اخبار دیپلماسی
 

 

تقدیر ظریف از امیر کویت برای میانجیگری در بحران‌های کنونی منطقه
وزیر امور خارجه که به منظور شرکت در کنفرانس بین‌المللی بازسازی عراق به کویت سفر کرده است، ظهر امروز با شیخ صباح احمد جابر الصباح امیر کویت دیدار و گفت‌وگو کرد.  به گزارش ایسنا، در این دیدار امیر کویت نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با داعش و کمک به ثبات و توسعه اقتصادی عراق را حایز اهمیت دانست و از آن قدردانی کرد. وی همچنین ابراز امیدواری کرد، همه مشکلات و اختلافات میان کشورهای منطقه با گفت‌وگو و تدبیر دولت‌های منطقه حل‌وفصل شود. ظریف نیز در این دیدار تلاش‌های امیر کویت برای میانجیگری در بحران‌های کنونی منطقه را قابل تقدیر توصیف و ابراز امیدواری کرد که این تلاش‌ها به نتیجه مطلوب برسد. طرفین همچنین بر ضرورت گسترش روابط دو‌جانبه و افزایش تماس‌های مستقیم میان مسئولان عالیرتبه دو کشور تأکید کردند.

 

موافقت ظریف و لاوروف برای همکاری در مورد برجام
دیپلمات‌های ارشد ایران و روسیه در گفت‌وگویی با یکدیگر توافق کردند تا در مورد برجام همکاری کنند. به گزارش ایسنا، خبرگزاری اینترفاکس به نقل از وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف وزرای خارجه ایران و روسیه در گفت‌وگویی که در کویت انجام شد، توافق کردند تا از منافع ملی یکدیگر با وجود برخی هجمه‌های سیاسی علیه برجام محافظت کنند. وزیر امور خارجه کشورمان روز سه‌شنبه برای شرکت در کنفرانس بازسازی عراق به کویت سفر کرده است. او پیشتر نیز با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

برای سفری رسمی و ۳روزه رئیس‌جمهوری فردا به هند سفر می‌کند
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برای سفری سه‌روزه و به دعوت رسمی نخست‌وزیر هند، صبح پنجشنبه ۲۶ بهمن‌ماه به این کشور سفر می‌کند.
به گزارش ایسنا، پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری ضمن اعلام این خبر افزود: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی در این سفر که برای تحکیم روابط دو‌جانبه و در پاسخ به سفر ‌سال گذشته «نارندرا مودی» به تهران انجام می‌شود، ابتدا وارد حیدرآباد در ایالت تلنگانای هند می‌شود. اسماعیلی گفت: دیدار با علمای مسلمان حیدرآباد و جنوب هند، بازدید از مراکز فرهنگی و مذهبی و همچنین دیدار با ایرانیان و دانشجویان مقیم، از مهمترین برنامه‌های رئیس‌جمهوری در حیدرآباد است.
وی ادامه داد: مراسم استقبال رسمی و مشترک از دکتر روحانی توسط رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر هند صبح شنبه در دهلی‌نو برگزار می‌شود و پس از مذاکرات مشترک هیأت‌های عالیرتبه دو کشور، اسناد و تفاهمنامه‌های متعدد همکاری در حضور مقامات ارشد ایران و هند مبادله خواهد شد.

 

رایزنی برجامی ظریف و موگرینی در کویت
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کویت دیدار و گفت‌وگو کردند. به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر دیروز، سه‌شنبه (۲۴ بهمن) در جریان سفر به کویت و در حاشیه نشست بازسازی عراق، با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیدار و رایزنی کرد.
ظریف بعدازظهر امروز با همتای کویتی خود نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. پیش‌بینی می‌شود، محور اصلی رایزنی ظریف و موگرینی، موضوع برجام و بدعهدی‌های آمریکا در اجرای تعهداتش در این توافق بین‌المللی بوده باشد.

 

پارلمان اروپا علاقه‌مند به گسترش روابط پارلمانی خود با ایران است
رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا گفت: پارلمان اروپا علاقه‌مند به گسترش روابط پارلمانی خود با ایران است.  به گزارش ایسنا، در دیدار دیوید مک آلیستر، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا با علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، او با اشاره به رایزنی‌هایش در ایران و دیدارهایش با تعدادی از مقامات کشورمان تصریح کرد: پارلمان اروپا علاقه‌مند به گسترش روابط پارلمانی خود با ایران است.  این مقام ارشد پارلمان اروپا در ابتدای این دیدار با معرفی اعضای هیأتی که او را در این سفر همراهی می‌کنند، گفت: دوستان حاضر در این جلسه از کشورهای مختلف اروپایی ازجمله فرانسه، اتریش، آلمان، اسپانیا و... هستند.
وی مجلس ایران را مجلسی مجرب و فعال نامید و گفت: پارلمان ایران پارلمانی فعال از نظر دیپلماسی است و ما علاقه‌مند هستیم که روابط خود را با پارلمان ایران گسترش دهیم.
رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا با تأکید بر این‌که ما می‌توانیم تفاهم‌هایی بین پارلمان اروپا و ایران داشته باشیم و این شروع مناسبی با توجه به وضع فعلی جهان خواهد بود، گفت: باید به ایران بابت دیپلماسی خارجی و مجلس فعالش در این زمینه تبریک گفت. 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/126699/اخبار----دیپلماسی