میز سیاست
 

 

سلیمی‌نمین: تجمع‌کنندگان
مراقب شعارهایی که می‌دهند باشند
خبرآنلاین نوشت: عباس سلیمی‌نمین، مدیر موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران و فعال سیاسی اصولگرا درباره اتفاقات و اعتراضات اخیر گفت: برخی سیاست‌های اقتصادی چه در زمینه گسترش بی‌رویه موسسات مالی و اعتباری و چه در بُعد عدم نظارت بر مسائل عمرانی و ساخت‌و‌سازها خساراتی را بر مردم وارد کرد، از همین‌رو مدت‌ها اعتراضاتی را از این دست در خیابان‌های تهران و دیگر شهرها شاهد هستیم. طبیعتا خاستگاه این اعتراضات ریشه بحقی دارد؛ چراکه مسئولان امر موظف بودند در این رابطه نظارت دقیقی داشته باشند و این‌که فقط به مردم توصیه کنند از موسسات و بانک‌هایی که سود بیشتری می‌دهند، فاصله بگیرند و به آنها اعتماد نکنند، صحبت دقیقی نبوده است؛ بلکه لازم بود با نظارت بانک مرکزی فعالیت این موسسات متوقف می‌شد.
او افزود: امروز برخی تلاش می‌کنند بر این مطالبات مردم یک‌سری مطالبات سیاسی هم بار کنند که البته بسیار ناشیانه عمل می‌کنند. امروز مواضعی که آمریکایی‌ها و اسراییلی‌ها علیه ما چه در ارتباط با برجام و چه در رابطه با استقلال کشور مطرح می‌کنند، بیانگر ناخشنودی آنها از این نظام است؛ طبیعی است وقتی شعارهایی در این تجمعات سر داده می‌شود که باب میل این دو دولت است، یک پیام روشن به مردم می‌دهد که باید مراقبت بیشتری صورت بگیرد چرا که خاستگاه آنها هیچ‌گاه این نیست که از بیگانگان حمایت کنند.
انتقاد توییتری وزیر علوم احمدی‌نژاد
از روحانی به بهانه تجمعات اخیر
ایلنا نوشت: محمدمهدی زاهدی، وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد و نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تجمعات مردمی در شهرهای مختلف در توییتر خود نوشت: آقای روحانی! صدای مردم در اعتراض به مشکلات اقتصادی و معیشتی را شنیدید. ژنرال‌های خسته خود را از خواب بیدار کنید تا فکری برای حل معضل گرانی و اشتغال جوانان بكنند. اگر باری از دوش مردم برنمی‌دارید، سربار مشکلات آنها هم نباشید.
پاسخ حضرتی به نامه کروبی:
لحظه‌ای از موضوع حصر غافل نیستیم
اعتمادآنلاین نوشت: الیاس حضرتی، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در پاسخ به درخواست شیخ مهدی کروبی، دبیرکل این حزب از وی مبنی بر تشکیل شورای اجرایی حزب اعتماد ملی نامه‌ای برای ایشان ارسال کرد. در این نامه خطاب به مهدی کروبی آمده است:
تدبیر شما در ایجاد حزب اعتماد ملی خلق یک سرمایه ملی بزرگ برای کشور و نظام بود؛ زیرا با وجود احزاب سیاسی قدرتمند، مطالبات مردم به شکل منطقی‌تری پیگیری شده و از سرمایه اجتماعی مردم برای مشروعیت‌بخشی به نظام محافظت می‌شود. حاصل بی‌توجهی به دلسوزی‌ها و خیرخواهی‌های امثال شما ایجاد برخی بحران‌ها و التهاب‌های اجتماعی است که این روزها شاهدیم. قطعا مردم ما این مرحله را هم با خویشتنداری و قانونگرایی و پیگیری معقول مطالبات منطقی خود پشت سر خواهند گذاشت اما امیدواریم با تدبیری که سال‌ها انتظار آن را می‌کشیم، آشتی و وفاق ملی مطلوب در بین همه نیروهای انقلاب ایجاد شود و جملگی برای حل معضلات کشور متحد و همسو عمل کنند تا از رنج مردم بکاهند. قطعا این امر خواسته قلبی شما و دیگر دلسوزان نظام است که متاسفانه به آن توجه نمی‌شود.
این را نیز بیفزایم که فرزندان شما در «اعتماد ملی» لحظه‌ای از موضوع حصر غافل نیستند و از تمام ظرفیت ارتباطی خویش در این زمینه بهره گرفته‌اند و حداقل طی یک‌ سال گذشته ده‌ها ملاقات با مسئولان مربوطه داشته‌اند و امیدوارند که با تدبیر درست مسئولان گشایش‌هایی ایجاد شده و در چند ماه آینده به رفع کامل داستان حصر بینجامد و حضرتعالی بدون محدودیت، حزب اعتماد ملی و مردم مسلمان علاقه‌مند و عدالت‌طلب را از تجارب و مدیریت خودتان بهره‌مند سازید.
