خبرآنلاین| در پی بدترین فاجعه نفتی طی دهههای اخیر مواد نفتی تا فاصله 10مایلی در دریای چین نشت کردهاند.
رویترز در گزارشی به حادثه سوختن و غرق شدن آتش سوزی نفتکش ایرانی سانچی پرداخته و این اتفاق را بدترین فاجعه نفتی طی دهههای اخیر خطاب کرده است.
بعد از سال 1991 که حادثه انفجار کشتی ایبیتیسامر در سواحل آنگولا باعث نشت 260هزار تن نفت در سطح آب شد، سوختن و غرق شدن نفتکش ایرانی سانچی بزرگترین فاجعه در زمینه نفتی طی این سالها محسوب میشود.
صبح روز دوشنبه بنا بر اعلام گارد ساحلی ژاپن هچنان دود سیاه رنگی از محل غرق شدن کشتی زبانه میکشد. این در حالیست که ژاپنیها دو قایق نجات و یک هواپیما به منطقه اعزام کردهاند تا عملیات جستوجوی خدمه کشتی سانچی همچنان ادامه داشته باشد.
در کنار همه این مسائل اما صحبت از فاجعه زیست محیطی بر اثر وقوع چنین حادثهای طرف دیگر ماجرا قرار دارد. کارشناسان نگرانی خود را اینطور مطرح میکنند که غرقشدن نفتکش سانچی صدمه به مراتب بیشتری به محیطزیست آبی میزند تا سوختن میعانات نفتی. چرا که براساس نظر آنها با غرقشدن نفتکش، نشت باقیمانده میعانات گازی، سوخت بنزین (سوخت بانکر) و حتی سوخت نفتی سنگینی (مازوت) که موتورهای کشتی را تغذیه میکند، آلودگی آبهای اطراف را منجر میشود.
سوخت بانکر بهعنوان آلودهترین سوخت نفتی شناخته میشود که در صورت نشت کردن بسیار سمی است هر چند کمتر قابلیت انفجار را دارد. در عین حال میعانات گازی برای موجودات دریایی سمی محسوب میشوند.
ریک استاینر، دانشمند دریایی ایالات متحده میگوید: «این آلودگیهای ناشی از میعانات نفتی در آب نشت میکنند و بدون اینکه دیده شوند در سطح آب میمانند.»
این دانشمند آمریکایی اینطور ادامه میدهد: «با وجود آلودگیهای موجود، دریای چین به واسطه غنی بودن در اکوسیستم دریایی با نهنگها، ماهیها، پرندگان دریایی و خوکهای دریایی مشهور است. با این حال که سوختهای روغنی مانند نفت سیاه حجم کمتری دارند و به همین دلیل راحتتر میتوان آنها را از سطح آب جمع کرد اما باز هم حتی کمترین حجمها میتواند به زندگی موجودات دریایی صدمه بزند.»
نفتکش سانچی اما با 136هزار تن یعنی چیزی حدود یکمیلیون بشکه میعانات گازی، نفت خام فوقالعاده سبک و قابل اشتعال آتش گرفت و غرق شد.
ایسنا هم به نقل از ساینسدیلی نوشته که برخی از کارشناسان در مطالعات اخیر ادعا کردند که آب آلوده شده بر اثر نشتی نفت از کشتی سانچی احتمالا حداقل در مدت سه ماه به خشکی میرسد و درصورتیکه این اتفاق رخ دهد سواحل کره محتملترین موقعیت خواهد بود.
اما با وجود این پیشبینی همچنان وضع نفت نشت پیدا کرده نامشخص است و احتمال دارد سوخته شود، تبخیر شود یا در سطح اقیانوس پخش شده و محیطزیست را برای مدت زمان طولانی آلوده کند.
بر اساس شبیهسازیهای فوری مدل اقیانوسی توسط کارشناسان و دانشمندان مرکز ملی اقیانوسشناسی در انگلیس و دانشگاه «ساوث همپتون» ارزیابی تأثیرات احتمالی گردش اقیانوسی در گسترش و انتشار مواد آلاینده در این حادثه انجام شده است.
این شبیهسازیها با کمک یک مدل کامپیوتریِ گردش جهانی اقیانوسی و با وضوح بالا موسوم به NEMO صورت گرفته است.
حادثه نفتکش سانچی در مرز بین دو دریای زرد و چین شرقی رخ داده که منطقهای با جریانهای دریایی سطحی بسیار متغیر، قوی و پیچیده است.
دکتر «کاتیا پوپووا» محقق ارشد این مطالعه از مرکز ملی اقیانوسشناسی در انگلیس گفت: «لکههای نفتی تأثیرات مخربی بر محیطزیست دریایی و مناطق ساحلی دارد. جریانهای شدید اقیانوسی به این مفهوم است که لکههای نفتی به نسبت میتوانند با سرعت زیاد در یک مسافت قابلتوجه پخش شوند. بنابراین، شناخت جریانهای اقیانوسی و مقیاس زمانی که مواد آلاینده در اقیانوسها در حوادث دریایی بهخصوص در مواقع نشت مواد نفت منتشر میشوند، حیاتی است.»