شهروند| ماشینهای برفروبی را در ازای بازخرید به کارمندان سازمان راهداری واگذار کردهاند! ابوالفضل حسنبیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس این ادعای جالب را مطرح کرده و گفته است؛ در دورهای سازمان راهداری را خصوصی کردند و این سازمان چون پول لازم برای تأمین مبلغ بازخرید کارمندانش را نداشته است، به آنها ماشینآلات راهداری واگذار شده است. این موضوع در شرایطی رخ میدهد که در سراسر ایران تنها 200 ماشین برفروبی وجود دارد و برای پاکسازی بهموقع جادهها هزار و 600 ماشین برفروبی
مورد نیاز است.
حالا در شرایطی که جادههای بستهشده از برف و مسافران در راه مانده، سناریوی تکراری زمستان هرسال است، یک نماینده مجلس از ماجرایی عجیب پردهبرداری کرده است. ماجرایی که البته داوود کشاورزیان، رئیس سازمان راهداری کشور و معاون وزیر راهوشهرسازی ترجیح میدهد درباره آن سکوت کند. او به «شهروند» میگوید؛ از این مسأله اطلاعی ندارد اما سازمان راهداری بشدت از نظر ماشینآلات و تجهیزات در مضیقه است و از مجموع 6 تا 7هزار دستگاه ماشینآلات سنگین و نیمهسنگینی که در اختیار دارد، حدود 50درصد آن بشدت فرسوده و ناکارآمد است و هرسال تنها چیزی حدود یکچهارم بودجه مورد نیاز نگهداری راهها در اختیار این سازمان قرار میگیرد.
ماشینآلات راهداری به بازخریدها واگذار شد!
ردیف ماشینهای برفروب که به موازات هم جادههای برفی را به سرعت پاکسازی میکنند، تصویری بود که در روزهای یخبندان تهران بارها و بارها در فضای مجازی دست به دست شد و ایرانیها را به مقایسه عملکرد سازمان راهداری با کشورهای اروپایی کشاند. ایرانیهایی که هر سال زمستان یک سناریوی تکراری را تجربه میکنند؛ خودروهای اسیرشده در برف، کاهش سوخت و امدادرسانی به انبوه مسافران در راه مانده.
با این حال سازمان راهداری هر سال یک پاسخ دارد: کمبود اعتبار!
و البته مسافران ایرانی برخلاف مسافران اروپایی در روزهای برفی و یخبندان از هر راهی حتی راههای فرعی به جاده میزنند و با کندی سرعت و نبستن زنجیر چرخ زمان بستهبودن راهها را طولانیتر و دردسر را
بیشتر میکنند.
با این وجود ابوالفضل حسنبیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به ایلنا گفته است؛ درحالی که نیاز راههای کشور به ماشینآلات برفروب ۱۶۰۰ دستگاه است اما فعلا در سراسر کشور تنها ۲۰۰ دستگاه برفروب وجود دارد.
او در ادامه توضیح داده است: سازمان راهداری در آینده نهچندان دور میتواند مشکل جدی برای وزارت راهوشهرسازی ایجاد کند و این موضوع به آن دلیل است که به قانون اساسی عمل نمیشود یا اینکه تفسیر رأی از قوانین میکنیم و در برهههایی که نهادهایی جایگاه حاکمیتی دارند، به بخش خصوصی واگذار شدهاند و امروز این واگذاریهای غیرعقلانی؛ خسارات زیادی به دولت وارد کرده است.
حسنبیگی همچنین گفته است: در یک دورهای نسبت به خصوصیسازی راهداری اقدام شد و در جریان این خصوصیسازی به نیروهای انسانی راهداری بابت بازخرید، ماشینآلات راهداری واگذار شد؛ چراکه منابع مالی برای بازخرید این افراد وجود نداشت.
دوهزار دستگاه ماشینآلات راهداری به کارمندان بازخرید شده راهداری واگذار شد. این مسأله درحالی از سوی حسنبیگی، نماینده مجلس مطرح میشود که امروز سازمان راهداری برای نگهداری راهها در شرایط بحرانی قرار دارد و بنا به مطالعاتی که انجام شده است، در شرایط جوی بارش برف برای بازماندن تمام محورها و فرودگاههای کشور نیاز به ۱۶۰۰ دستگاه ماشین برفروب است. حالا اما به گفته حسنبیگی این ماشینآلات در اختیار دولت کمتر از ۲۰۰ دستگاه است.
یکچهارم پول مورد نیاز تأمین میشود
بسیج، ارتش و سپاه به کمک راهداری آمدند تا جادههای مسدود از برف را بازگشایی کنند اما این تنها یک راهکار موقت بود. داوود کشاورزیان معاون وزیر راهوشهرسازی به «شهروند» میگوید: برای نگهداری مطلوب راههای کشور و آنچه که استانداردهای جهانی میگوید، 7 تا 8هزار میلیارد تومان پول نیاز است که اعتبار راههای شریانی یا اصلی به صورت ملی و راههای غیرشریانی یا راههای فرعی و روستایی از اعتبارات ملی تأمین میشود اما آنچه درنهایت و در مجموع به سازمان راهداری اختصاص داده میشود، تنها 2هزار میلیارد تومان است که با 400 تا 500میلیارد تومان پول قیر به دوهزار و 500میلیارد تومان میرسد.
البته بدهی سنگین سازمان راهداری را اگر به این معادله اضافه کنید، درنهایت متوجه میشوید که راهداری در صورت تسویه بدهی در واقع با جیب خالی اداره میشود!
کشاورزیان به «شهروند» میگوید؛ سازمان راهداری دوهزار و 500میلیارد تومان بدهی ثبتشده به پیمانکاران، فروشندگان، مشاوران و اشخاص حقیقی و حقوقی مختلف دارد.
نیمی از ماشینآلات راهداری فرسوده است
مجموع خودروهای راهداری اعم از سنگین و نیمهسنگین 6 تا 7هزار دستگاه است که میانگین عمر این ماشینآلات به 25سال میرسد و البته به گفته کشاورزیان، 50درصد آنها فرسوده و ناکارآمد است. در این شرایط بحرانی گفته میشود؛ راهداری ماشینآلات خود را بهعنوان بدهی به نیروهای انسانی خود واگذار کرده است. ماشینآلاتی که تعداد آنها به دوهزار
دستگاه میرسد.
او به «شهروند» میگوید: برای رفع این بحران با سه وزیر صنعت، راهوشهرسازی و وزیر کشور تفاهمنامهای امضا کردیم که دوهزار و 500 تا 3هزار ماشینآلات جدید راهداری خریداری شود و البته بنا بود این نیاز با ترک تشریفات مناقصه از «هپکو» تأمین شود که هم به این شرکت فرصت احیای مجدد داده شود و هم راهداری تا حدی از معضل نجات پیدا کند اما هنوز که هنوز است خبری نیست و معلوم نیست سرانجام ماجرا به کجا برسد.