ممدوحی: خرابکارها می‌خواستند
روی مردم را به دولت باز کنند
خبرآنلاین نوشت: آیت‎الله حسن ممدوحی درباره تجمعات اخیر گفت: آن‌قدر فشار اقتصادی به مردم آمد که بیرون ریختند، اما عده‌ای خرابکار از این اتفاق سوءاستفاده كرده و با جمعیت مردمی قاطی شدند و شعارهای ساختارشکنانه و ناپسندی سر دادند؛ چون نیت پاکی نداشتند و فقط می‌خواستند روی مردم را به دولت باز کنند.
وی با بیان این‌که مردم الان نگران هستند، در توصیه‌ای به دولتمردان افزود: دولت باید یک بازنگری سریع در کارهای خود انجام دهد والا خطر بیشتری متوجه خود دولت خواهد شد. دولتی‌ها در صحبت‌های تلویزیونی طوری سخن بگویند که باعث عصبانیت بیشتر مردم نشوند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که انتظار داریم رسانه‌ها بیشتر به رفع مشکلات اقتصادی، بیکاری‌ها و گرانی‌ها بپردازند، یادآور شد: البته مردم در روز 9 دی به اعتراضات غلط پاسخ گفتند، حسابی بر سر سوءاستفاده‌کاران فریاد کشیدند و نشان دادند که اعتراضات غلط در دولت و جمهوری اسلامی جایی ندارد. مردم خودشان در صحنه هستند و احتیاجی به یک عده چپگرا یا یک عده خرابکار ندارند.
وی با بیان این‌که نباید کاری کنیم که مردم دست به چنین تجمعاتی بزنند، ادامه داد: به دولت توصیه می‌کنم که کاری نکند که مستمسک به دست خرابکارها بدهد که بیایند و داد و بیداد کنند.
ممدوحی با اشاره به خوشحالی مقامات کاخ‌سفید از تجمعات اخیر گفت: مردم ایران حسابی هوشیارند به محض آن‌که دیدند راهپیمایی‌های قبل موجب سوءاستفاده آمریکایی‌ها و مزدوران‌شان در داخل کشور شد، در 9 دی پاسخی قاطع دادند.
هیچ‌وقت مشکلات مردم
در کف خیابان‌ها حل نمی‌شود
فارس نوشت: عضو مجمع محققین و مدرسین با تأکید بر این‌که هیچ‌وقت مشکلات مردم در کف خیابان‌ها حل نمی‌شود، گفت: وقتی عده‌ای به خیابان می‌ریزند، نمی‌توان مردم را از یکدیگر جدا کرد؛ چون ممکن است از گروه‌های تکفیری و خارجی به داخل این تجمعات بیایند.
حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل‌میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اعتراضات اقتصادی مردم و سوءاستفاده برخی جریانات از گله‌مندی آنها اظهار داشت: مسائل اخیر اتفاقات خوشایندی نیست و نمی‌توان منشأ آن را صرفا مشکلات اقتصادی و معیشتی دانست چراکه تحریک برخی رسانه‌ها، بزرگنمایی مشکلات از سوی صداوسیما و برخی دست‌های خارجی در این اتفاقات دیده می‌شود.
فاضل‌میبدی با بیان این‌که اگر دولت نتوانسته مسائل اقتصادی را حل کند، راهش این نیست که مردم به خیابان بیایند و شعار بدهند هر چند که اعتراضات مدنی حق آنها است، افزود: این‌طور نمی‌شود که به خاطر گران‌شدن تخم‌مرغ مردم به خیابان بیایند، زمان احمدی‌نژاد که وضع اقتصادی بدتر بود؛ چرا مردم به خیابان نمی‌ریختند؟
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که هیچ‌وقت مشکلات مردم در کف خیابان‌ها حل نمی‌شود، یادآور شد: وقتی عده‌ای به خیابان می‌ریزند، نمی‌توان مردم را از یکدیگر جدا کرد چراکه ممکن است از گروه‌های تکفیری و خارجی به داخل این تجمعات بیایند.
وی افزود: گروهی از مردم به خاطر مطالبات مدنی به خیابان آمده و تجمعات خیابانی برگزار کرده‌اند اما ممکن است در این بستر برخی با اغراض سیاسی تجمعات را به خشونت تبدیل کنند.
فاضل‌میبدی خاطرنشان کرد: وقتی نارضایتی زیرپوست جامعه شکل می‌گیرد برخی مسئولان ما متوجه نمی‌شوند یا دیر متوجه این موضوع می‌شوند که در این صورت‌ تر و خشک با یکدیگر می‌سوزد و به نظر بنده مسئولان هر سه قوه باید مشکلات را درک کنند و بفهمند.
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درباره حمایت گروه‌های مختلف ازجمله اصولگرایان از دولت مشروع و قانونی دوازدهم گفت: در این موقعیت فعلی در شرایط داخل و خارج تنها چیزی که ما را نجات می‌دهد، اتحاد ملی، وحدت و عدم دو قطبی‌سازی است؛ چراکه آقای روحانی با رأی مردم انتخاب‌شده و هر نوع تضعیف این دولت خلاف شرع و خلاف عقل است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/121665/میز-سیاست