جلسه رأی اعتماد به وزیر علوم امروز برگزار می‌شود
 
مطهری: رهروانی‌ها می‌ترسند احتمال اکران فیلم علیه وزیر پیشنهادی در مجلس
 

فرشید غضنفرپور| برگ آخر داستان رأی اعتماد فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی امروز در صحن بهارستان ورق می‌خورد. الیاس نادران نماینده اصولگرای مجلس به احتمال زیاد امروز نیز از سوی مخالفان نامزد سخنرانی خواهد شد. او در حاشیه جلسه علنی روز گذشته مجلس برخلاف رسم همیشگی‌اش به میان خبرنگاران آمد و از عدم تعامل دولت با مجلس بر سر معرفی وزیر گلایه کرد. نادران گفت: «دولت اصلا دکتر لاریجانی را در جریان انتخاب وزیر پیشنهادی قرار نداده و حتی حداقل تعامل را هم با وی برقرار نکرده است». او همچنین در پاسخ به سوالاتی درباره نامه‌نگاری به دولت برای تغییر گزینه پیشنهادی تصریح کرد: «هیچ‌کس هیچ نامه‌ای به هیچ جا ننوشته ولی از طریق موثران مجلس تماس‌هایی با مقامات دولتی مبنی بر این‌که گزینه پیشنهادی را تغییر دهند، انجام شده است. باید وزیری معرفی شود که از خط قرمزهای نظام عبور نکرده باشد و در فتنه 88 نیز نقش فعال نداشته باشد.»
وی در پاسخ به این سوال که چرا فراکسیون اصولگرایان جلسه با دانش‌آشتیانی را نپذیرفته است، گفت: «وقتی مسأله روشن است، ضرورتی برای چنین جلسه‌ای وجود ندارد.»
نادران همچنین گفت: «دلیل این‌که آقای میلی‌منفرد نتوانست رأی اعتماد بگیرد، این بود که در تحصن شرکت داشت، فتنه را تأیید کرد و اعلام برائت نداشت. حال اگر بعد از او، دولت کسی را معرفی کند که آن جلسه را اداره می‌کرده و از دانشگاه دیگری هم بوده است، آیا پذیرفتنی است مجلس به او رأی دهد؟ ما به سهم‌خواهی گروه‌های سیاسی اعتراض نداریم، بلکه به تندروی‌های ساختارشکنانه اعتراض داریم.» نادران اما در گفت‌وگویش با خبرنگاران پارلمانی به نکته دیگری هم اشاره کرد که به نظر می‌رسد از مسائل خبرساز در جلسه امروز رأی اعتماد باشد. این نماینده مردم تهران در مجلس درپاسخ به این سوال که ظاهرا قرار است فیلمی درباره عملکرد آقای دانش‌آشتیانی در حوادث پس از انتخابات ‌سال 88 در صحن مجلس به نمایش دربیاید، تأکید کرد: «من با احدی در مورد فیلم صحبت نکرده‌ام.»
احتمال پخش فیلم و فایل صوتی
 در جلسه رأی اعتماد
چنانکه خبرگزاری ایلنا گزارش کرده است «برگ برنده مخالفان دولت؛ یک ویدئو، سه فایل صوتی و یک استشهاد مجلس است. فیلم موردنظر صحنه‌هایی از حضور برخی چهره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ‌سال ۸۸ در یکی از موسسه‌های وابسته به مجتمع آموزشی مفید که ریاست آن در یکی، دو دهه اخیر برعهده دانش‌آشتیانی بوده است را نشان می‌دهد.» این خبرگزاری در ادامه آورده: «در اصل فیلم موردنظر مربوط به روزهای پیش از انتخابات است اما با درایت مخالفان دولت قرار است که این فیلم به‌عنوان یک اتفاق پس از انتخابات جلوه داده شود تا سناریوی حضور فعال دانش‌آشتیانی در حوادث‌ سال ۸۸ نیز تأیید شود. شرایط در مورد فایل‌های صوتی نیز به همین شکل است. فایل‌های صوتی مربوط به جلسات ستادی اصلاح‌طلبان در‌ سال ۸۸ البته باز هم قبل از انتخابات نیز به‌عنوان یک مرجع برای فتنه‌گر دانستن دانش‌آشتیانی انتخاب شده است. جالب‌ترین قسمت ویژه برنامه مخالفان دولت اما در مورد قسمت سوم مدارک آنان است. یعنی درست جایی که از نگهبان محله این موسسه آموزشی، تحقیق به عمل آمده است و در مورد نقش دانش‌آشتیانی در حوادث‌ سال ۸۸ سوال پرسیده شده است.» از اتهامات دیگری که منتقدان وزیر به او وارد می‌کنند حمایت وی از تحصن نمایندگان مجلس ششم است چنانکه می‌گویند در ماجرای مجلس ششم در حمایت از تحصن‌کنندگان نامه امضا کرده است. نامه‌ای که شخص دانش‌آشتیانی از آن بی‌خبر است. مخالفت با بسیج دانشگاه هم از دیگر مواردی است که درباره دانش‌آشتیانی بر سر زبان منتقدانش افتاد تا امروز رأی اعتماد وی را به حداقل برسانند.
رهروانی‌ها می‌ترسند
علی مطهری نماینده مردم تهران اما برخلاف الیاس نادران معتقد است دولت هیچ وظیفه‌ای برای هماهنگی با مجلس به‌منظور معرفی وزیر علوم ندارد. او درباره مدارکی که مخالفان وزیر علیه او جمع‌آوری کرده‌اند نیز می‌گوید: «معمولاً دستگاه‌های اطلاعاتی، اسناد و مدارکی را در اختیار برخی نمایندگان می‌گذارند که چنین شائبه‌هایی را تقویت می‌کند.» مطهری در گفت‌وگو با «شهروند» درباره موضع رئیس مجلس در رأی اعتماد به دانش‌آشتیانی می‌گوید: «رهروانی‌ها می‌ترسند متهم به حمایت از فتنه بشوند و به همین دلیل در حمایت از وزرای پیشنهادی دولت با اقتدار عمل نمی‌کنند که البته این ملاحظات به نظر من موجه نیست.» او می‌گوید: «در مسأله استیضاح فرجی‌دانا هم همین مسأله پیش آمد و آقای لاریجانی می‌توانست قوی‌تر عمل کند اما ورود نکرد به همین دلیل می‌خواهیم فراکسیون صدای ملت را راه‌اندازی کنیم.»
از سوی دیگر چنان‌که محمدرضا صادق مشاور رئیس‌جمهوری می‌گوید: «همراهان و همکاران رئیس‌جمهوری در دولت تدبیر و امید به لحاظ آگاهی و اعتقاد خودشان و هم به علت تاسی از دکتر روحانی که خود یک حقوقدان و فرزند مجلس است هیچ‌گاه قصد تضعیف مجلس را که به تعبیر امام راحل در رأس امور قرار دارد، نداشته و ندارند.» به همین دلیل باید منتظر ماند و دید جلسه رأی اعتماد امروز پایانی بر جنجال‌های انتصاب وزیر در این وزارتخانه خواهد بود یا دولت و منتقدان باید خود را آماده مواجهه برای آینده‌ای مبهم کنند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/13384/جلسه-رأی-اعتماد-به-وزیر-علوم-امروز-برگزار-می‌شود