سلامت
 

 

ورود سالی 2‌میلیون دلار بوتاکس به ایران
شهروند| معاون وزیر بهداشت با اشاره به این‌که آمارهای رسمی نشان می‌دهد، سالانه دو‌میلیون دلار صرف واردات بوتاکس به کشور می‌شود، نسبت به عوارض و خطرات استفاده از این قبیل محصولات هشدار داد. رسول دیناروند درباره استفاده از بوتاکس گفت: مواردی از استفاده ناآگاهانه و اشتباهی اقلامی مانند بوتاکس گزارش شده است، مبنی بر این‌که فرد پس از مصرف مواد بی‌کیفیت یا انجام عمل‌های زیبایی در کلینیک‌های غیرتخصصی بدون حضور پزشکان دچار عوارضی غیرقابل بازگشت شده است. به گفته او عوارض بسیار ناگواری مثل تخلیه چشم، تخلیه قسمتی از صورت و عفونت‌های جدی زیر پوستی ازجمله این موارد است. آنطور که دیناروند می‌گوید در مورد این نوع مواد تقاضای فزاینده وجود دارد که طبق آمار واردات رسمی وزارت بهداشت حدود یک تا دو‌میلیون دلار صرف مصرف این محصولات می‌شود و آماری از آنچه به صورت قاچاق وارد می‌شود، وجود ندارد. به گفته رئیس سازمان غذا و دارو اگر منابع قانونی نتوانند پاسخگوی این نیازهای هرچند کاذب باشند، فرصت مغتنمی برای سودجویان عرضه‌کننده کالاهای غیرمجاز ایجاد خواهد شد تا بتوانند علاوه بر تجارت سیاه خود سلامت جامعه را با تهدید جدی مواجه کنند. آنطور که معاون وزیر بهداشت می‌گوید مصرف‌کنندگان باید توجه داشته باشند هنگامی که وزارت بهداشت به کالایی اجازه ورود نمی‌دهد یعنی آن کالا را خطرناک و فاقد معیارهای سلامت‌محور می‌داند.


رشد 11/5 ‌درصدی صدور مجوز سقط درمانی
ایرنا| سه‌هزار و 70 نفر از متقاضیان سقط درمانی در نیمه نخست‌ سال‌جاری از سوی مراکز پزشکی قانونی کشور مجوز سقط درمانی دریافت کردند. آماری که حکایت از رشد 5/11‌درصدی
 صدور مجوز سقط درمانی دارد. به گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور، در نیمه نخست امسال چهار‌هزار و 137 نفر برای بررسی و دریافت مجوز سقط جنین درمانی به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کردند که از این تعداد برای سه‌هزار و 70 نفر مجوز سقط درمانی صادر شد. در این مدت استان‌های تهران با 843 مراجعه و 435 مجوز سقط درمانی، خوزستان با 331 مراجعه و 282 مجوز، خراسان رضوی با 331 مراجعه و 300 مجوز و اصفهان با 272 مراجعه و 200 مجوز بیشترین و استان‌های سمنان با 16 مراجعه و 7 مجوز، ایلام با 21 مراجعه و 19 مجوز و خراسان شمالی با 32 مراجعه و 20 مجوز کمترین آمار مراجعان سقط درمانی را داشته‌اند. همچنین در این مدت آمار مراجعان سقط درمانی در مقایسه با مدت مشابه ‌سال قبل به‌طورکلی با رشد شش‌درصدی مواجه بوده و از سه‌هزار و 904 نفر در شش ماهه نخست ‌سال گذشته به چهار‌هزار و 137 نفر در مدت مشابه امسال رسیده است. آمار مراجعان متقاضی سقط درمانی در پنج ‌سال گذشته (1388 تا 1392) همواره با افزایش مواجه بوده به نحوی که از سه‌هزار و 480 نفر در ‌سال 1388 به هفت‌هزار و 616 نفر در‌ سال گذشته رسیده است.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/13334/سلامت