مصطفی کیایی به همراه منوچهر هادی را میتوان بفروشترین فیلمسازهای نسل نوی سینمای بدنه یا تجاری ایران دانست که خوب نبض مخاطب عام را میشناسند و در آثار اخیرشان توانستهاند با تزریق مایههای طنز و فانتزی فیلمهای اجتماعی پرفروشی نیز بسازند. داستان مصطفی کیایی اما روشنتر و قابل تحلیلتر است. کیایی خوب قصه میگوید و خوب کشمکش و گره در فیلمنامهاش قرار میدهد و از این رو تماشاگر عام از روند فیلمهای کیایی خسته نمیشود و طنازیها و شیرینیهای شخصیتهای فیلمهایش که در بارکد و چهارراه استانبول بر عهده برادرش محسن کیایی بوده است، فضایی دلچسب و خوشایندي را برای تماشاگران فراهم میکند.
چهارراه استانبول که ردپایی از عدالتخواهی و مبارزه با فساد و شعارهای اینچنینی فیلم خط ویژه، پیچیدگی داستانی و گرههای متعدد فیلم عصر یخبندان و زوج تکراری و طناز رادان- کیایی را از فیلم بارکد در درون خودش دارد، فیلمی با ضرباهنگ تند و پلانهای اغلب بسته با کاراکترهای متعدد است که طوری طراحی شده که ماجرای سوختن ساختمان پلاسکو را یادآور شود و بدینسان درامی پرشخصیت طراحی شده که همگی در چهارراه استانبول و ساختمان پلاسکو سرنوشتشان گره میخورد.
فیلم خیلی جذاب و بدون مقدمه زیاد شروع میشود و شخصیتها و روابطشان به خوبی به مخاطب معرفی میشود تا زمانی که به ماجرای پلاسکو و فروریختن ساختمان میرسیم. ترسیم فضای آن اتفاق با توجه به ذهنیتی که تماشاگر از آن حادثه دارد، خیلی جذاب و واقعی از آب در نیامده و همچنین فضای شعاری و انتقادی که فیلم از زمان حادثه به بعد میگیرد تأثیر مخرب و معکوسی در باورپذیری و نزدیکی مخاطب با فیلم و کاراکترهایش دارد. چهارراه استانبول به نظر میآید زیادی کش مییابد و پرگویی شخصیتها و نقشههای متعدد و پیچیدهای که شخصیتهای اصلی فیلم در هنگام چنین حادثه مهیبی به ذهنشان متبادر میشود و سعی میکنند در آن شرایط چنین پلانهایی را طراحی کنند، سبب میشود نیمه دوم فیلم جذابیت نیمه اول را نداشته باشد و طراحی کاراکترهای متعدد که در نیمه نخست فیلم خلق شده به سختی و به زور در نیمه دوم سر هم بندی و به هم مربوط میشود تا چهارراه استانبول را نتوان با وجود استارهای متعدد و جذابیتهای تبلیغاتی و غیرواقعیاش فیلمی درجه یک در کارنامه کیایی به حساب آورد.
البته با تمام این کاستیها چهارراه استانبول از همین حالا یکی از مهمترین فیلمهای سال آینده از نظر جذب مخاطب و فروش در سینماها پیشبینی میشود.