کنترل وضعیت هوا در عملیات امدادونجات
 

 

هنگام وقوع بحران یکی از موانع سر راه امدادگران برای نجات قربانیان، شرایط آب و هوایی است. شرایطی مانند وزش باد شدید هنگام نجات فردی که در اقیانوس گم شده یا وزش کولاک و ماندن زوجی زیر برف که در فصل زمستان در کوهی گیر افتاده‌اند.
وزش باد، برف و باران شدید در مناطق جنگلی، کوهستانی و دشت می‌تواند مشکلات بیشتری برای عملیات امدادونجات به وجود بیاورد. عملیاتی که مانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه است. حتی شرایط نیمه‌مساعد هوایی مانند آسمان ابری می‌تواند مانع پرواز بالگردها شود.
شرایط آب و هوایی بد، کار امدادگران را با مشکل مواجه می‌کند. شرایطی مانند جاده‌های نامشخص و اختلال خطوط ارتباطی فرصت امدادرسانی در بازه زمانی ایمن را از بین می‌برد.
به همین ترتیب امدادگران هنگام عملیات باید اطلاعات آب و هوایی دقیق و جدیدی داشته باشند. آنها باید هنگام عملیات جست‌وجو از شرایط کنونی و وضع آب و هوایی آگاه باشند. خبر خوب این است که ابزار بسیاری برای امدادگران وجود دارد تا اخبار مربوط به شرایط آب‌وهوایی نامساعد را پیگیری کنند. گاهی می‌توان این اخبار را با چند کلیک روی تلفن هوشمند به دست آورد.
تکنولوژی کنترل وضع آب‌وهوا در امدادونجات
خبر خوب برای امدادگران (و هر بازمانده‌ای که نیاز به نجات داشته باشد) این است که دیگر لازم نیست برگی از چمن بکَنند و در هوا بیندازند تا جهت باد را تشخیص دهند یا با ورم کردن آرتروز خاله بسی متوجه شوند که طوفانی در راه است. تکنولوژی کنترل وضع هوا آن‌قدر پیشرفته است که هم می‌توانید برای شرایط نامساعد آمادگی داشته باشید و هم شرایط را هنگام عملیات کنترل کنید.
بیشتر قایق‌ها و بالگرد‌ها مجهز به راداری هستند که می‌توانند مسیر و شدت طوفان را کنترل کنند. این موضوع به شیوه عملکرد امدادگران کمک می‌کند. رادار آب و هوا از ‌سال 1940 ساخته شده و امروزه به شکل دیجیتال و رنگی وجود دارد که به کاربران نسبت به وقوع بحران و تلاطم‌های احتمالی با مشاهده ابرهای پرباران هشدار می‌دهد.
رادار، امواج کوتاه رادیویی را به محیط اطراف می‌فرستد که به وسیله قطرات باران و تگرگ و مانند آنها منعکس می‌شود. با محاسبه مدت زمانی که طول می‌کشد تا موجی به هدف برخورد کند و برگردد، رادار می‌تواند فاصله تا آن هدف (مانند ابر بارانی) را تشخیص دهد. با این حال، رادارهای هوا هم محدودیت‌هایی دارند. آنها رطوبت مانند باران، تگرگ و برف شل را تشخیص می‌دهند اما ابرها را نه. آنها همچنین به سختی می‌توانند میزان «خشکی» بارش را مانند برف تند و یخ‌های کریستالی اندازه‌گیری کنند. امدادگرانی که با پای پیاده حرکت می‌کنند معمولا از تجهیزات کنترل آب و هوای دستی و قابل حمل که در بازار به فروش می‌رسد، استفاده می‌کنند تا اطلاعات مرتبط با محل را روی زمین دریافت کنند. کنترل‌کننده‌های آب و هوایی سیار ممکن است این‌گونه به نظر بیایند که کسی در حیاط یا زیرزمین خانه‌اش آنها را طراحی کرده است. بیشتر شبیه اتوی لباس پیشرفته‌تر هستند، اما این تجهیزات سبک می‌توانند اطلاعات حیاتی بسیاری را منتقل کنند. مدل‌های پیشرفته دارای ال‌سی‌دی هستند که از دما، سرعت و مسیر باد گرفته تا سطح بارش و فشار هوا را کنترل می‌کنند. آنها همچنین پیش‌بینی وضع هوا و برخی اطلاعات آب‌وهوای مربوط به گذشته را نشان می‌دهند.
