با حضور مدرسان کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ
 
مربیان امدادونجات خطرات مین را آموزش می‌بینند
 

 

شهروند| اگرچه جنگ ایران و عراق در‌سال 1367 پایان یافت اما پیامدهای مخاطره‌آمیز و نامطلوب آن مانند هر جنگ دیگری به گونه‌های مختلف گریبان‌گیر کشور است.  بی‌شک یکی از این پیامدهای آسیب‌زا، معضل مین‌گذاری در کشور است؛ معضلی که زندگی قربانیان خود و اطرافیان آنها را تا پایان عمر تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
بدون شک اقداماتی در زمینه پاک‌سازی و شناسایی مناطق آلوده در طول این سال‌ها انجام شده است، اما آنچه ضرورت دارد به آن بیشتر پرداخته شود، آگاهی‌رسانی و آموزش در این زمینه است. برنامه‌های آموزشی صورت گرفته اما نکته قابل تامل، کمیت و کیفیت کارهای انجام‌شده است. اکثر این اقدامات به صورت مقطعی انجام شده و تداوم نداشته و مهم‌تر آن‌که همه مناطق را تحت پوشش قرار نداده. هنوز روستا‌ها و مناطقی هستند که ابتدایی‌ترین آموزش را در مواجهه با مین ندیده‌اند.
در سال‌های اخیر جمعیت هلال‌احمر، سازمان بهزیستی، آموزش‌و‌پرورش و نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ اقدامات قابل توجهی در حوزه آگاه‌سازی مردم و آموزش خطر مین انجام داده‌اند. جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان بزرگترین نهاد مردمی در کشور چند سالی است که در شهرهای غربی کشور به این مسأله پرداخته که نمونه آن برگزاری دوره‌های آموزشی در استان‌های ایلام، خوزستان و آذربایجان‌غربی بوده است.
کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ و جمعیت هلال‌احمر ایران از‌سال 1383 برنامه‌ای مشترک درخصوص آموزش خطرات ناشی از مین و مواد منفجرنشده را آغاز کرده‌اند که هنوز ادامه دارد.
به گزارش ایرنا، کمیته نمایندگی بین‌المللی صلیب‌سرخ در تهران و سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر ایران امروز و فردا (27 و 28 آبان) کارگاه بازآموزی مربیان پروژه آموزش خطرات ناشی از مین و سایر مواد منفجرنشده را در کرمانشاه برگزار می‌کنند. شرکت‌کنندگان در این دوره مربیان امدادونجات در استان‌های ایلام، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و خوزستان هستند که پس از این دوره جمعیت غیرنظامی ساکن و عشایر کوچ‌کننده در استان‌های غربی ایران را که بیشتر متاثر از جنگ ایران و عراق بوده‌اند، آموزش
خواهند داد.
«اریک تولفسن» رئیس واحد امور تسلیحاتی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ، به همراه 4 نفر از مربیان پروژه از مقر این کمیته در ژنو به ایران سفر خواهد کرد تا در این کارگاه در بازآموزی مربیان مشارکت کند.
عادل شفیعی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه در گفت‌وگو با مهر، درخصوص برگزاری دوره‌ بازآموزی آگاهی از خطرات مین و مواد منفجره بازمانده از جنگ تحمیلی در استان کرمانشاه گفت: «این دوره با حضور ۶ استان کشور و به مدت 2 روز در کرمانشاه برگزار خواهد شد. دوره مذکور در روز ۲۷ آذرماه امسال آغاز می‌شود و تا ۲۹ آذرماه به مدت 2 روز به طول می‌انجامد.»
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه از حضور ۴۰ نفر شرکت‌کننده از استان‌های خراسان رضوی، کردستان، خوزستان، آذربایجان‌غربی، ایلام و کرمانشاه در این دوره خبر داد.
شرکت‌کنندگان در این دوره آموزشی در اردوگاه آموزشی، فرهنگی، تفریحی امید کرمانشاه اسکان داده می‌شوند و کلاس‌های آموزشی دوره نیز در سالن اجتماعات جمعیت هلال‌احمر استان برگزار خواهد شد. چگونگی رفتار در یک منطقه پر‌خطر و محتمل به مین‌گذاری قطعا نیازمند آگاه‌سازی کارشناسی شده است.
 آموزش رفتارهای صحیح و آشنایی با علایم مناطق خطر و نشانه‌های خطر و انواع صدمات مواد منفجرنشده و پیامدهای آنها و در مجموع تغییر رفتار از اهداف آموزشی در طرح‌های آگاه‌سازی ساکنان مناطق مرزی کشور می‌باشد.  این آموزش می‌تواند سبب کاهش تلفات انسانی شود و زندگی آرام و امن را برای مردمان مناطق مرزی در غرب کشور
به‌وجود آورد.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/13331/مربیان-امدادونجات-خطرات-مین-را-آموزش-می‌بینند