ترجمهای جدید از شاهکار ویلیامز
«باغوحش شیشهای» اثری بود که نام نویسندهاش یعنی تنسی ویلیامز را سر زبانها انداخت. پیش از این، نمایشنامههای ویلیامز مورد استقبال منتقدان و مخاطبان قرار نمیگرفتند؛ اما این اثر که به گونهای زندگی خود ویلیامز و مادر و خواهر او را به تصویر میکشد، توانست به یکی از آثار مشهور ادبی جهان بدل شود. همه ما در این نمایشنامه نقشی داشتهایم، داریم یا خواهیم داشت؛ چرا که راه فراری از همزادپنداری با شخصیتها و حالوهوای آن وجود ندارد. مترجم در مقدمه کتاب نوشته است: در ترجمه چنین اثر با اهمیتی، سعی شده است تمامی اجزا و عناصر نمایشنامه به همان شیوهای که در زبان مبدأ بیان شدهاند، به زبان مقصد انتقال یابند و از نزدیک کردن این موارد به فرهنگ ایران یا زبان فارسی و یا در اصطلاح ایرانیزهکردن نمایشنامه تا حدی که به زبان فارسی و خوانش آن آسیبی نرسد، اجتناب شده است. به همین دلیل، اسامی و ارجاعهای فرهنگی نمایشنامه در متن ترجمه هم، صورت اصلی خود را دارند تا برای افرادی که قصد اجرای آن را دارند، رهنمودی برای آشنایی با جو غالب نمایشنامه و نیز برای خوانندگانی که آن را متصور میشوند، مشعلی در تاریکی خیال باشند. ذکر این نکته لازم است که برخی تغییرات و نوآوریها در نوشتار زبان فارسی محاورهای صورت گرفته است تا ترجمه و متن اثر به هم نزدیکتر باشند و مقصود نویسنده اثر نیز که نزدیکی نحوه بیان شخصیتها و تماشاچیان است، هرچه بهتر حفظ شود.» «باغ وحش شیشهای» نوشته تنسی ویلیامز با ترجمه امیرمحمد جوادی در انتشارات مجید و با قیمت 14000 تومان در 500 نسخه منتشر شده است.
کتابی برای علاقهمندان به فلسفه
«تاریخ به روایت فلسفه: از هرودت تا آلن بدیو» به بیوگرافی فلسفی دانش تاریخنگاری و تاریخنگری میپردازد؛ این بیوگرافی فلسفی هم زاویهای در زمانی دارد و هم نگاهی همزمانی؛ از یک سو، تاریخ را در مجرای زمان و مکان به تصویر میکشد و از سوی دیگر اجزای گوناگون و مهم روش و بینش تاریخی را میکاود. محمدپور در سرتاسر کتاب ذهن خواننده را به پرسشهایی از این دست جلب میکند: چگونه به گذشته مینگریم؟ با چه ابزارها و از کدامین نظرگاه پای در وادی واقعیتهایی مینهیم که از زمینه و زمانه ما خارجاند یا پیوسته از دایره فهم عملی ما میگریزند؟ چطور میتوان مرز مفهومی و تجربی بین رویدادها، شواهد، مفاهیم و مقولات را همگام با بار ارزشی و هنجاری سازههای مذکور از هم متمایز کرد؟ رویکردها و آرای متفکران معاصر در شیوه دریافتن و نوشتن تاریخ چه در چنته دارند؟ بدین ترتیب، نگارنده با همکناری و ترکیب مواضع هستیشناختی، معرفتشناختی و روششناختی، تصویری فرارشتهای و روایتی خواندنی از تولد و رشد دانش تاریخ فرا روی خواننده قرار میدهد. نویسنده، بعد از ارایه مقدمهای درباره ایده نگارش کتاب و برخی جزئیات ساختاری آن، کتاب را در یازده فصل ساماندهی کرده است. «تاریخ به روایت فلسفه: از هرودت تا آلن بدیو» آخرین اثر احمد محمدپور، جامعهشناس و استاد سابق دانشگاه بوعلی سینای همدان است. او هم اکنون نیز پژوهشگر و مدرس بخش انسانشناسی دانشگاه ماساچوست امهرست در آمریکاست. کتاب «تاریخ به روایت فلسفه: از هرودت تا آلن بدیو» با 640 صفحه در قطع رقعی (جلد نرم و سخت) از سوی نشر لوگوس
منتشر شده است.