ایلنا| مدیرعامل شرکت متروی تهران نبود هواکش در بعضی از بخشهای خط چهار مترو را بهعنوان یکی از فعالترین خطوط مترو تأیید کرد، اما اشارهای به ناایمنبودن این خط نکرد.
علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران با بیان اینکه خط چهار در برخی نقاط فاقد هواکش است، گفت: «البته در خط چهار نبود هواکش به میزان محدودتری نسبت به خط هفت اتفاق افتاده است. خط چهار هم در زمان مدیریت قبلی افتتاح شده است اما شرایط آن مانند خط هفت نبوده است که 20کیلومتر تونل بدون مسائل ایمنی راهاندازی شود.»
او ادامه داد: «ماجرای خط هفت متفاوت بود، نخستینبار در تاریخ مترو بود که چنین طولی از مترو بدون سیگنالینگ، تمهیدات ایمنی و هواکشها و هواسازها وارد مدار میشد. این تفاوت بسیار قابل توجهی است که شاید دوستان در مقایسه خط چهار و هفت مترو به آن توجه نکردهاند.» مدیرعامل شرکت متروی تهران در واکنش به این سوال که آیا مشکل خط چهار در زمینه هواکش جدی است، گفت: «خطوط قبلی مترو به غیر از خط هفت در برخی نقاط دارای مشکل هواکشاند اما بهطور مثال فقط 3کیلومتر آن وارد مدار شده و خطر جدی نداشته است. این میزان بهرهبرداری در خط 4 را نباید با طول 20کیلومتری در خط هفت مقایسه کرد که ایستگاهها هم با یکدیگر فواصل زیادی داشتند و همین امر ریسک را در خط هفت چند برابر میکرد، بنابراین مقایسه صحیح نیست.»
مدیرعامل شرکت متروی تهران پرداخت دیون مترو را منوط به برنامه شهرداری دانست: «متروی تهران نیز همچون باقی قسمتهای شهرداری معوقاتی به پیمانکاران دارد و شهرداری یک برنامه کلی برای پرداخت این دیون دارد. منتظر هستیم معاون مالی و اقتصادی شهرداری برنامه خود را در این زمینه اعلام کند.»
او گفت: «در هرصورت همه سازمانها و شرکتها در بودجه سنواتی خود برای اقدامات سالجاری بودجه مشخص دارند، ولی شورای شهر اصولا به صورت متمرکز ردیف بودجهای را برای بدهیهای سال گذشته مصوب میکند و این ردیف بودجه در اختیار معاونت اقتصادی و مالی قرار میگیرد. معاونت اقتصادی و مالی هنوز به ما رقمی اعلام نکردهاند که امسال از دیون شرکت مترو چه میزان را میخواهند جبران کنند اما درحال حاضر مطالبات خالص پیمانکاران نزدیک به 500میلیارد تومان است.»