بررسی دلایل انتخاب سرمربی تیم‌ملی ووشو به‌ عنوان دستیار جدید کارلوس کی‌روش
 
ایران با کمربند مشکی در جام‌جهانی!
 
حسین اوجاقی در حالی به کادر فنی تیم‌ملی اضافه شده که 4‌ سال پیش هم یک قهرمان کیک‌بوکسینگ در کنار کی‌روش حضور یافت در گذشته آرسن ونگر، الکس فرگوسن و... نیز از مربیان رشته‌های دیگر برای افزایش انگیزه شاگردانشان استفاده کردند
 

شهروند|  اگر امروز انتخاب حسین اوجاقی به‌عنوان مربی جدید تیم‌ملی سوژه کاربران فضای مجازی شده است و به طرق مختلف با این تصمیم کی‌روش شوخی می‌کنند،‌ این مسأله نشان‌دهنده ذهن فرامو‌شکار مردم فوتبالدوست است. اگر به گذشته نگاه کنیم، متوجه می‌شویم در روزهایی که مرد پرتغالی تیم‌ملی را آماده حضور در جام‌جهانی 2014 برزیل می‌کرد،‌ یک مربی کیک‌بوکسینگ را برای مدتی به عضویت کادر فنی درآورد که در آن مقطع هم این تصمیم کی‌روش سروصدای زیادی به پا کرد. مهدی صفایی قهرمان سابق کیک‌بوکسینگ ایران که بارها نقش بادیگارد را هم اجرا کرده بود در آن مقطع با نظر کی‌روش چند وقت با حضور در کادر فنی ملی‌پوشان را تمرین داد و حالا 4‌ سال بعد از آن اتفاق کی‌روش اقدام مشابهی را درباره سرمربی تیم‌ملی ووشو انجام داده است.
مربی رزمی با فوتبالیست‌ها چه می‌کند؟
حضور یک مربی رزمی‌کار چه کمکی به بازیکنان فوتبال برای حضور در جام‌جهانی می‌کند؟ این مهمترین سوالی است که این روزها اهالی فوتبال به دنبال جواب آن هستند. با این‌که کی‌روش 4‌ سال قبل نیز چنین کاری را انجام داده بود،‌ حضور اوجاقی در تیم‌ملی باز هم فوتبالی‌های ایران را سورپرایز کرده است. با این حال بازخوانی توضیحات 4‌ سال قبل مهدی صفایی، قهرمان کیک‌بوکسینگ درباره همکاری‌اش با کی‌روش در تیم‌ملی فوتبال جواب این سوال را مشخص می‌کند. صفایی در آن مقطع درباره علت دعوت به همکاری کی‌روش گفته بود: «یک روز از ‌فدراسیون به من زنگ زدند. خودشان ‌تحقیق کرده بودند و خودشان این موضوع را پیشنهاد داده بودند و از آنجا که ‌پیشنهاد بسیار جذابی بود، پس از مذاکرات اولیه یک‌‌بار آ‌قای کی‌روش‌ به دفتر ما آمدند و دوباره با هم گپ زدیم و فیلم‌ کارهایم را دیدیم و تصمیم ‌‌همکاری گرفتیم.» صفایی درباره تأثیر حضور یک مربی رزمی‌کار در تمرینات تیم‌ملی فوتبال هم گفته بود: «بیشتر تیم‌های معتبر و حرفه‌ای جهان یک مربی در این سبک ‌در کنار تیم خود دارند؛ بنابراین در آغاز کار‌ قرار ما بر این بود که من روی جهش و جسارت بچه‌ها بیشتر کار کنم؛ خودباوری‌های آنها را تقویت ‌و ‌روی واکنش‌‌های سریع آنها تمرین کنم. شما بهتر می‌د‌انید که در ورزش‌های رسمی، واکنش‌‌های سریع خیلی مهم است. به همین علت قرار شد‌ من روی این آیتم‌ها با بچه‌های تیم‌ملی تمرین کنم و توانایی‌ها آنها را بالا ببرم؛ بنابراین شروع ارتباط ما با تیم‌ملی با این موضوعات بود.»
تکرار تجربه موفق 4‌ سال قبل
حالا در آستانه حضور در جام‌جهانی 2018 روسیه کی‌روش بار دیگر تصمیم گرفته تجربه موفق قبلی را این‌بار با حسین اوجاقی قهرمان پرآوازه ووشوی جهان و سرمربی کنونی تیم‌ملی ووشو تکرار کند. همان‌طور که اشاره شد در رشته‌های رزمی به ورزشکاران واکنش‌های سریع در کنار افزایش روحیه و خودباوری آموزش داده می‌شود و توانایی و تمرکز نفرات بالاتر می‌رود. نتایج تدبیر کی‌روش در همکاری با صفایی در جام‌جهانی برزیل را می‌توان در بازی با نیجریه، ‌آرژانتین و بوسنی به وضوح دید که بازیکنان تیم‌ملی در تعداد زیادی از صحنه‌های تک به تک و دو به دو موفق ظاهر شده و در انجام کارهای تاکتیکی تمرکز بسیار بالایی داشتند. در این دوره هم با حضور حسین اوجاقی آموزش صحیح حرکات سرعتی،‌ استقامتی،‌ افزایش انگیزه و روحیه بازیکنان انجام می‌شود.
اوجاقی: از من درباره فوتبال نپرسید!
