مریم شکرانی روزنامه نگار
آمار چیست؟ آمار یک علم به دردنخور است که هیچ خاصیتی که ندارد هیچ، بلکه بدتر موجب تضعیف روحیه مردم و رشد منفینگری میشود. به عبارتی، علمی است که کاملا با اصول روانشناسی مغایرت دارد و درحالیکه در سایر کشورهای جهان میلیونها و میلیاردها نویسنده گرامی تلاش میکنند تا با آثاری مثل قورباغه را هورت بکش و... روحیه مردم را تقویت کنند در ایران یکسری خبرنگار از خدا بیخبر با گیر دادن به این علم بهدردنخور و زیر و رو کردن آن میخواهند روحیه مردم را ذوب و نابود کنند. بیایید کمی با دقت بیشتر نگاه کنیم. به راستی این علم فضول و بهدردنخور تاکنون چه فایدهای داشته است؟! آیا آمارگیرها تصور میکنند کار مملکت بدون آمار نمیچرخد؟! خیر به هیچ عنوان اینگونه نیست. خود بنده میتوانم برایتان یک عالمه مثال بیاورم از امورات زیرساختی و بنیادی کشور که بدون آمار انجام شده و رفته است پی کارش. اگر به آمار رو بدهیم تلاش میکند تا خودش را در همه چیز دخالت بدهد. بهعنوان مثال در کشورهای معاند غربی آنقدر به آمار رو دادهاند که میآید برای کشاورز تعیین تکلیف میکند که در 2 متر و 20 سانتیمتر و 4 میلیمتر از مزرعهاش لوبیا بکارد و در 3 متر و 80سانتیمتر آن خربزه کشت کند. اگر همینطور به آن رو بدهند کار به دسیمتر و سیسیمتر و اپسیلون هم میکشد. آخر یکی نیست به این علم فضول بگوید به تو چه ربطی دارد؟! من شاید دلم بخواهد کل مزرعهام را هیچ چیز نکارم یا حتی علف هرز پرورش بدهم... این است که میگوییم این علم مغایر اصول روانشناسی است چون تلاش دارد انسان را به بند اسارت بکشد. خاصیت دیگر آمار آبروریزی است. به کسی چه ربطی دارد چند نفر مردم ایران بیکار هستند؟! مملکت خودمان است دوست داریم بیکار باشیم! به کسی چه ربطی دارد که سبد غذای خانوار ایرانی چه تغییری کرده است؟! شاید من دلم بخواهد سنگ بجوشانم و بخورم... زشت است! ما ایرانیها آدمهای آبروداری هستیم و صورتمان را با سیلی سرخ نگه میداریم و برای همین است که به آمار کوچکترین اهمیتی نمیدهیم. اصلا آمار نهتنها با اصول روانشناسی مغایرت دارد که با فرهنگ ما ایرانیها هم جور درنمیآید. نمونهاش هم مغایرت آمار با این ضربالمثل اصیل ایرانی است. یعنی ما میخواهیم آبروداری کنیم ولی این آمار آبروی ما را میبرد. لذا بنده در همین روزنامه وزین تقاضا میکنم آموزش و پرورش و آموزش عالی محترم این رشته به درد نخور را از کتب درسی ایرانیان حذف کند.