ستیزی مبارزه کند و آن را وظیفه‌ای ملی و مدنی خوانده‌بود.
با این حال اقدامات مقامات آلمانی در فضای موجود و به‌ویژه در‌ کلانشهر‌هایی مانند برلین تغییر چندانی ایجاد نکرد.
دکتر «رالف ملزر»، که در بنیاد خصوصی «فریدریش اِبرت» آلمان به پژوهش درخصوص افراط‌گرایی می‌پردازد معتقد است این تنش‌ها را باید با پیش‌زمینه‌ای از رویداد‌های جهان بررسی کرد. به گفته او دامنه فعالیت‌های گروه‌های بیگانه‌ستیز جناح راست، نظیر «اوباش مخالف سلفی‌ها» و جنبش «پرو نورد راین وستفالن» به این دلیل افزایش یافته‌است که آنها متوجه تنفر عمومی از اقدامات گروه‌هایی نظیر داعش شده‌اند و قصد دارند از شرایط فعلی به‌عنوان زمینه‌ای مناسب برای گسترش احساسات ضد اسلامی استفاده کنند.
به گفته ملزر «گروه‌های جناح راست آلمان با استفاده از اسلام‌گرایان افراطی در تلاشند تا از وجهه عمومی اسلام و مسلمانان بکاهند». این پژوهشگر آلمانی در این خصوص می‌گوید: «آن‌چه جریان راست‌ افراطی انجام می‌دهد، مانند تظاهرات در شهر کلن، بهره‌برداری از تهدید شبه‌نظامیان، افراط‌گرایان و تروریست در جهت اهدافشان است».
به گفته «کارستن کشمیدر»، پژوهشگر سیاسی در دانشگاه آزاد برلین، پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 به مرکز تجارت‌جهانی در آمریکا نیز موج مشابهی از اسلام‌ستیزی در بین نژاد‌پرستان آلمانی شکل‌گرفته بود.
به گفته کشمیدر این مورد تبعیض‌ قرار گرفتن مسلمانان در آلمان تنها به جریان راست محدود نیست و در تمام طبقات اجتماعی آن به چشم می‌خورد. براساس گزارش اخیر مرکز تحقیقات «پیو»، 33‌درصد از آلمانی‌ها به مسلمانان نگرشی منفی دارند؛ رقمی که بیش از آمار ثبت‌شده در فرانسه و انگلستان است.
کشمیدر درخصوص این گزارش می‌گوید: «این آمار نشان‌دهنده مشکلی حقیقی است.» وی ادامه می‌دهد: «بسیاری از مردم فکر می‌کنند مسلمانان خطرناکند، به ما تعلق ندارند و افکاری نظیر این. تعصبات آنها در این خصوص حتی بیش از مواضعشان در قبال یهودیان است.»
مسلمانان 5‌درصد جمعیت 82میلیونی آلمان را تشکیل می‌دهند و بزرگترین اقلیت مذهبی در این کشور به شمار می‌روند. همچنین یهودیان نیز کمی بیش از یک‌دهم‌درصد جمعیت این کشور را به خود اختصاص داده‌اند. به گفته کشمیدر تنفر عمومی نسبت به یهودیان در جامعه آلمان یک تابو به شمار می‌رود، یا دست‌کم تا پیش از تابستان امسال این‌چنین بود و معتقد است آنها دیگر به این تابو اهمیتی نمی‌دهند.
در روز شنبه هزاران نفر از اعضای گروه راست افراطی آلمانی موسوم به «اوباش علیه سلفی‌ها» در ایستگاه مرکزی قطار «هانوفر» تجمع کردند و درحالی‌که لباس‌های سیاه‌رنگی بر تن داشتند و صورت‌هایشان را پوشانده‌بودند در خیابان‌ها به راه‌پیمایی پرداختند. بیش از یک‌هزار معترض ضد‌فاشیست نیز به منظور اعتراض به این تجمع خود را به این شهر رساندند. کار به آن‌جا کشید که پلیس آلمان برای جلو‌گیری از درگیری ناچار شد اعضای این 2 گروه را از یکدیگر جدا کند تا مانع بروز واکنش تندی از سوی ضد‌فاشیست‌ها شود. قرار بود در شهر‌های برلین و‌ هامبورگ نیز تظاهرات مشابهی برگزار شود که به دلیل سوء‌پیشینه این افراط‌گرایان از سوی مقامات آلمان لغو شد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/13393/ظهور-شبح-نئو‌نازیسم-در-آلمان