در چنین شرایطی سرمربی تیم‌ملی ووشو که به‌عنوان دستیار جدید کارلوس کی‌روش با تیم‌ملی فوتبال همکاری می‌کند، اوجاقی طبق خواسته کی‌روش علاقه‌ای به مصاحبه درباره این حضور ندارد. او روز گذشته در مصاحبه‌ای کوتاه فقط به مطرح کردن این جملات بسنده کرد و گفت: «من در این برهه تنها به خاطر نام ایران و این‌که پرچم کشورم بالا برود، تصمیم گرفتم با تیم‌ملی فوتبال همکاری کنم؛ با این حال قصد ندارم درباره جزییات این مسأله صحبتی کنم. فدراسیون هم محدودیتی برای من نگذاشته اما خودم برای این‌که تمرکز داشته باشم، نمی‌خواهم فعلا حرفی بزنم. درباره ووشو هر سوالی که از من دارید، در خدمت هستم. درباره فوتبال و نحوه همکاری من با تیم‌ملی هم بهتر است از مسئولان فدراسیون فوتبال و تیم‌ملی سوال کنید.»
ووشو ضربه نمی‌خورد؟
نکته قابل تأمل اینجاست که مذاکره برای حضور اوجاقی در تیم‌ملی فوتبال توسط شخص کی‌روش انجام شده است؛ این چیزی بود که از سوی رئیس فدراسیون ووشو اعلام شد. مهدی علی‌نژاد که به درخواست کی‌روش جواب مثبت داده و هیچ مانعی جلوی راه سرمربی تیم‌ملی ووشو برای همکاری با کادر فنی تیم‌ملی فوتبال قرار نداده، درباره اتفاقات اخیر گفته است: «از طرف مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال صحبتی با من نشد و هماهنگی حضور اوجاقی در کادر فنی تیم‌ملی فوتبال از طرف کی‌روش صورت گرفت. قرار است تا زمان حضور ملی‌پوشان فوتبال در ایران در خدمت تیم‌ملی باشد و من برای کمک به فوتبال کشور در راه حضور در جام‌جهانی با این درخواست کی‌روش موافقت کردم. با هماهنگی که انجام می‌دهیم قطعا اختلالی در تمرینات تیم‌ملی ووشو ایجاد نخواهد شد. تیم‌ملی ووشو تا ۱۸ فروردین ماه ‌سال آینده تمرین نخواهد داشت؛ تیم‌ملی فوتبال نیز تا ۷ یا ۸ اردیبهشت‌ماه در تهران حضور خواهد داشت و در این مدت حدود ۲۵ روز نیز ساعات تمرینات تیم‌ملی ووشو را به گونه‌ای تنظیم خواهیم کرد که ووشو نیز آسیبی نبیند.»
نمونه‌های بین‌المللی؛ مثل فرگوسن و ونگر
حضور مربیان رزمی در تیم‌های ملی و باشگاهی بارها و بارها در سالیان اخیر در نقاط مختلف دنیا مشاهده شده است؛ به‌ طور مثال رئیس فدراسیون ووشو پرتغال در مقطعی با تیم فوتبال پورتو همکاری می‌کرد و بعد از آن هم با حضور یک مربی پرتغالی در تیم فوتبال شانگهای چین به این تیم رفت. زمانی هم که  سرمربیگری آلمان در جام‌جهانی 2006 را در همین کشور برعهده گرفت‌، اولیور اشمیتلین پزشک تیم‌ملی را مامور کرد تا بهترین مربی بدنساز دنیا را پیدا کند. بعد از جُست‌و‌جوی بسیار هر دو به یک نام رسیدند. مارک ورستگن که کلینزی او را در لس‌آنجلس گالکسی هم دیده بود. مردی که در فوتبال آمریکایی تخصص داشت. این انتصاب صدای اهالی فوتبال را در آلمان درآورد. آنها گفتند آخر آمریکایی‌ها از فوتبال چه می‌دانند؟ اما عملکرد تیم و رضایت بازیکنان از ورستگن نشان داد حق با کلینزمن بود. میروسلاو کلوزه گفت من زیر نظر او به بهترین فرم بدنی‌ام رسیدم. وقتی کلینزمن تیم را به یوآخیم لو سپرد، ورستگن کماکان بدنساز تیم‌ملی آلمان ماند. در جام‌جهانی 2010 یوآخیم لو به تحسین او پرداخت. آلمان‌ها در یک بازی جام‌جهانی مجموعا 113 کیلومتر دویدند؛ در حالی ‌که حریفانشان معمولا 110 کیلومتر دویده بودند. این یعنی آنها با ۰.۷۵ نفر بیشتر نسبت به حریف بازی می‌کردند. در‌ سال آخر حضور فرگوسن در منچستریونایتد هم او یک مربی بسکتبال را در کادر فنی استخدام کرد تا قدرت عبور بازیکن مهاجم از مدافع را افزایش بدهد. همچنین آرسن ونگر هم از مربیان رزمی در کادر فنی آرسنال در دوره‌های مختلف استفاده کرده است. حتی انتشار ویدیویی در فضای مجازی نشان می‌دهد که سردار آزمون و رضا قوچان‌نژاد دو مهاجم تیم‌ملی هم در تمرینات باشگاهی خود ورزش رزمی انجام می‌دهند.

