نمایندگان مجلس دیروز در صحن علنی خواستار پاسخگویی در مورد نوسانات ارزی شدند
 
تذکر ارزی
 
گزارش
 

شهروند|  دیروز صحن علنی مجلس شاهد تذکر نمایندگان به وزیر اقتصاد درباره نوسانات ارز بود که در آن خواستار رسیدگی به بازار آشفته ارز شدند. در پایان جلسه علنی نوبت صبح روز چهارشنبه مجلس تذکرات کتبی نمایندگان مسئولان اجرایی قرائت شد؛ بر این اساس محمدرضا پورابراهیمی، فرید موسوی، محمدعلی شاعری، محمدمهدی زاهدی و محمدحسین فرهنگی در تذکراتی جداگانه به وزیر اقتصاد و رئیس‌جمهوری نسبت به افزایش بی‌رویه قیمت دلار و یورو، بازار آشفته ارز و عدم ورود جدی رئیس‌جمهوری به بازار نابسامان ارز انتقاد کردند و خواستار حل این مشکل شدند.این تذکرات در حالی داده شده که پیش از این رئیس‌جمهوری در نشست خبری اخیر خود با اصحاب رسانه درباره نوسانات ارزی گفته بود که «اگر نرخ ارز امروز بالاتر از هفته‌های پیش است دلایل تجاری و اقتصادی ندارد.» او همچینین گفت: «دولت هیچ‌وقت به نفعش نیست که نرخ دلار را در بازار بالا ببرد برای این‌که مخارج خودش را بالا می‌برد.» اما آخرین واکنش دولتی‌ها را در مورد بی‌ثباتی نرخ ارز که انتقاداتی را به سوی دولت روانه کرده از زبان سخنگو در نشست خبری روز سه‌شنبه شنیدیم که در پاسخ به این نکته که نوسانات بازار ارز به دلیل افزایش خرید ارز بوده است، اظهار کرد که «چنین نوسانی قابل قبول نیست؛ زیرا با این روند زیان جدی متوجه پول کشور می‌شود و دولت به هیچ‌وجه با کاهش ارزش پول ملی موافق نیست و امیدواریم بانک مرکزی برای کنترل این بازار اقدامات لازم را انجام دهد.»
تذکر ۹۰ نفره
دیروز نمایندگان مجلس در حالی برای ادامه تصویب جزییات بودجه ‌سال آینده به بهارستان آمده بودند که سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس از تذکر ۹۰ نماینده به رئیس‌جمهوری درباره وضع بازار ارز خبر داد. بهروز نعمتی گفت: ۹۰ نماینده درباره موضوع ارز به آقای رئیس‌جمهوری تذکر داده‌اند. ما نمی‌دانیم باید به چه کسی درباره نرخ ارز و نابسامانی بازار ارز تذکر بدهیم. وی از رئیس مجلس خواست تا این موضوع را در دستورکار قرار دهد. علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز در پاسخ به این تذکر از هیأت‌رئیسه مجلس خواست موضوع را پیگیری کنند.
دستور لاریجانی برای پیگیری
پرچمداری تذکرات ارزی به رئیس‌جمهوری را رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نمایندگی کرد؛ به خاطر همین هم رئیس مجلس از کمیسیون اقتصادی خواست نوسانات فعلی بازار ارز را پیگیری کرده و پیشنهادات خود را در این زمینه ارایه کند. محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در تذکری در جلسه علنی دیروز مجلس با اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفت: امروز بازار ارز وضع نگران‌کننده‌ای دارد و ظرف چند ماه گذشته عدم مدیریت صحیح بازار ارز ارزش پول ملی را حدود ۲۵‌درصد کاهش داده است. این وضع در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و رابطه افزایش ریسک سرمایه‌گذاری اثر منفی داشته و آثار تورمی به دنبال دارد. ضمن این‌که یکی از دستاوردهای دولت که تک‌رقمی‌کردن نرخ تورم بوده نیز با مشکل مواجه شده است. وی با بیان این‌که بانک مرکزی توان لازم را برای مدیریت بازار ارز  ندارد، ادامه داد: لازم است مجلس ورود کند و به رئیس‌جمهوری تذکر دهد. وی با تأکید بر این‌که بازار ارز قابل مدیریت است، گفت: ما معتقدیم اعدادی که در بازار ارز معامله می‌شود عدد واقعی نیست. امروز حبابی ایجاد شده و تقاضای روانی در کشور را به دنبال داشته است لذا از رئیس مجلس می‌خواهیم به این موضوع ورود کند. اگر صلاح می‌دانید راهکارهای عملیاتی وجود دارد که در جلسه کمیسیون اقتصادی آن را بررسی کردیم. علی لاریجانی نیز با تأکید بر اهمیت موضوع پاسخ داد: در بحث نرخ ارز بانک مرکزی باید توضیحات کافی داشته باشد و راهکاری برای آن ارایه کند. کمیسیون اقتصادی هم موضوع را پیگیری کند و جلساتی بگذارد و پیشنهاداتی ارایه کند؛ من هم پیگیر این موضوع خواهم بود.
انتقاد کواکبیان به کاهش ارزش پول ملی
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: نوسانات نرخ ارز بر زندگی محرومان جامعه تأثیرگذار است. مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز پارلمان، در تذکری به رئیس‌جمهوری نسبت به وضع نابسامان نرخ ارز در ماه‌های اخیر انتقاد کرد و گفت: چگونه است که نرخ دلار در کشورهایی مثل امارات، عربستان و کویت ثابت می‌ماند، اما در کشور ما که گفته می‌شود روزی 5‌میلیون دلار از طریق بانک مرکزی به بازار تزریق می‌شود، نرخ دلار به این شدت افزایش می‌یابد. وی افزود: از ابتدای پیروزی انقلاب نرخ دلار 7 تومان بوده است و الان 4‌هزار و 900 تومان شده است که با این وضع ارزش پول ملی بیش از 20‌درصد کاهش یافته است، آقای مطهری! حتما نکاتی را به رئیس‌جمهوری تذکر دهید. نماینده مردم تهران در مجلس با تأکید بر این‌که رئیس‌جمهوری باید تدبیر ویژه‌ای برای جلوگیری از افزایش دلار و سکه بیندیشند، اظهار کرد: این میزان نوسان در نرخ ارز در زندگی محرومان جامعه تأثیرگذار است.علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به تذکر کواکبیان گفت: موضوعی که درباره قیمت ارز گفتید، صبح هم آقای پورابراهیمی تذکر دادند و نظر مجلس و رئیس هم این است که کمیسیون اقتصادی این موضوع را حتما بررسی  کرده و گزارش خود را در جلسه علنی ارایه دهد.
نوسان نرخ ارز یک توطئه است
نماینده مردم میاندوآب هم در تذکری شفاهی در جلسه علنی دیروز با انتقاد از نوسانات بازار ارز گفت: نوسانات نرخ ارز یک توطئه است. خبری در راه است، ‌از خواب بیدار شوید. جهانبخش محبی‌نیا گفت: افزایش نرخ ارز آثار تورمی دارد و پول ملی ایران را از ارزش می‌اندازد. این افزایش پول ملی را له و لورده می‌کند و استقلالی برای پول ما نمی‌گذارد. همچنین باعث انتقال دارایی مردم ایران به خارج می‌شود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/126695/تذکر-ارزی-