کنترل‌کننده‌های آب و هوایی دستی بسیار جمع‌وجورند. ابزارهایی کوچک با کیفیت عالی به ارزش تنها چند صد دلار به کاربران امکان کنترل سرعت باد و وقوع بادهای ناگهانی، دمای هوا، آب و برف، سطح فشار بارومتریک (افت فشار بارومتریک اغلب نشان‌دهنده نامساعد شدن شرایط آب و هوایی است)، رطوبت و نقطه شبنم را می‌دهد. روی دستگاهی که تنها 57 گرم وزن دارد، می‌توان اطلاعات بسیاری را دریافت کرد.
تکنولوژی مخصوص عملیات نجات
پیشرفت تکنولوژی‌های دیگری هم به امدادگران کمک کرده تا تاثیرات آب‌وهوای مختلف را در عملیات‌های امدادونجات گوناگون پیش‌بینی کنند. مثلا کارکنان گارد ساحلی آمریکا در لانگ آیلند ساوند از برنامه کامپیوتری برای به وجود آوردن «مدل‌های شناور» استفاده می‌کنند. با این روش می‌توانند مسیر حرکت فردی که در دریا گم شده را پیش‌بینی کنند. از نرم‌افزار مشابهی برای پیداکردن لاشه هواپیمای ایرفرانس 447 در برزیل و کنترل آواره‌های سونامی ژاپن در اقیانوس آرام استفاده شد.
آتش‌نشانان و امدادگران هنگام آتش‌سوزی‌های جنگلی اغلب از ایستگاه‌های هوایی اتوماتیک از راه دور RAWS اطلاعاتی برای کنترل شرایط آب و هوایی استفاده می‌کنند. شبکه‌ای متشکل از حدود 2200 تا از این ایستگاه‌ها در سراسر آمریکا وجود دارد که کنترل آنها به دست مرکز آتش‌نشانی میان‌سازمانی ملی است و از آنها برای پیش‌بینی گسترش آتش براساس میزان باد و شرایط هوا استفاده می‌شود.
هر کسی که به وب‌سایت دسترسی داشته باشد، می‌تواند از اطلاعات RAWS استفاده کند. ROMAN وب‌سایت اداره ملی اقیانوسی و جوی است که مستقیما اطلاعات دقیقی را از شبکه خدمات آب و هوایی ملی و RAWS جمع‌آوری می‌کند. این وب‌سایت به کاربران اجازه می‌دهد تا مشخصات جغرافیایی را پیدا و درباره شرایط آب و هوایی جاری به همراه پیش‌بینی 24ساعته وضع هوا اطلاعاتی کسب کنند.
تکنولوژی دیگری هم وجود دارد که به کاهش خطر عملیات امدادونجات در شرایط آب‌وهوایی نامساعد کمک می‌کند. پهپادهایی که در ارتش و برای نظارت به کار می‌روند را می‌توان برای پیداکردن افراد گمشده یا گیرافتاده به کار برد. پهپادها دارای دوربین، اشعه مادون ‌قرمز و تکنولوژی‌های دیگری هستند که می‌توانند موقعیت فرد یا وضع آنها را داخل ساختمان آتش‌گرفته مشخص یا اطلاعات آب و هوایی را آنالیز کنند. این موضوع می‌تواند از اتلاف وقت و انرژی امدادگران جلوگیری کند. درحال حاضر در عملیات امدادونجات از پهپاد‌ها استفاده نمی‌شود، اما گارد ساحلی آمریکا قصد دارد برای استفاده در شرایط نامساعد آب و هوایی آنها را خریداری کند.
شیوه کنترل شرایط آب‌وهوایی هنگام عملیات
قلمرو طلوع ماه، فیلمی ساخته وس اندرسون، داستان عجیب و غریب و شیرین عشق جوانی است. این فیلم همچنین نشان می‌دهد که چگونه شرایط آب و هوایی نامساعد – در این‌جا طوفان- می‌تواند عملیات امدادونجات را با مشکل روبه‌رو کند. با گم‌شدن دو بچه 12ساله، تمام ساکنان یک جزیره خیالی سعی دارند قبل از شروع طوفان راه‌های فرار را در میان باد‌ها و سیل شدید و رعد و برق‌های مهیب پیدا کنند. این فیلم آن‌قدرها هم تاریک و غمناک نیست. رویدادهای این فیلم برای پیداکردن دو بچه هنگام وقوع بحران طبیعی همانند واقعیت است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/129876/کنترل-وضعیت-هوا- در-عملیات-امدادونجات