نه تاکتیک، نه استعداد
 کی‌روش انگیزه را برگزید

 امیر حاج‌رضایی کارشناس فوتبال
برای خود من هم سوال بود که چرا آقای حسین اوجاقی به‌عنوان مربی به کادر فنی تیم‌ملی فوتبال اضافه شده‌اند اما نکته اینجاست که حتما دلیل قانع کننده‌ای وجود دارد که کی‌روش این تصمیم را گرفته است؛ به‌ هر حال بررسی و تحقیقاتی که در فضای مجازی هم منتشر شد، نشان می‌دهد که پیش از این مربیان بزرگ دیگر جهان هم چنین اقدامی را انجام داده‌اند. فرگوسن از یک مربی بسکتبال برای افزایش توان مهاجمان تیم خود استفاده کرد و ونگر در آرسنال در چندین برهه مربی رزمی استخدام کرده است. یورگن کلینزمن هم در جام‌جهانی 2006 از مربی رشته فوتبال آمریکایی برای افزایش توان بدنی تیم خود استفاده کرد. آلکس فرگوسن در کتاب زندگینامه خود یک جمله بسیار مشهور و مهم دارد که می‌گوید: « من همواره بین استعداد و تاکتیک فنی و انگیزه،‌ انگیزه را برای موفق‌شدن انتخاب کرده‌ام.» او توضیح می‌دهد که انگیزه و روحیه‌داشتن مهمترین فاکتور برای موفقیت یک تیم در فوتبال است. حالا در نظر بگیریم که تیم‌ملی ایران در جام‌جهانی 2018 روسیه در گروهی سخت باید مقابل مراکش،‌ اسپانیا و پرتغال بازی‌های بسیار سخت برگزار کند؛ بدون تعارف همه قبول داریم که از نظر تاکتیک و استعداد فوتبال ایران سال‌ها از این حریفان عقب‌تر است. منتها تمرکز، روحیه و جنگندگی و انسجام تیمی می‌تواند تا حدود بسیار زیادی این فاصله‌ها را از بین ببرد و ما را به موفق‌شدن امیدوار کند. طبق صحبت‌های انجام‌شده حضور آقای اوجاقی به‌عنوان مربی رزمی در تیم‌ملی برای افزایش تمرکز و روحیه جنگندگی بازیکنان است. طبیعتا از نظر فنی و برنامه‌ریزی خود آقای کی‌روش باید در این رابطه توضیحات لازم را ارایه بدهند،‌ منتها من هم فکر می‌کنم کی‌روش تصمیم دارد با این کار روحیه و تمرکز شاگردانش را برای رویارویی با حریفان قدرتمند در جام‌جهانی بالا ببرد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/126916/ایران-با-کمربند-مشکی-در-جام‌جهانی! -